Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Hiiri se kissalle takkia ompeli. ei ainakaan citykanin nahka.
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Sen verran sileä pintapuoli, että tuskin tämä oli koskaan oikeita töitä tehnyt.
Vuota on peräisin Kokkolan Nahasta, eli parkittu Gesonin tehtaalla Alavetelissä. Vahvuus 3-3,5 mm, joten lihapuolta tuskin tarvitsee kovin paljon ohennella.
Vuota on peräisin Kokkolan Nahasta, eli parkittu Gesonin tehtaalla Alavetelissä. Vahvuus 3-3,5 mm, joten lihapuolta tuskin tarvitsee kovin paljon ohennella.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Enemmän kaikkea.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Sulla taitaa olla hyvät markkinat tuolla "rapakon takana" kun olet noinkin isoja sarjoja alkanut pukkaamaan...
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
On sinne yksi hihna mennyt, joten kauppasuhteet on.
Havaintojen perusteella sikäläiset Mosin-Nagant-harrastajat eivät ole kovin hyvin perillä m/30-hihnan käyttötavasta. Näin siitäkin huolimatta, että heidän 1907-mallin hihna on toiminut m/30:n esikuvana. Jopa Friitalan katalogissa hihnan sanotaan olevan "ns. amerikkalainen malli".
Jenkit nimittävät m/30-hihnaa "kolmiosaiseksi hihnaksi", mutta toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt vastaamaan, missä se kolmas osa on.
Havaintojen perusteella sikäläiset Mosin-Nagant-harrastajat eivät ole kovin hyvin perillä m/30-hihnan käyttötavasta. Näin siitäkin huolimatta, että heidän 1907-mallin hihna on toiminut m/30:n esikuvana. Jopa Friitalan katalogissa hihnan sanotaan olevan "ns. amerikkalainen malli".
Jenkit nimittävät m/30-hihnaa "kolmiosaiseksi hihnaksi", mutta toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt vastaamaan, missä se kolmas osa on.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Kolmas osa lienee vain vihollisen hämäämistä.
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Onko havaintoa tuplareikä-m/28:ssa käytetystä pikkuhihnasta? Luulen, ettei tehdasvalmisteisia kappaleita ole olemassa, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää, millä tiukkuudella ko. hihnaa yleensä pidettiin, so. reikien etäisyys soljesta.
S.Y.:n kiertokirje vuodelta 1930 ja järjestön viralliset kiväärien tarkastusohjeet ampumakilpailuja varten vuodelta 1937 tietävät sanoa, että sallittu maksimipituus on 38,5 cm.
Tuossa kuva, mitä noista kilkkeistä tuli. Paras valu tähän asti, onnistuneita 35/35.
S.Y.:n kiertokirje vuodelta 1930 ja järjestön viralliset kiväärien tarkastusohjeet ampumakilpailuja varten vuodelta 1937 tietävät sanoa, että sallittu maksimipituus on 38,5 cm.
Tuossa kuva, mitä noista kilkkeistä tuli. Paras valu tähän asti, onnistuneita 35/35.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Taitaa kuva valehdella mutta näyttävät aika kellertäviltä omiin vanhoihin verrattuna.....
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Kun vertailukohtana on valkoinen paperi, osat ovat toki hieman kellertäviä. Jos samalla paperilla olisi messinkihylsy, tämä olisi selvästi keltaisempi.
Kun osat hapettuvat tuosta ajan oloon, sävy muuttuu hopeisemmaksi ja kiilto häviää. Nikkeli tosin hidastaa prosessia tuntuvasti. Lähtökohtana on Abloy-metalli, johon on lisätty sinkkiä ja nikkeliä siten, että koostumus olisi mitattujen alkuperäisosien kaltainen. Palamishäviöt huomioitu perstuntumalla.
Mutta vuolukokeethan ne vasta varmistavat, onko lejeerinki oikeanlaista.
Kun osat hapettuvat tuosta ajan oloon, sävy muuttuu hopeisemmaksi ja kiilto häviää. Nikkeli tosin hidastaa prosessia tuntuvasti. Lähtökohtana on Abloy-metalli, johon on lisätty sinkkiä ja nikkeliä siten, että koostumus olisi mitattujen alkuperäisosien kaltainen. Palamishäviöt huomioitu perstuntumalla.
Mutta vuolukokeethan ne vasta varmistavat, onko lejeerinki oikeanlaista.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Off topic, mutta valuhommia tämäkin https://www.youtube.com/watch?v=IGJ2jMZ-gaI
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Hienoa työtä.
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Hei!
Kyllä on tosiaan hienoa työtä. Koskahan näitä m/30 hihnoja kiinnitysremmeineen saa ostaa?
terveisin, Fresnel
Kyllä on tosiaan hienoa työtä. Koskahan näitä m/30 hihnoja kiinnitysremmeineen saa ostaa?
terveisin, Fresnel
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Nyt on sen verran metalliosia, että niistä saa seitsemän hihnan sarjan. Kiinnityshihnat ovat kohta valmiit ja sen jälkeen on tehtävä vielä varsinaiset hihnat ja nahkalenkit. Toiveissa olisi saada kaikki valmiiksi syksyn kuluessa.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Kiinnityshihnoja.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Suojeluskunnan kiväärinhihnat
Maanantain kappaleita.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP