Ukko-Pekan kohdistus?
- Ukko-Pekka
- erikmest
mm Hämeenlinnan armeijan ylijäänäkaupasta löytyi viimeksi jyviä
Onko kellään tietoa onko noita Ukko-Pekan jyviä kuitenkin tehty ihan 9,2 mm saakka, etten etsi olemattomia. sako92s esitti että nykyiseen jyvään voisi hitsata vähän lisää tavaraa jota voisi sitten tarpeen mukaan viilta pois ja sinistää valmis jyvä. Onko jollain kokemusta tälläisestä?
Voisin tietysti ostaa sen 84 jyvänkin ja katsoa mitä se tekee, jos iskemät ovat yhä liian korkealla niin sen voisi modata hitsaamalla.
PS. Mites tänne voi lisätä kuvia omalta koneelta, pistäisin pari kuvaa ostoksesta![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Voisin tietysti ostaa sen 84 jyvänkin ja katsoa mitä se tekee, jos iskemät ovat yhä liian korkealla niin sen voisi modata hitsaamalla.
PS. Mites tänne voi lisätä kuvia omalta koneelta, pistäisin pari kuvaa ostoksesta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=922
tosta linkistä pitäisi auveta. viestejä ylläpidolle/kuvat
se on sit ihan sama, jos lisäät omaan jyvään. tosin liimaa jyvänpäälle 2mm rautalangan pätkä ja katso, että mitä se vaikuttaa.
tosta linkistä pitäisi auveta. viestejä ylläpidolle/kuvat
se on sit ihan sama, jos lisäät omaan jyvään. tosin liimaa jyvänpäälle 2mm rautalangan pätkä ja katso, että mitä se vaikuttaa.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
- Ukko-Pekka
- erikmest
- greendevil
- sotvm1
kokemuksesta
kokemuksesta sanon, että kannattaa ottaa takatähtäimen levystä ainetta pois ja lisätä vain hieman korkeampi jyvä
-> pysyy tuo ampumaergonomia parempana
Ps. takatähtäimen materiaalia poistettaessa tulee muistaa, että liika aineen poisto aiheuttaa sen, että tähtäinasetin tulee näkyviin tähdättäessä pienemmillä asteluvuilla
ainetta voi hyvin lisätä jyvään hitsaamalla.
-> pysyy tuo ampumaergonomia parempana
Ps. takatähtäimen materiaalia poistettaessa tulee muistaa, että liika aineen poisto aiheuttaa sen, että tähtäinasetin tulee näkyviin tähdättäessä pienemmillä asteluvuilla
ainetta voi hyvin lisätä jyvään hitsaamalla.
Minulla oli aikanaan sama ongelma, aseessa alunperin ollut 7,6 mm jyvä ei riittänyt nykyisillä kaupallisilla patruunoilla. Aseteknossa Helsingissä oli noita jyviä runsain mitoin, kannattaa sieltä kysäistä jos et muualta löydä. Minulla oli sellainen yksilö että 9,3 mm tuotti oikean tuloksen, mutta taisi tosiaan olla nin että 9,4 mm oli korkein mitä löytyi. Ehkä kannattaa lähteä siitä liikkeelle ja katsoa sitten mitä tehdä. Kokeile eri patruunoillakin.
Niin vielä tarkennus että noita on tosiaan olemassa ja on tehty ainakin 9,3 mm asti, omaani laittamani on ainakin ihan "virallisen" näköinen, samalla tavalla stanssattu "93" kuin aseessa alunperin olleessa "76":ssa. Muistikuvani on että rasiassa oli vielä "94" mutta en ole varma, saattaa olla että muistini pettää. Joka tapauksessa 9,3 mm löytyi silloin.
kohistus
Moi..mullakin oli aluksi ongelmia m39:llä osumisessa....lataan itse 8grm "rynkynluotia"ja ekakerroilla ammuin se takatähtäin hahlo 150m asetuksella..ampumamatkani 150m/intin torni tauluun ja osumat aivan alhaalla
ei numeroissakaan..no sattu siinä yksi muu ampuja kuuleen mun tupinat
ja tuli kysyyn ongelmaa..kun kuuli millä ammun ja miten neuvo että nosta hahlo 400m asetukseen...ja alko tapahtuun 5/laukausta 150m siihen tornitauluun 2x10+2x9+1x7
=45 pistettä/50pistettä maksimi
sehän kymppi on isoin numero siinä torni taulussa mutta onhan se 10-15cm halkaisialtaan...pitää ne kaikki kyllä saaha siihen 10 rinkiin 150m avoilla..
mulla autto pelkästään tämä hahlon nosto (jyväni on 7,8mm...)aion kokeilla tätä hahlolla säätämistä.. ei tarvi silloin viilailla ja vaihella jyvää jos hahlon nostolla pärjää...testailut jatkuu varsinkin kun luoti vaihtuu nyt 8grm fmj:hin sakon leikkuriin....
ei numeroissakaan..no sattu siinä yksi muu ampuja kuuleen mun tupinat
ja tuli kysyyn ongelmaa..kun kuuli millä ammun ja miten neuvo että nosta hahlo 400m asetukseen...ja alko tapahtuun 5/laukausta 150m siihen tornitauluun 2x10+2x9+1x7
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
sehän kymppi on isoin numero siinä torni taulussa mutta onhan se 10-15cm halkaisialtaan...pitää ne kaikki kyllä saaha siihen 10 rinkiin 150m avoilla..
mulla autto pelkästään tämä hahlon nosto (jyväni on 7,8mm...)aion kokeilla tätä hahlolla säätämistä.. ei tarvi silloin viilailla ja vaihella jyvää jos hahlon nostolla pärjää...testailut jatkuu varsinkin kun luoti vaihtuu nyt 8grm fmj:hin sakon leikkuriin....
kahta en vaiha eli m39:siä ja paikkakuntaa....
duodadoi
tossa mun sohlossa on 9.6 jyvä. näyttää ihan viralliselta. Sitä en tiedä, että tarviinko sitä, koska ase ei ole vielä kasassa. Eli voisi epäillä että 10 saakka on jyviä
tossa mun sohlossa on 9.6 jyvä. näyttää ihan viralliselta. Sitä en tiedä, että tarviinko sitä, koska ase ei ole vielä kasassa. Eli voisi epäillä että 10 saakka on jyviä
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
- Ukko-Pekka
- erikmest
Noniin, uusi jyvä on hankittu ja asennettu, kasa siirtyi käytännössä tuohon tähtäyspisteeseen, vähän sen ylle ehkä (maks 3 cm) kasa itsessäänkin on kai ihan kelvollinen sataan metriin (10cm). Kiitos kaikille jotka avustivat minua ongelman kanssa, sitten seuraava kysymys
Aseessa on uusi tukki eikä sitä ole vielä käsitelty millään, osaatteko suositella jotain öljyä yms suoja-ainetta jota sihen uskaltaisi pistää, ja mahd ohjeet itse työstä. Esim minne kannattaa/ei kannata pistää ja kuinka paljon yms yms...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Aseessa on uusi tukki eikä sitä ole vielä käsitelty millään, osaatteko suositella jotain öljyä yms suoja-ainetta jota sihen uskaltaisi pistää, ja mahd ohjeet itse työstä. Esim minne kannattaa/ei kannata pistää ja kuinka paljon yms yms...