M-39

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: M-39

Post by jyri.h »

Varsinkin viritysnousu tuntui olevan noissa leonilta ostamissani varmistinkappaleissa paremmin viimeistelty kuin venäläisissä. Tuo Sakon leima on myös lyöty aivan keskelle ja suoraan ja on myös sen verran syvä että osan kiilloittaminen ei madaltanut leimaa havaittavasti.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

max_mustermann
korpr
korpr
Posts: 53
Joined: Mon Sep 07, 2009 21:30

Re: M-39

Post by max_mustermann »

mhut wrote: Kyllä nuo leimat sen osoittavat että piippu ja kehys on samaa itätuotantoa.
Eli näin ollen ase on käytännössä M91-30 varustettuna M39:n tähtäimillä ja puilla?
"Onkin vain paikallaan, että Suomen kansan kaltainen soturikansa alati vaalii jo saavutettua korkeata ampumataitotasoaan" - T. Leistelä

mhut
stm
stm
Posts: 26
Joined: Thu May 14, 2009 17:47

Re: M-39

Post by mhut »

max_mustermann wrote:
mhut wrote: Kyllä nuo leimat sen osoittavat että piippu ja kehys on samaa itätuotantoa.
Eli näin ollen ase on käytännössä M91-30 varustettuna M39:n tähtäimillä ja puilla?
Karkeasti asia on juuri näin. Tuhansia aseita on kokenut saman muutostyön. Muutostyöhön on käytetty saatavilla olevaa rautaa jotta valtion tilaama erä on saatu täytettyä. Näinollen aseesi on alkuperäinen VKT M39 kivääri. Turha sen enempää pohtia osien aikaisempaa konstruktiota.

Lu21fer
korpr
korpr
Posts: 66
Joined: Sat May 16, 2009 21:05
Location: Etelä-Karjala

Re: M-39

Post by Lu21fer »

jyri.h wrote:Varsinkin viritysnousu tuntui olevan noissa leonilta ostamissani varmistinkappaleissa paremmin viimeistelty kuin venäläisissä. Tuo Sakon leima on myös lyöty aivan keskelle ja suoraan ja on myös sen verran syvä että osan kiilloittaminen ei madaltanut leimaa havaittavasti.
Onneksi kukaan ei ole maininnutkaan että iskuvasaroita tehtiin myös Ranskassa sekä USA ssa Chaterraultin ja westinghousen toimesta, ja näissä työn laatu on paljon Tulalaista parempaa oli Sakon leima tai ei.


Viritysnousu on myös viimeistelty matalammaksi ja paremmin lukon rungon vastinpintaan sopivaksi esim. kiväärissä Tak-85 ja silti käytössä ovat olleet Venäläisten aikojen saatossa valmistamat osat, tämän tiedän siksi että omistan kyseisen asemallin melko kelvon yksilön, ja siksi rohkenen epäillä että Sako olisi ryhtynyt moiseen turhaan osien valmistukseen olevassa olevien käypien osien lukumäärästä johtuen sanoivat kirjat mitä hyvänsä, muistakaa että kirjat ovat ihmisten kirjoittamia joilla on aina tietty agenda ajaa omia vakaumuksiaan, Tietenkään en ole kompetentti sanomaan varmasti onko iskuvasaroita tehty mutta taloudellisen itsemurhan välttämiseksi Sako ei todennäköisesti olisi tuohon homman ruvennut jos piippuina rohkenivat käyttää kuitenkin M91 ja M91-30 valmistaakseen kivääreitä johon kehtaavat lyödä oman valmistusleimansa.

Ja leimojen lyömisestä voin sanoa sen että minä sekä puoli miljoonaa muuta ihmistä tässä maassa osaa rakentaa jigit sekä valmistaa meistin syövyttämällä sekä lyödä sen iskukappaleen yläpintaan senverran syvälle sekä suoraan että joku tulevaisuuden harrastaja saa kirjoittaa samoja juttuja siitä että iskuvasarassa lukee vaikka morjens, ja vetää siitä omat johtopäätöksensä vaikka osa olisikin valmistettu 300 vuotta aikaisemmin aivan jossain muualla.

sama pätee muihinkin "superalkuperäisyyleimoihin" vaikka patruunapesän päällä, ei tarvita kuin tietokone, nettiyhteys, tulostin, 3M piirtoheitinkalvoa, Positiv 20 lakkaa, UV lamppu, akkuhappoa sekä hieman mielikuvitusta, ja tuloksena on ampumaton 100000 sarjalainen Sakon 28-30 joka on ollut vuoden 1937 MM kisoissa malmilla ja kukaan asiantuntija ei huomaa mitään eroa.

