M/44
M/44
Kivääri lupa polttelee takataskussa ja tarjolla olisi karabiini m44, näitä tehty ainakin venäjällä ja puolassa? kumpiko laadultaan parempi ja miksi niin? löytyykö aseesta minkalaista käyntiä radalla? onko kiinteällä pistimellä vaikutusta tarkkuuteen? raudoiltaan lienee samallainen kun muutkin mosinit? tarkoitus olisi laittaa oikean tyylin "käyttö" ase, kokemuksita ja hyvistä "vinkeistä" käsilippaan
Re: M/44
Puolalaiset LUULTAVASTI himpun verran parempia niin viimeistelyltään kuin tarkkuudeltaan. Itse olen ainakin todennut tuon viimeistelyn olevan parempi. Venäläinen on kuitenkin venäläinen ja annan enemmän arvoa sille koska se on itselleni historiallisesti "arvokkaampi". itse olen saanut 100 metrille noin 10-15 sentin kasaa seisaaltaan että istuen (izhevsk -44 ). Molemmat käyttöaseina varmasti hyviä, puolalainen ehkä sen himpun verran parempi.l.o.s.t wrote:Kivääri lupa polttelee takataskussa ja tarjolla olisi karabiini m44, näitä tehty ainakin venäjällä ja puolassa? kumpiko laadultaan parempi ja miksi niin? löytyykö aseesta minkalaista käyntiä radalla? onko kiinteällä pistimellä vaikutusta tarkkuuteen? raudoiltaan lienee samallainen kun muutkin mosinit? tarkoitus olisi laittaa oikean tyylin "käyttö" ase, kokemuksita ja hyvistä "vinkeistä" käsilippaan
Jep.
Oma mielipiteeni on: elä hyvä mies ota pistintä poies, voit käyttää sitä vaikka makkaratikkuna kun oot metällä. Ja saahan noita valmiiksi raiskattujakin/ mallia 38 jotka ovat ilman pistintä( jos karbiinia halajaa). M39 ja m91-30 pukkaa myös joka paikasta.
Jep.
Ei kannata minunkaan mielestä ottaa 44 karabiinista pistintä pois. Itsellä on vuonna 1946 Ishevkissä valmistettu ja siinä on jo melkoisen hyvä työnjälki verrattuna -43 ja -44 valmistettuihin. Tosin näkemissäni puolalaisissa 44 karabiineissa työn jälki on vieläkin parempi.
Tässä aseessa on piipun pituudesta johtuen jo melkoinen rekyyli (ja etenkin se suuliekki, joka näkyy päivälläkin), joten pistimen tuoma lisäpaino on vain hyödyksi hieman laimentamaan rekyyliä. Itse en ole huomannut tässä aseessa muutosta osumapisteeseen, ampui sitten pistin aukikäännettynä taikka sivulle taitettuna. Ainakin oma aseeni tuntuu tykkäävän vähän paremmin noista pitemmistä n. 9,5 gramman luodeilla ladatuista patruunoista, kuin noista tavallisista 8 gramman luodilla ladatuista. Ainakin Norincon valmistamia 7,62x53R patruunoita 9,5 gramman luodilla sai vielä pari vuotta sitten 30 centtiin kappale ja tuntuivat sopivan hyvin venäläiseen 44 karabiiniin.
Rekyyli on kyllä sen verran kova, että ainakin itsellä alkaa olkapää jo mustua kymmenen laukauksen jälkeen, jos ne ampuu noin 15 minuutin sisällä.
Tässä aseessa on piipun pituudesta johtuen jo melkoinen rekyyli (ja etenkin se suuliekki, joka näkyy päivälläkin), joten pistimen tuoma lisäpaino on vain hyödyksi hieman laimentamaan rekyyliä. Itse en ole huomannut tässä aseessa muutosta osumapisteeseen, ampui sitten pistin aukikäännettynä taikka sivulle taitettuna. Ainakin oma aseeni tuntuu tykkäävän vähän paremmin noista pitemmistä n. 9,5 gramman luodeilla ladatuista patruunoista, kuin noista tavallisista 8 gramman luodilla ladatuista. Ainakin Norincon valmistamia 7,62x53R patruunoita 9,5 gramman luodilla sai vielä pari vuotta sitten 30 centtiin kappale ja tuntuivat sopivan hyvin venäläiseen 44 karabiiniin.
Rekyyli on kyllä sen verran kova, että ainakin itsellä alkaa olkapää jo mustua kymmenen laukauksen jälkeen, jos ne ampuu noin 15 minuutin sisällä.
Sulla voipi olla sulku pielessä.. Mulla ei potki enää kun vaihdoin sulkukappaleen pitempään.Haudankaivaja wrote:Ei kannata minunkaan mielestä ottaa 44 karabiinista pistintä pois. Itsellä on vuonna 1946 Ishevkissä valmistettu ja siinä on jo melkoisen hyvä työnjälki verrattuna -43 ja -44 valmistettuihin. Tosin näkemissäni puolalaisissa 44 karabiineissa työn jälki on vieläkin parempi.
Jep.
- Re-Activator
- ylik
Miten sulun väljyys vaikuttaa rekyyliin?
Sitähän minä en tiedä, sen tiedän vaan että se vaikuttaa.. Voin sanoa jo "kokemuksesta". M44 karbiini potki kivasti omalla sulkukappaleellaan(hylsyn ja kappaleen väliin meni 5 ruutupaperin palaa, eikä silloinkaan vielä mennyt tiukasti kiinni). Uuden sulkukappaleen ja hylsyn väliin mahtuu 2 ruutupaperia ja menee tiukasti kiinni. Nyt rekyylikin tuntuu huomattavan pienemmältä.Re-Activator wrote:Miten sulun väljyys vaikuttaa rekyyliin?
Jep.
Itselläni myös tuo karbiini M44. Itse en huomaa rekyylissä juurikaan eroa verrattuna M39:siin. Aseen piipussa ja sulkukappaleessa saksalaiset savuttoman ruudin koeampumaleimat (kotka jonka jalkojen alla N kirjain). Lisäksi piipussa Melrichstadin tarkastuslaitoksen leima ja kaliperimerkintä 7,62 RUSS. Ase ilmeisesti CIP tarkastettu siviilimyyntiin, joten sulkuvälin pitäisi olla kunnossa. Ase Izhevskin tuotantoa vuodelta 1946 ollen numerotarkka ja alkuperäiskuntoinen, ja mielessäni heräsi kysymys vähentävätkö nuo siviilileimat aseen keräilyarvoa? (Edullisia käyttöaseitahan nuo pääasiassa ovat).
Onko syöttökotelon pohjan ja lukon kammen numerot sähkökynällä tehty? Itsellä on ja oli kuin uusi ase silloin kun ostin.mikko2 wrote:Itselläni myös tuo karbiini M44. Itse en huomaa rekyylissä juurikaan eroa verrattuna M39:siin. Aseen piipussa ja sulkukappaleessa saksalaiset savuttoman ruudin koeampumaleimat (kotka jonka jalkojen alla N kirjain). Lisäksi piipussa Melrichstadin tarkastuslaitoksen leima ja kaliperimerkintä 7,62 RUSS. Ase ilmeisesti CIP tarkastettu siviilimyyntiin, joten sulkuvälin pitäisi olla kunnossa. Ase Izhevskin tuotantoa vuodelta 1946 ollen numerotarkka ja alkuperäiskuntoinen, ja mielessäni heräsi kysymys vähentävätkö nuo siviilileimat aseen keräilyarvoa? (Edullisia käyttöaseitahan nuo pääasiassa ovat).
Jep.