koskaan huomannut. Mulla tuo numero on 70 ja sama numero jyvän päällä. Pitäisiköhän ton numeron
jollain tapaa liittyä sarjanumeroon, vai mikä idea siinä on? Eikös rekalla ollut kuitenkin sarjanron 2
viimeistä
![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
-Tähtäimen jyvän korkeus eli esim 7.0 tai 7.1 tai 7.2 jnev a l m e t wrote:Tosiaan piipussa on kaksi aika himmeetä numeroa etutähtäimen takana, enpä olis moisia varmaan
koskaan huomannut. Mulla tuo numero on 70 ja sama numero jyvän päällä. Pitäisiköhän ton numeron
jollain tapaa liittyä sarjanumeroon, vai mikä idea siinä on? Eikös rekalla ollut kuitenkin sarjanron 2
viimeistäMiten muilla?
Sen verran korjaan kirjoittamaani etutähtäimen takana olevista kahdesta numerosta etten tarkoittanut jyvässä olevaa numeroa vaan tähtäimen takana piipussa olevia kahta numeroa,ilmaisin asian hieman huonosti.Oman jyvän korkeus ei ole muistissa,katson kun seuraavan kerran kaivan aseen kaapista.Haudankaivaja wrote:Mulla on 500-sarjan aseessa jätetty lukon kammesta ja syöttökotelon pohjasta sarjanumeron neljä viimeistä numeroa merkkaamatta. Teillä on taas 505-sarjan aseissa molemmat merkattu. Kyllä minun mielestä tuo on yleisempi käytäntö noissa, että SA tunnus on piipun vasemmalla koeponnistusleimasta ampujaan päin. Musta kyllä tuntuu, että sen SA leiman on joku tykännyt lyödä keskelle ja toinen taas piipun reunaan.
Ne kaksi pientä himmeää numeroa siinä etutähtäimen takapuolella piipussa kertovat etujyvän oikean korkeuden kyseiseen aseeseen. Omassa aseessa on 70 joka on lyöty yli ja uusi numero on 78. Eli, kun ase on uutena lähtenyt Sakolta niin oikea etujyvän korkeus on ollut silloin 7,0 mm. ammuttaessa D-166 luodilla ladattua patruunaa. Kun ase on ollut seuraavan kerran varikolla kunnostuksessa, niin silloin on todettu oikean etujyvän korkeuden olevan 7,8 mm. Näillä numeroilla ei ole mitään tekemistä aseen sarjanumeron kanssa.
Olikin jo näköjään tullut toinenkin vastaus samasta asiasta ennen minua.
reka65 wrote:Sen verran korjaan kirjoittamaani etutähtäimen takana olevista kahdesta numerosta etten tarkoittanut jyvässä olevaa numeroa vaan tähtäimen takana piipussa olevia kahta numeroa,ilmaisin asian hieman huonosti.Oman jyvän korkeus ei ole muistissa,katson kun seuraavan kerran kaivan aseen kaapista.Haudankaivaja wrote:Mulla on 500-sarjan aseessa jätetty lukon kammesta ja syöttökotelon pohjasta sarjanumeron neljä viimeistä numeroa merkkaamatta. Teillä on taas 505-sarjan aseissa molemmat merkattu. Kyllä minun mielestä tuo on yleisempi käytäntö noissa, että SA tunnus on piipun vasemmalla koeponnistusleimasta ampujaan päin. Musta kyllä tuntuu, että sen SA leiman on joku tykännyt lyödä keskelle ja toinen taas piipun reunaan.
Ne kaksi pientä himmeää numeroa siinä etutähtäimen takapuolella piipussa kertovat etujyvän oikean korkeuden kyseiseen aseeseen. Omassa aseessa on 70 joka on lyöty yli ja uusi numero on 78. Eli, kun ase on uutena lähtenyt Sakolta niin oikea etujyvän korkeus on ollut silloin 7,0 mm. ammuttaessa D-166 luodilla ladattua patruunaa. Kun ase on ollut seuraavan kerran varikolla kunnostuksessa, niin silloin on todettu oikean etujyvän korkeuden olevan 7,8 mm. Näillä numeroilla ei ole mitään tekemistä aseen sarjanumeron kanssa.
Olikin jo näköjään tullut toinenkin vastaus samasta asiasta ennen minua.
v a l m e t wrote:Rekan kivääriä on sitten syytä pitää ihan oikeesti numerotarkkana
Kiva, että tuo on hyvissä käsissä, tunnen tuon edellisen omistajan...Psjääkäri wrote:Kivääri 5043X7, tuollaisia merkintöjä mm. Pientä piperrystä löytyy myös lukonkehyksestä. Tarkka on, hyvin tarkka.