Nokkanen
ylik
ylik
Posts: 192
Joined: Tue Jul 22, 2008 20:02
Location: Marttila

Re: M-39

Post by Nokkanen »

Sellanen tuli mieleen, että kuinkas harvinaisia nuo sakon valmistamat varmistin kappaleet oikein ovat? Omassa M/27 on tollanen

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: M-39

Post by leon »

"ja siksi rohkenen epäillä että Sako olisi ryhtynyt moiseen turhaan osien valmistukseen olevassa olevien käypien osien lukumäärästä johtuen sanoivat kirjat mitä hyvänsä"

-Sanoisin että tämän epäilijän kannattaa lukea Aimo Lahden eli Suomi KP:n suunnittelijan omaelämänkerta Asesuunnittelijana Suomessa siellä oli Lahden tarinaa tuosta varmistin kappaleiden valmistuksesta. (Siellä oli myös lukumäärä jota en ulkoa muista)
Nykyisin noiden osien harvinaisuudesta sanoisin että jos ostat varikon myymälästä tms. 100 kpl sekalaisia varmistimia sokkona niin hyvällä tuurilla mukaan sattuu 1-3 kpl Sakon varmistinta.

max_mustermann
korpr
korpr
Posts: 53
Joined: Mon Sep 07, 2009 21:30

Re: M-39

Post by max_mustermann »

Jos M39:n kanki on "naapurilta" sosialisoitu M91-30:n piippu, niin silloinhan piipun mitoitukset ovat 91-30 eikä 39? Tällöin aseeseen pitäisi käydä parhaiten itäpatruuna, eikö niin? Joten päätelmänä a-tarvikkeena voi surutta käyttää kaikkea itätuotantoa ja ase soveltuu vähän krouvimpaankin käyttöön ilman rautavaaran pelkoa. Toisinsanoen puhdas käyttöase.

Mitähän piippukankea alunperin käyttäneelle "naapurin sedälle" mahtaa nykyisin kuulua? :lol:
"Onkin vain paikallaan, että Suomen kansan kaltainen soturikansa alati vaalii jo saavutettua korkeata ampumataitotasoaan" - T. Leistelä

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: M-39

Post by leon »

max_mustermann wrote:Jos M39:n kanki on "naapurilta" sosialisoitu M91-30:n piippu, niin silloinhan piipun mitoitukset ovat 91-30 eikä 39? Tällöin aseeseen pitäisi käydä parhaiten itäpatruuna, eikö niin? Joten päätelmänä a-tarvikkeena voi surutta käyttää kaikkea itätuotantoa ja ase soveltuu vähän krouvimpaankin käyttöön ilman rautavaaran pelkoa. Toisinsanoen puhdas käyttöase.

Mitähän piippukankea alunperin käyttäneelle "naapurin sedälle" mahtaa nykyisin kuulua? :lol:

-Näinhän se käsittääkseni menee. (Käyttöaseeksihan ne kaikki on alunperin tehty.. :) )
-Saattaapi alkuperäinen omistaja maatua jossain,tai voipihan tuo olla tullut vaikka vangiksi jääneeltä.

kalju
vääp
vääp
Posts: 243
Joined: Sun Jul 26, 2009 18:52

Re: M-39

Post by kalju »

Mennee jo off-topikiksi, mutta eiköhän Neuvostoliiton, ja sittemmin Venäjän elinajanodote kertone suurella todennäköisyydellä, mitä alkuperäiselle haltijalle kuuluu tällä hetkellä. Siis jo ihan ilman sotaa. Alkavat meilläkin sotaveteraanit käydä vähiin pikkuhiljaa.

max_mustermann
korpr
korpr
Posts: 53
Joined: Mon Sep 07, 2009 21:30

Re: M-39

Post by max_mustermann »

Tuolta löytyykin aiheesta asiaa ja mittoja: http://7.62x54r.net/MosinID/MosinBarrel.htm

"Later M39 barrels are 26" long and are the same pattern as the earlier M39 barrels with the exception of the secondary shank which is eliminated. This final evolution of the Mosin Nagant barrel reverts back to the M91 pattern with three exceptions besides the length. The muzzle end of the shank is turned down to accommodate the rear sight base. The barrel itself has a slightly larger outside diameter and the muzzle is turned down to accommodate the front sight base. Tikka and B barrel M39s are built with shortened M91 barrels that have had the shank and muzzle turned down. This is evident by the smaller diameter at the muzzle which is the same dimension as an M91 barrel at the same distance from the receiver."

