M39 SKY + pari kuvaa

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
v a l m e t
kers
kers

Re: M39 SKY + pari kuvaa

Post by v a l m e t »

Tosiaan piipussa on kaksi aika himmeetä numeroa etutähtäimen takana, enpä olis moisia varmaan
koskaan huomannut. Mulla tuo numero on 70 ja sama numero jyvän päällä. Pitäisiköhän ton numeron
jollain tapaa liittyä sarjanumeroon, vai mikä idea siinä on? Eikös rekalla ollut kuitenkin sarjanron 2
viimeistä :miettii: Miten muilla?
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by leon »

v a l m e t wrote:Tosiaan piipussa on kaksi aika himmeetä numeroa etutähtäimen takana, enpä olis moisia varmaan
koskaan huomannut. Mulla tuo numero on 70 ja sama numero jyvän päällä. Pitäisiköhän ton numeron
jollain tapaa liittyä sarjanumeroon, vai mikä idea siinä on? Eikös rekalla ollut kuitenkin sarjanron 2
viimeistä :miettii: Miten muilla?
-Tähtäimen jyvän korkeus eli esim 7.0 tai 7.1 tai 7.2 jne

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Mulla on 500-sarjan aseessa jätetty lukon kammesta ja syöttökotelon pohjasta sarjanumeron neljä viimeistä numeroa merkkaamatta. Teillä on taas 505-sarjan aseissa molemmat merkattu. Kyllä minun mielestä tuo on yleisempi käytäntö noissa, että SA tunnus on piipun vasemmalla koeponnistusleimasta ampujaan päin. Musta kyllä tuntuu, että sen SA leiman on joku tykännyt lyödä keskelle ja toinen taas piipun reunaan.

Ne kaksi pientä himmeää numeroa siinä etutähtäimen takapuolella piipussa kertovat etujyvän oikean korkeuden kyseiseen aseeseen. Omassa aseessa on 70 joka on lyöty yli ja uusi numero on 78. Eli, kun ase on uutena lähtenyt Sakolta niin oikea etujyvän korkeus on ollut silloin 7,0 mm. ammuttaessa D-166 luodilla ladattua patruunaa. Kun ase on ollut seuraavan kerran varikolla kunnostuksessa, niin silloin on todettu oikean etujyvän korkeuden olevan 7,8 mm. Näillä numeroilla ei ole mitään tekemistä aseen sarjanumeron kanssa.

Olikin jo näköjään tullut toinenkin vastaus samasta asiasta ennen minua.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Haudankaivaja wrote:Mulla on 500-sarjan aseessa jätetty lukon kammesta ja syöttökotelon pohjasta sarjanumeron neljä viimeistä numeroa merkkaamatta. Teillä on taas 505-sarjan aseissa molemmat merkattu. Kyllä minun mielestä tuo on yleisempi käytäntö noissa, että SA tunnus on piipun vasemmalla koeponnistusleimasta ampujaan päin. Musta kyllä tuntuu, että sen SA leiman on joku tykännyt lyödä keskelle ja toinen taas piipun reunaan.

Ne kaksi pientä himmeää numeroa siinä etutähtäimen takapuolella piipussa kertovat etujyvän oikean korkeuden kyseiseen aseeseen. Omassa aseessa on 70 joka on lyöty yli ja uusi numero on 78. Eli, kun ase on uutena lähtenyt Sakolta niin oikea etujyvän korkeus on ollut silloin 7,0 mm. ammuttaessa D-166 luodilla ladattua patruunaa. Kun ase on ollut seuraavan kerran varikolla kunnostuksessa, niin silloin on todettu oikean etujyvän korkeuden olevan 7,8 mm. Näillä numeroilla ei ole mitään tekemistä aseen sarjanumeron kanssa.

Sen verran korjaan kirjoittamaani etutähtäimen takana olevista kahdesta numerosta etten tarkoittanut jyvässä olevaa numeroa vaan tähtäimen takana piipussa olevia kahta numeroa,ilmaisin asian hieman huonosti.Oman jyvän korkeus ei ole muistissa,katson kun seuraavan kerran kaivan aseen kaapista.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

reka65 wrote:
Haudankaivaja wrote:Mulla on 500-sarjan aseessa jätetty lukon kammesta ja syöttökotelon pohjasta sarjanumeron neljä viimeistä numeroa merkkaamatta. Teillä on taas 505-sarjan aseissa molemmat merkattu. Kyllä minun mielestä tuo on yleisempi käytäntö noissa, että SA tunnus on piipun vasemmalla koeponnistusleimasta ampujaan päin. Musta kyllä tuntuu, että sen SA leiman on joku tykännyt lyödä keskelle ja toinen taas piipun reunaan.

