Olen haeskellut SVT-40 kiväärilleni etutähtäimen säätötyökalua, jolla tähtäintä voi siirtää sivuttais-suunnassa. Sellaista ei ole löytynyt, mutta onnistuin löytämään netistä yhden tahon joka joka valmistaa M/91-30:n etutähtäimelle kyseistä kapistusta.
Mitä on tullut katseltua päällepäin kyseisten kahden kiväärin etutähtäimet näyttävät samanlaisilta, mutta ovatko ne? Itselläni ei ole M/91-30:stä, joten en voi suorittaa asiaa koskevia mittauksia. Ajattelinkin siis kysäistä olisiko jolla kulla täällä asiasta varmaa tietoa tai molemmat kiväärimallit ja kyllin tarkka työntömitta - säätötyökalun toimivuuden kannalta kriittinen mitta on tähtäimen jalan leveys.
M/91-30 ja SVT-40 etutähtäimet?
Re: M/91-30 ja SVT-40 etutähtäimet?
Vasara ja tuurna?JTV wrote:Olen haeskellut SVT-40 kiväärilleni etutähtäimen säätötyökalua, jolla tähtäintä voi siirtää sivuttais-suunnassa. Sellaista ei ole löytynyt, mutta onnistuin löytämään netistä yhden tahon joka joka valmistaa M/91-30:n etutähtäimelle kyseistä kapistusta.
/Antti
Testattu jo aikaisemmin - tähtäin ei liikahtanut yhtään käyttäen kohtuullista lyöntivoimaa. Toisaalta tulevan varalle olisi kiva olla vähän hienovaraisempi työkalu.Lahtis wrote:Vasara ja tuurna?JTV wrote:Olen haeskellut SVT-40 kiväärilleni etutähtäimen säätötyökalua, jolla tähtäintä voi siirtää sivuttais-suunnassa. Sellaista ei ole löytynyt, mutta onnistuin löytämään netistä yhden tahon joka joka valmistaa M/91-30:n etutähtäimelle kyseistä kapistusta.
- greendevil
- sotvm1
juu
ulkonäkö on sama, mutta jyväjalan korkeus ei välttämättä ole sama (?)
Omani vaati aika rutosti enemmän voimaa verrattuna esim mosiniin. Kun tukee sen jyvän jalustan kunnolla ja ei lyö ohi tuurnasta, niin ei siinä minkään pitäisi hajota. Tosin ei ole mikään kiireisen ampujan konsti, kun pitää joka säätöä varten ajaa radalta kotiin viilapenkin ääreen.JTV wrote:Testattu jo aikaisemmin - tähtäin ei liikahtanut yhtään käyttäen kohtuullista lyöntivoimaa. Toisaalta tulevan varalle olisi kiva olla vähän hienovaraisempi työkalu.Lahtis wrote:Vasara ja tuurna?JTV wrote:Olen haeskellut SVT-40 kiväärilleni etutähtäimen säätötyökalua, jolla tähtäintä voi siirtää sivuttais-suunnassa. Sellaista ei ole löytynyt, mutta onnistuin löytämään netistä yhden tahon joka joka valmistaa M/91-30:n etutähtäimelle kyseistä kapistusta.
/Antti
Nimenomaan olisi haussa vähän kenttäkelpoisempi ratkaisu ongelmaan - kiväärirata ja koti kun eivät sijaitse edes samassa kaupungissa eikä minulla toisaalta ole viilapenkkiäkään. Kivääri ampuu reippaat 30 senttiä oikealle 150 metriltä, joten kyse ei ole ihan olemattoman pienestä säännöstä. Kuten greendevil mainitsi myös jyvän jalan korkeuden pitäisi olla suunnilleen sama. Kokeiltu aikaisemmin muuten myös vanhalla AK-47 säätötyökalulla - sillä saa pyöriteltyä etujyvää sopivaan korkeuteen, mutta sen leuat ovat liian leveät SVT:n tähtäimelle (ottaa kiinni sekä tähtäimeen että sen jalkaan).Lahtis wrote: Omani vaati aika rutosti enemmän voimaa verrattuna esim mosiniin. Kun tukee sen jyvän jalustan kunnolla ja ei lyö ohi tuurnasta, niin ei siinä minkään pitäisi hajota. Tosin ei ole mikään kiireisen ampujan konsti, kun pitää joka säätöä varten ajaa radalta kotiin viilapenkin ääreen.
/Antti
Kyseinen työkalu joka voisi ehkä toimia on tämä, ei maksa jenkeissä kuin 18 taalaa, mutta suurempi komplikaatio onkin sen tänne saamisen vaatimat järjestelyt:
http://www.surplusrifle.com/reviews/lt2/index.asp