Jos teksti pitää paikkansa ja ymmärsin oikein, niin ei kierrätyskankien käyttö ole M39:n tapauksessa mikään kovinkaan suuri harvinaisuus. Tämä on tietysti tuona aikana vallinneiden olosuhteiden perusteella ihan ymmärrettävää.
"Onkin vain paikallaan, että Suomen kansan kaltainen soturikansa alati vaalii jo saavutettua korkeata ampumataitotasoaan" - T. Leistelä

Lu21fer
korpr
korpr
Posts: 66
Joined: Sat May 16, 2009 21:05
Location: Etelä-Karjala

Re: M-39

Post by Lu21fer »

Joo täytyy myöntää että termistö heittää aika rankasti mutta sillä nimellä sitä on tullu kutsuttua, tai toinen käytetty termi on toi iskukappale, ja väärinhän se tottakai on kun osalle on olemassa oikein virallinen nimikin :lol:

Ja eiköhän se 600dpi halppistulostinkin pysty kalvolle sen 3mm Sakon ratastunnuksenkin tulostamaan niin että ei siinä mitään ammattitaitoa vaadita, ja ei ole pakko tehdä vaikeimman kautta eli meistiä kun sen voi valottaa/syövyttää suoraan niihin osiinkin tai vaikka patruunapesän päälle jos niikseen tulee, tai vaikka käyttää elektrolyysiä jos ei tykkää läträtä vaarallisten aineiden kanssa, isomman kuvion nesteeksi käy vaikka tavallinen ruokasuolalla maustettu kraanavesi ja virtalähteeksi 12v akkulaturi, pikkasen hätästä hommaa näin mutta onnistuu kyllä, pitää vaan tehdä se maskin kalvo aika paksuksi jos haluaa hienoa jälkeä.

voin vaikka selostaa koko operaation niin että voitte hauskuuttaa itseänne kotona.

1. tulosta haluamasi tunnus piirtoheitinkalvolle negatiivina kahteen kertaan päälekäin (että maskista tulee mahdollisimman vähän valoa läpäisevä) vaikka tuolta http://netti.nic.fi/~junkyard/stamps.html
sisältää muutamia leimoja jotka on kyllä pikkasen suttusen näkösiä mutta pikkasen alkeisphotoshoppausta niin johan siistiytyvät.

2. hommaa lähimmästä elektroniikkakaupasta Positiv20 valonherkkää lakkaa, ruiskuta lakka osan tai meistin tai patruunapesän päälle usealla ohuella kalvolla kelta tai punavalossa EI normaalivalaistuksessa koska tällöin lakka valottuu ennenaikaisesti.

3. Leikkele tulostetusta kalvosta sopiva pala jonka voit teipata osan päälle niin että valo pääsee ainoastaan halutun kuvion läpi vaikuttamaan kohteeseen ja edellämainittu operaatio taas kelta tai punavalossa.

4. Hommaa UV lamppu (halpa OMIKRON merkkinen mustavalolamppu toimii mainiosti ja maksaa murto-osan oikeasta UV-lampusta), valota kohdetta 5-15 min pimeässä huoneessa ja sekoittele valmiiksi 7% lipeäliuos (viemärinavausainetta).

5. sivele lipeäliuosta valotetun kohteen päälle niin että näet maskin liukenevan valotetuista paikoista, nyt merkkisi tai leimasi jo näkyy selvästi ja huoneeseen voi sytyttää jo tässä vaiheessa normaalivalot.

6. syövytys joko rikkihapolla, typpihapolla tai sitten elektrolyysillä, syövytys puree ainoastaan valotettuun kohtaan muut kohdat lakka suojelee, muista että mitä hitaammin ja laimeammalla aineella- sitä parempi ja siistimpi lopputulos, sitten ei muuta kun asetonilla lakat pois ja voila asessasi tai osassasi on haluamasi tunnus haluamasi kokoisena.

Kuten huomaatte, ei vaadi kalliita laitteita eikä erikoisia tiloja EIKÄ AINAKAAN AMMATTITAITOA. :D

Ja elektrolyysissä kannattaa käyttää metallilevyn päälle liimattua ohutta vaahtomuovipalasta joka on läpeensä märkä vaikka tuosta suolavedestä, jos joku meinasi upottaa koko palikan sinne nesteeseen ;)

Ja meististä sen verran että aihiona voi käyttää vaikka jonkun auton sylinterinkannen pulttia joka on riittävän kovaa ainetta, ja tällöin ei tarvitse tulostaa kuviota negatiivina koska haluamme kuvion ympäryksen syöpyvän matalammaksi, ja huomioon täytyy ottaa myös että kalvo pitää asettaa niin että kuvio valottuu peilikuvaksi. siinäpä se pääpiirteittäin on ja nyt kaikki ketkä tämän lukevat tietävät tämän, sekä tietysti ne puoli miljoonaa muuta :smile:

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: M-39

Post by leon »

Ja luulet tosiaan että joku täyspäinen ryhtyy moiseen urakkaan muutaman leiman tähden, kun noita saa edelleen alkuperäisenäkin suht edullisesti. Eihän tässä nyt mistään huippuharvinaisuudesta ole kyse.

