Standardikivääri m28-76

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: 85

Post by Rokka »

Anska wrote:
Rokka wrote:Onko ko. kirjassa mainittu spekseinä noiden kivääreiden piippujen ulkopaksuuden osalta ! tuo vaihtomallihan on kevennetty soveltumaan std.kivääriksi ?
Olisiko piippu molemissa malleissa sitenkin sama, koska teknisissa tiedoissa ei opas kerro kahdesta eri piipusta?
...ah, tarkoitin oikeasti siis ulkomittaa, en tarkoittanut isokaliperia, vaan oikeasti piipun ulkohalkaisijaa, olen nyt saanut tiedon että se on 25 tai 28 mm mutta onko, TAK 85 std kivääri kevennettiin juuri tuosta normaalista TA kivääristä piippua ohentamalla, seisoikohan näin Paloheimon kirjassa ! mutta kun missään ei mainita ko ulkohalkaisijaa ! kuten huomaatte TA kiväärin on painanut 7 kg ja std kivääri luokan vaatimusten mukaan 5,3 kg !

Kyselen tätä koska olen piiputtamassa m28-76 kivääriä ja nyt minulla on valmetin ko TAK85 piippuaihiosta 700 mm pätkä jonka ulkohalkaisija on 32 mm joka tekee kivääristä melko :lol: raskaan !!!
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...ja jatkoksi en siis aio sorvat aihiota m28-30 speksien mukaan vaan teen siitä paksumman ! koska tuo ei ole kuitenkaan ASEV.1 tekemä kivääri, joten se ei ole tulossa keräilyyn vaan käyttöön !

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...ja vielä jatkaakseni m28-76 on tehty käsittäkseni D166 luodille ja niin myös TAK85.

Oma piippuni (se edelleen aihio) on pesitetty D46 luodille.

Rensseli
rajam
rajam

Post by Rensseli »

Olen edelleen sitä mieltä; 28-76 on muunnosmalli mallista 28-57 ja pesitetty kilpa-ammuntaa varten eli luodille D-46. Ja samoin uskon mallista TAK85, siitä vakiokivääristä.Voi olla, että jankútan turhaan tästä asiasta. :!:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kun puhutaan armeijalle suunnitelluista TA tai stdkivääreistä oma uskomus on että patruunapesän ylimenokartio on suunniteltu D166 luodille, kun se on PU stdkivääripatruuna... no m28-?? kartiosta en ole nähnyt speksejä, kuten noissa Anskan TAK kirjasissa, missä lähes joka sivulla mainitaan tuo D166 luoti olevan se oikea !

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Tak-85:n piipuja on tehty kumpaankiin luotityyppiin, sekä D-47/D-46 ja D-166. Piipujen määrä/suhde kivääreissä on tuntematon, koska piipuja on kalvettu/vaihdettu varikkojen ja varuskuntien tarpeen mukaan.

Lähtökohta oli kuitenkin joskus se ettäohutpiippuiset TAK-85:t olivat varusmieskoulutuskäytössä ja paksupiippuiset kantahenkilökunnan/kilpaa-ampuvan kantahenk.kunnan käytössä.Ohutpiipuiset 85:t olivat 28-76:een tehtyjä piippuja joita oli jäänyt runsaasti ylimääräisiä ja jotka täysin säästösyistä asennettiin 85:iin.
Edustusmpujien käyttöön kuitenkin 85:t pesitettiin luodille D-46/D-47 tarkkuuden takia.
Eroa ei välttämättä huomaa kuin patruunapesätulkilla, sulkuvälitulkki on tähän tarkoitukseen on riittämätön.
kokenut ampuja voi sen sijaan huomata eron, patruunan pituudesta johtuen......
Si vis pacem, parabellum...
Image

Rensseli
rajam
rajam

Post by Rensseli »

