Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
kalju
vääp
vääp
Posts: 243
Joined: Sun Jul 26, 2009 18:52

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by kalju »

rocky86 wrote:käyttää 3mm poraa nallireijässä niin jo toimii.
massatuotantoa ajatellen on yksinkertaisempaa modata nallinpoistokaraa, kuin jokaista paristasadasta hylsystä. 3 mm nallireikä kuulostaa kyllä aika isolta.

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by jyri.h »

3mm on turhan iso, rupeaa nalli saamaan turhan paljon löylyä. Lapua taitaa käyttää 1.8mm reikää, itse olen Sakon hylsyt porannut 2mm terällä kun 1.8mm ei tavan rautakaupasta löytynyt. Juuri 500kpl poranneena voisin myös seuraavaksi modata nallinpoistopiikin :oops:

Sellierit olen modannut akkuporan ja nallitaskukalvaimen kanssa, hanska hylsyä pitävässä kädessä, sen jälkeen nallitus sujuu kuin leikki. Nallitaskun kalvaimen ostin Riistamaalta, maksoi muistaaksen hurjat 8e. Kalvain hirttää messinkiin helposti kiinni, öljyä kun ei viitsi nallitaskuun pistää niin hoidin voitelun CRC-jarrukliinerillä :idea:
Haihtuu itsekseen eikä leikkaa terä kiinni vaikka kierroksia käyttää vähän reilumminkin. Tuo CRC:n tuote on nykyään hajustettu sitruunan tuoksulla niin ei haise kovin pahasti. Siis tietenkin vain tippa tarvitaan, ei mitään huuhtelua.. :-D

Itse asiassa nuo poratut sakolaisetkin preppasin samaisella kalvaimella kun pursetta tahtoi nousta nallitaskun puolelle.

Edit; nallitaskun kalvain maksoi siis 18e..
Last edited by jyri.h on Sat Oct 09, 2010 9:58, edited 1 time in total.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
-Make78-
kers
kers
Posts: 139
Joined: Tue Nov 20, 2007 8:46
Location: Hattula

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by -Make78- »

kalju wrote:S&B:n hylsyissä ei oman kokemukseni mukaan ole muuta ongelmaa, kuin venyminen. Eli venyvät runsaasti parin ensimmäisen latauskierron aikana. Sakon hylsyissä taas ongelmana on aivan liian tiukka liekkireikä, esim. RCBS:n nallinpoistokara ei mahdu, ja LEE:n ohuemmallekin joutuu usein näyttämään vähän santapaperia ja akkuväännintä.
kas kummaa :miettii: minulla käytössä RCBS kaulaholkki ja ei ole mitään ongelmaa karan mahtumisesta reikään..

ttkl
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Sat Oct 18, 2008 17:20

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by ttkl »

Itse en ole modannut Sakon hylsyjä, vaan poistelen niistä nallit ennen supistamista Leen vasarasarjan(222 Rem) puikolla.
Pieni lisävaihe tietysti.

Barnaulille pisteet myös täältä.

User avatar
TeeJii
erikmest
erikmest
Posts: 358
Joined: Sun Jul 08, 2007 19:01

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by TeeJii »

Noniin, nyt on ensilaukaukset onnistuneesti ammuttu ja ase suurinpiirtein kohdistettu. M39 söi S&B:n 11,7 (vai 11,3 g, en tähän hätään muista) grammaisella luodilla varustettua paukkua kiltisti, ja tuloksetkin olivat ihan kohtalaiset. Ensi kerralla pitää varautua ja ottaa kunnon taulut mukaan, tänään mukana ollut taulu oli liian pieni eikä musta osa meinannut kunnolla 100 metriin erottua...

Joten, mistä voisi saada armeijan 03 rynkkytauluja?

User avatar
-Make78-
kers
kers
Posts: 139
Joined: Tue Nov 20, 2007 8:46
Location: Hattula

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by -Make78- »

TeeJii wrote:Noniin, nyt on ensilaukaukset onnistuneesti ammuttu ja ase suurinpiirtein kohdistettu. M39 söi S&B:n 11,7 (vai 11,3 g, en tähän hätään muista) grammaisella luodilla varustettua paukkua kiltisti, ja tuloksetkin olivat ihan kohtalaiset. Ensi kerralla pitää varautua ja ottaa kunnon taulut mukaan, tänään mukana ollut taulu oli liian pieni eikä musta osa meinannut kunnolla 100 metriin erottua...

Joten, mistä voisi saada armeijan 03 rynkkytauluja?
esim. : http://jares.ktweb.fi/ampumataulut/ampumataulut.htm

User avatar
TeeJii
erikmest
erikmest
Posts: 358
Joined: Sun Jul 08, 2007 19:01

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by TeeJii »

Kiitoksia, täytyypä tilailla tauluja jossain välissä.

Nyt olisi jossain vaiheessa edessä varikkotukin vaihto M39:n. Edelleen kiinnostaisi, mitä pintakäsittelyä palstaveljet tuolle käsittelemättömälle varikkotukille suosittelisivat?

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by sniperi »

PV tauluja saapi siviiliversiona PaHulta veikkolasta.