-Unohtui kirjoittaa vielä,että kun se on noin helppoa,niin tee minulle yksi maksan siitä kympin, ihan noin vertailun vuoksi minkälaista jälkeä tulee? annan vielä sinulle varmistinkappaleen aihion omasta takaa,niin tiedän että se joka tulee on todellakin itsetehty.
-Otatko haasteen vastaan ?

Lu21fer
korpr
korpr
Posts: 66
Joined: Sat May 16, 2009 21:05
Location: Etelä-Karjala

Re: M-39

Post by Lu21fer »

leon wrote:Ja luulet tosiaan että joku täyspäinen ryhtyy moiseen urakkaan muutaman leiman tähden, kun noita saa edelleen alkuperäisenäkin suht edullisesti. Eihän tässä nyt mistään huippuharvinaisuudesta ole kyse.

-Unohtui kirjoittaa vielä,että kun se on noin helppoa,niin tee minulle yksi maksan siitä kympin, ihan noin vertailun minkälaista jälkeä tulee? annan vielä sinulle varmistinkappaleen aihion omasta takaa,niin tiedän että se joka tulee on todellakin itsetehty.
En meinannut että muutaman osan tähden moiseen tosiaan kannattaa ryhtyä mutta jos niitä haluaa vaikka 200 niin moinen on mahdollista mikäli joku harhautunut henkilö haluaisi jollain "harvinaisella" lyödä rahaksi, ja kyse olikin alunperin siitä että olisiko Sako leimannut varmistinkappaleita, mutta mielenkiinnosta voisin etsiä sellaisen sakon tekemän ja kaveriksi vaikka westinghousen tai chaterraultin tekemän ihan vaan vertaillakseni työn laatua, ja kuka tietää ettei mystistä multiploitumista saattaisi tapahtua Sakon leimalla olevissa, kun tuo edellä mainittu operaatio on ihan oikeasti juuri niin yksinkertainen kuin kuvailin.

ja voin kyllä huvin vuoksi tehdä sellaisen 3mm S ratasmeistin tai vaikka kymmenen jotta kaikki voivat lyödä niitä leimoja ihan mielin määrin niihin varmistinkappaleisiin jotta niiden hinta pompsahtaa 10kertaiseksi alkuperäisestään niin loppuu se raudan mystiikan omainen jumalointi kerrasta ja rupeaa nää vehkeet maksamaan sen mitä ne makso joskus aikoinaan.

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: M-39

Post by leon »

Ok,tiesinhän minä tuon. Mutta kun saat sen meistin valmiiksi.Pistä viestiä niin tarjous on voimassa,lähetän sinulle varmistinkappaleen ja saan sen 10:llä eurolla (+postit :D ) leimattuna takaisin jotta saadaan kelpo verrokki alkuperäisiin.

-Ja menneille ajoille ei kukaan mahda mitään, itsekin esim juoksin cooperissa aikoinaan yli 3000:nia silloin kun varmistinkappaleita sai kymmenellä markalla useita, nyt ei mene 3000 metriä millään ,ja "tavalliset" varmistinkappaleet maksavat varikonmyymälässä 1,7e / kpl (jos niitä ylipäänsä enää saa sieltä) , kaupoissa esim sotavaruste 6,5e/kpl , ja erikoisemmista leimoista (jos niitä jostain löytää) joutuu maksamaan enemmän.Elämä on...

-Bensaakin sai aikoinaan 10 markalla yli kolme litraa.. :(

Lu21fer
korpr
korpr
Posts: 66
Joined: Sat May 16, 2009 21:05
Location: Etelä-Karjala

Re: M-39

Post by Lu21fer »

Joo se on kyllä ihan totta että hinnat nousee, ja PV kin on laittanu Ovakolle sulattoon varmasti valtaosan juuri sellaisesta materiaalista jota keräilijät nykypäivänä janoavat harvinaisuutensa tai hyvän laatunsa takia ja se on pikkasen väärin, mutta se on näköjään päivän trendi. :evil:

Joo kiinni veti, pitää ettiä sellanen kappale missä se leima on alkuperäisessä asussaan että voin tehdä kopion ihan vaan tieteen nimissä ja ajanvietteen vuoksi jotta kaikki näkevät minkälaiseen tarkkuuteen pääsee jos ei esimerkiksi käytä laserkaiverrinta vaan läträä ihan autotallihommina tollasen epävirallisen väärennöksen jolla ei haeta taloudellista hyötyä. :lol:

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”