Olen toki lukenut tuon Anskan kirjan. Jos tuohon kirjaan uskoo, niin hyvä on. Mutta kysymys Rokalle: Miksi tuo sinun piippusi on pesitetty D-46:lle, vaikka se on TAK85 aihio? Kun sinun käsityksesi on kumminkin,että kaikki 28-76 ja TAK85 mallit on pesitetty D-166:lle. Omat 28-57, 28-76 , 27-66 ja TAK85 standardikivääri ovat kyllä pesitetty D-46:lle. Ja 28-76 lukkokehyksessä AseV1 leima.
Last edited by Rensseli on Thu Nov 02, 2006 21:38, edited 1 time in total.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Se TAK-85 kirjanen on tarkoitettu yleiseen jakeluun, tarkemmat tiedot on muualla.... :smile:

ja Rensselille; millä erotat omat aseesi luotityypin mukaisesti....leima piipussako....vai...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Rensseli
rajam
rajam

Spiessille

Post by Rensseli »

Osa aseista on kyllä tehty allekirjoittaneelle mittatyönä...28-76 on toki tulkattu. Ainoa ase jonka pesää en tiedä on m/39 diopterilla.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Rensseli wrote:Olen toki lukenut tuon Anskan kirjan. Jos tuohon kirjaan uskoo, niin hyvä on. Mutta kysymys Rokalle: Miksi tuo sinun piippusi on pesitetty D-46:lle, vaikka se on TAK85 aihio? Kun sinun käsityksesi on kumminkin,että kaikki 28-76 ja TAK85 mallit on pesitetty D-166:lle. Omat 28-57, 28-76 , 27-66 ja TAK85 standardikivääri ovat kyllä pesitetty D-46:lle. Ja 28-76 lukkokehyksessä AseV1 leima.
...ei ei ei, nyt minua tulkitaan liian jyrkästi, tai olen ilmaissut itseäni liian voimakkaasti, puhun koska en tiedä ja kysyn koska haluaisin tietää ! eli parustan väitteeni siihen mitä itse olen lukenut, en kokenut, enkä voi olla vaihtamatta mielipidettäni, koska toiset varmasti tietää paremmin...

perustan ajatukseni vain siihen miten vaikea PU sisäisesti on ollut muuttaa jotain käytäntöä ! varmasti standardikiväärit ja hiihto- ja muut kilpakiväärit on voitu pesittää toisin kuin esim. palveluskäyttön tulleet aseet !? tätä tietoa en mistään ole löytänyt...

minun piipun patruunapesää ei kannata käyttää esimerkkinä, oikeastaan mihinkään mitkä ovat SA tuotteita, koska sen pesän on kalvanut aseseppä omilla kalvaimillaan tarkoituksen mukaiselle ylimenolle... aihion on takonut ainoastaan sama, eli Valmet !

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Mutta edelleen onko kellään tietoa tuon paksupiippuisen TAK-85 piipun ulkohalkaisijaa, koska en tunne suoralta kädeltä ketään kuka voisi tuon kertoa ?

Rensseli
rajam
rajam

Mittaus

Post by Rensseli »

...on modifioitu, alunperin 32 mm putkesta ohennettu 20 mm:een. Sama mittatulos myös 27-66:lle. Eli oliko Spiessin mainitsemat piiput kuitenkin 27-66 eikä 28-76...siinä kun oli se 28-30 piippu :-D

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Mittaus

Post by Rokka »

Rensseli wrote:...on modifioitu, alunperin 32 mm putkesta ohennettu 20 mm:een. Sama mittatulos myös 27-66:lle. Eli oliko Spiessin mainitsemat piiput kuitenkin 27-66 eikä 28-76...siinä kun oli se 28-30 piippu :-D
Kiitos, eli ymmärränkö oikein Palokankaan kirjassa esitetty TAK-85 palveluskäyttöön tarkoitettu "paksupiippu" versio on tuo 32 mm suora kanki, oma aihioni on juuri tuo 32 mm Valmetin taos ! no 28-76 tukkia en halua modifioida tuolle piipulle, joten katsellaan edelleen tuollaista ohuempaa piippua ja antaa tuon aihion odotella päivää parempaa !

SuomiKP

TAK85

Post by SuomiKP »

Kaikki näkemäni TAK85:t (JPr, KaiPr ja Niinisalo) on pesitetty D166 luodille. Aseen piippuun on stanssattu D166. Joukossa on ollut niin kantahenkilökunnan käytössä olleita kuin varusmieskäytössä olleita aseita.

Kessu
vääp
vääp

Post by Kessu »

Tietääkö joku paljonko m28-76 on tehty?

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”