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by jyri.h »

TeeJii wrote:Edelleen kiinnostaisi, mitä pintakäsittelyä palstaveljet tuolle käsittelemättömälle varikkotukille suosittelisivat?
Itse olen yhden käsittelemättömän tukin (siis ihan kuiva eikä vernissassa keitetty kuten yleensä) värjännyt, muistini mukaan Hoppesin tukkiöljyllä. Se imi öljyä kuin sieni ja väri oli sen mukainen eli oman maun mukaan upea.
Image

Tuon tukin jälkeen olen 4 varikkotukkia (2x39 ja 2x28-30) käsitellyt mutta yksikään niistä ei ole imenyt väriä samalla lailla joten sävy jäi huomattavasti vaaleammaksi.

Etsinnästä huolimatta en ole kotimaisista aseliikkeistä tuota öljyä enää löytänyt. Myös Sakon tukkiöljy jota sai vielä muutama vuosi sitten kaupoista sellaisessa pienessä ruskeassa muovipullossa oli hyvää kamaa ja lopputulos lähes yhtä tumma. Eivät kuulemma enää valmista tuota myytäväksi :evil:
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by smokeball »

Pellavaöljy vernissa tai pelkkä pellavaöljy. Voisi kyllä kokeilla puuvenemiesten pellavaöljyn tervan ja pineenitärpätin seosta. Tervasta voisi tulla hyvä värisävy, mutta vaatii tietysti pitempää kuivamista ja ehkä lakkauksen lopuksi.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
TeeJii
erikmest
erikmest
Posts: 358
Joined: Sun Jul 08, 2007 19:01

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by TeeJii »

Komea väri jäsen jyri.h:n tukissa!

Taidanpa kokeilla pelkkää pellavaöljyä, ellei muuta satu käsiin.

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by jyri.h »

^Häpeillen täytyy myöntää että myin kyseisen aseen hankkiakseni ekan 28-30:ni :oops:
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4
Posts: 524
Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by Korpisoturi »

Suomen keräilyaseella taisi olla värillä varustettua vanhanajan tukkiöljyn tyylistä öljyä...

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by jyri.h »

Joo, niin on, muttei niillä tee mitään vernissakeitetyn yhteydessä. Kokeiltu on.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
TeeJii
erikmest
erikmest
Posts: 358
Joined: Sun Jul 08, 2007 19:01

Re: Ampumaharrastuksen aloittelu M39:llä

Post by TeeJii »

Dodiih, useita viikkoja, kymmeniä työtunteja, monia mietintähetkiä, kasapäin ammuttuja laukauksia, litroittain juotua kahvia, satoja ilmoille päässeitä kirosanoja ja rahaa vaatinut projekti alkaa hiljalleen kantamaan hedelmää.

Lähdin siis liikkeelle aivan nollasta, tavoitteena saada asiallisessa käyttökunnossa oleva sotilaskivääri mallia M39. Homma lähti luonnollisesti liikkeelle lupien hankinnasta. Kohta kouraan ilmestyi myös itse kivääri, monin puolin aika heikossa kunnossa oleva Ukko-Pekka. Kävin toteamassa aseen minulle riittävän tarkaksi ja kehityskelpoiseksi, mutta aseen ulkoinen kunto harmitti. Alkuperäinen tukki kun oli parista kohtaa halkeillut ja muutenkin kulunut. Ajankohtaiseksi tuli siis uusien puiden hankinta. Uuteen varikkotukkiin tein tarvittavia muokkaustöitä, jotta alkuperäiset raudat saatiin siihen istutettua. Tukin käsittelin lopuksi muutamaan kertaan kylmäpuristetulla pellavaöljyllä. Varikkotukin vaihdon yhteydessä ajattelin toteuttaa petauksen, joten tukkia muokkasin avartamalla tukin ja yläpuun piippukourua vapaan värähtelyn aikaansaamiseksi. Samoin poistin puuta petauskohdista ja lukkokotelon takapäästä sekä liipaisinkorvakkeiden kohdalta, siis kohdista jotka eivät saisi tukkiin koskettaa. Petauskohtiin valoin Plastic Paddingin kemiallista metallia, ja lopuksi kokosin aseen.

Aseeseen on vaihdettu seuraavia osia:

- Perälevy ruuveineen
- Syöttökotelo
- Iskuripiikin jousi
- Yhdyssäle
- Puhdistuspuikon lukituskappale
- Tukki + yläpuu
- Lisäksi lisäsin vielä armeijan vihreänahkaisen kantohihnan

Näistä osista vaihdettiin syöttökotelo, iskuripiikin jousi, yhdyssäle ja puhdistuspuikon mutteri ihan siitä syystä, etteivät ne pelittäneet oikealla tapaa/olivat risana.

Mitäs sitten? Jos liipaisimeen saisi viritettyä laukaisun viimeisen päälle, olisin äärettömän tyytyväinen. Aseen laukaisu on tällä hetkellä aavistuksen epämääräinen, etuveto kyllä löytyy, mutta selkeää etuvedon loppumiskohtaa ja laukaisuhetkeä on hankala löytää. Vinkkejä tämän asian korjaamiseen? Tykkään itse henkilökohtaisesti siitä, että etuveto loppuu selkeästi, jolloin tietää, milloin liipaisinta vielä hieman puristamalla ase jyrähtää.

Niin, ja nyt tietysti radalle ampumaan! Kuvia laittelen joskus, jahka kameran käsiini saan (tällä hetkellä toisella paikkakunnalla).

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”