Sen verran korjaan kirjoittamaani etutähtäimen takana olevista kahdesta numerosta etten tarkoittanut jyvässä olevaa numeroa vaan tähtäimen takana piipussa olevia kahta numeroa,ilmaisin asian hieman huonosti.Oman jyvän korkeus ei ole muistissa,katson kun seuraavan kerran kaivan aseen kaapista.

Kuten muutkin sanovat, piippuun on lyöty mikä jyväkorkeus kuuluu olla ko. aseessa, eli piipun merkintä ja jyvän merkinnän kuuluu täsmätä. Kohdalle on myös minule sattunut että piipun merkintä on ylilyöty ja merkattu uusi jyvänkorkeus.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Minulla sattuu olemaan samat numerot kuin sarjanumeron kaksi viimeistä. :-D

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...heh ja minäkin toivoisin, että minulla olisi lottokupongissa seitsämän samaa kuin telkkarissa :comcrash

Mutta alkuperäisen etujuvän korkeus tämä on, ihmettelen miksi kaikissa sitä ei sitten ole ? Olisiko se tehtaiden oma mieltymys lyödä se piippuun, Sakolaissa muistaakseni kaikissa ko. mitta löytyy, mutta VKT:n piippuja olen käpistellyt missä niitä ei ole...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

Rekan kivääriä on sitten syytä pitää ihan oikeesti numerotarkkana :moshaa
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

v a l m e t wrote:Rekan kivääriä on sitten syytä pitää ihan oikeesti numerotarkkana :moshaa
:-D

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Pompsautetaas tämä keskustelu henkiin, taas sattui käsiin 1943 SKY kivääri, jossa on vanha tukki ja etuosaltaan kaunista loimukoivua, muttei tukin lavassa suojeluskunta kilpeä ?

Mikä on mielipiteenne onko kaikki SKy m/39 kiväärit polttoleimattu tukkiin ?

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Tietääkö kukaan onko noissa kaikissa Sky m/39 kivääreissä tuo suojeluskunta kilpi ja vuosiluku ? Useampi vuoden 43 kivääri, jossa on vanha tukki, muttei kilpeä ?

- j o n i -

Psjääkäri
kers
kers

Post by Psjääkäri »

Kivääri 5043X7, tuollaisia merkintöjä mm. Pientä piperrystä löytyy myös lukonkehyksestä. Tarkka on, hyvin tarkka.
Attachments
IMG_0012.JPG
(41.36 KiB) Downloaded 270 times
IMG_0009.JPG
(42.16 KiB) Downloaded 291 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

maiske
kers
kers

Post by maiske »

Psjääkäri wrote:Kivääri 5043X7, tuollaisia merkintöjä mm. Pientä piperrystä löytyy myös lukonkehyksestä. Tarkka on, hyvin tarkka.
Kiva, että tuo on hyvissä käsissä, tunnen tuon edellisen omistajan... ;)
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.

M-39
kaartsotvm6
kaartsotvm6

Post by M-39 »

No jotaa tietoa mun SKY 39:
500062 vuodelta 1942 Sky n:141740 Niin läheeltä palstaa (Etelä Kymenlaakso) syöttökotelossa neljä viimeistänumeroa

502395 vuodelta 1942 Vanha SKY numero lukkorungossa ei yli lyöty 35789 syöttökotelo myös numeroitu

506177 vuodelta 1943 Ilman SKY numeroa syöttökotelo samalla numerolla

506660 vuodelta 1943 SKY n:112307 Ilman SA leimaa oleva yksilö? syöttökotelossa ei merkintöjä

505511 vuodelta 1943 SKY n:6609 Tukki 42 syöttökotelo samalla numerolla

504083 vuodelta 1943 SKY n:90763 Tukki 42 syöttökotelo samalla numerolla

510322 vuodelta 1944 Ilman SKY numeroa Tukki 43 ja samalla numerolla kuin raudat ? syöttökotelo samalla numerolla

Olisiko noita tukkeja tehty läjä valmiiksi ja leimattu kun ei täsmää rautojen vuosiin?
Tuo vuoden 44 ase on ainoa jossa on tukissa nuo kolme viimeistä numeroa

Image

Uploaded with ImageShack.us
Image

Uploaded with ImageShack.us
Image

Axu
ylik
ylik

Post by Axu »

Veikkaan ryhmäkuvassa alimmaisena olevan kiväärin olevan numeroltaan 500062 vuodelta 1942.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”