Sen verran kysyisin etutähtäimistä kun minulla on yksi rengastähtäin jossa se reikä päällä mutta jyvä on neliömäinen.Olen verrannut sitä myös venäläisen M 38 karabiinin jyvään ja se olisi aseeseen liian leveä kun taas puolalaiseen M 44 karabiiniin se olisi liian kapea.Tähtäin olisi siis sopiva 91/30 kivääriin mutta onko se,leimana siinä on vain se tähti.
Mikä jyvä siis kyseessä jos se ei ole kyseinen?
M 91/30 etutähtäin
Re: M 91/30 etutähtäin
Minulla on laatikossa vieläkin satoja 91-30:n etutähtäimiä ja kaikissa on pyöreästä tangosta tehty jyvä, olisikohan tuo neliömäinen jotenkin harvinaisuus ?
Unohtui että rengas on aivan hitusen leveämpi kuin tavallisessa,sitä ei huomannut ennen kuin laski ne vierekkäin.
ja rengas on paksumpi,mauseria ei ole käyttää mutta jykevämpi tuote kuin minun kaksi muuta ylimääräistä.
kuvia.
http://img856.imageshack.us/img856/4265/imgp0001o.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/3517/imgp0002x.jpg
Minkä etutähtäin keskimmäinen on vai huono näköisellekö se on tarkoitettu paksuine jyvineen ja vahvoine renkaineen?Olikos venäläisiltä ukot niin lopussa että tuotiin 100 v. jogurtin tekijätkin hämmästelemään sotaa.
Ovatko muut törmänneet näihin vai jääkö arvoitukseksi?
http://img856.imageshack.us/img856/4265/imgp0001o.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/3517/imgp0002x.jpg
Minkä etutähtäin keskimmäinen on vai huono näköisellekö se on tarkoitettu paksuine jyvineen ja vahvoine renkaineen?Olikos venäläisiltä ukot niin lopussa että tuotiin 100 v. jogurtin tekijätkin hämmästelemään sotaa.
Ovatko muut törmänneet näihin vai jääkö arvoitukseksi?
Jaa-a, kylläpä se saattaa tuo keskimmäinen paksumpi rengastähtäin olla kuitenkin ihan hyvin 91-30 etutähtäin, mutta tehtaasta (tai saatavilla olevasta materiaalista) riippuen se on tehty vähän jälymmistä aineista, mitä nuo yleisimmin nähdyt ovat.
Kun mulla on 28-30 ja sk:n Ukko-Pekka vierekkäin, niin Ukko-Pekan liipasinkaari on ihan järkyttävän paksu verrattuna 28-30:n liipasinkaareen. Keskeltä liipasinkaarta mitattuna 28-30:n vahvuus on 2,82 mm. ja Ukko-Pekassa vastaava mitta samasta kohtaa on 4,72 mm. Eihän se ole kuin vajaa pari milliä eroa, mutta silmään näyttää suurelta.
Muistan jostain lukeneeni, että jossain vaiheessa (taisi olla jo neuvostoliiton, ei venäjän aikaa) siellä ruvettiin tekemään ihan tarkoituksella paksumpia liipasinkaaria Mosin-Naganteihin. Nämä Suomessa olevat Mosin-Nagantit on kyllä yleensä jo niin moneen eri kertaan purettu ja kasattu eri osista, että niistä saattaa löytyä melkin minkälaisia yhdistelmiä vaan. Lukumuistin varassa on myöskin se, että kun 28-30:ä ja sk:n Ukko-Pekkoja kasattiin, niin niihin kyllä pyrittiin valikoimaan siitä valtavasta varaosamäärästä juurikin parempikuntoisia osia, tai sitten tietyn valmistajan tekemiä osia. Esim. 28-30:ssä on oman havaintoni mukaan lukon osina hyvin usein käytetty nimenomaan Westinghousen valmistamia lukon osia.
Kun mulla on 28-30 ja sk:n Ukko-Pekka vierekkäin, niin Ukko-Pekan liipasinkaari on ihan järkyttävän paksu verrattuna 28-30:n liipasinkaareen. Keskeltä liipasinkaarta mitattuna 28-30:n vahvuus on 2,82 mm. ja Ukko-Pekassa vastaava mitta samasta kohtaa on 4,72 mm. Eihän se ole kuin vajaa pari milliä eroa, mutta silmään näyttää suurelta.
Muistan jostain lukeneeni, että jossain vaiheessa (taisi olla jo neuvostoliiton, ei venäjän aikaa) siellä ruvettiin tekemään ihan tarkoituksella paksumpia liipasinkaaria Mosin-Naganteihin. Nämä Suomessa olevat Mosin-Nagantit on kyllä yleensä jo niin moneen eri kertaan purettu ja kasattu eri osista, että niistä saattaa löytyä melkin minkälaisia yhdistelmiä vaan. Lukumuistin varassa on myöskin se, että kun 28-30:ä ja sk:n Ukko-Pekkoja kasattiin, niin niihin kyllä pyrittiin valikoimaan siitä valtavasta varaosamäärästä juurikin parempikuntoisia osia, tai sitten tietyn valmistajan tekemiä osia. Esim. 28-30:ssä on oman havaintoni mukaan lukon osina hyvin usein käytetty nimenomaan Westinghousen valmistamia lukon osia.
Tämä paksumpi jyvä kyllä erottuu varmasti hämärässä paremmin kuin se pyöreä mutta myös rengas on tuhdimpaa tekoa ja senkin erottuminen huonommalla säällä tai hämärässä on parempi,tämä näin omana mielipiteenäni mutta onkohan kyseessä ollut juuri tällainen syy,sitä en tiedä kun taas N.liiton köyhyys varmisti sen ettei sota-aikana varmaankaan olisi ollut varaa hukata metallia tällaisiin "parannuksiin".Haudankaivaja wrote:Jaa-a, kylläpä se saattaa tuo keskimmäinen paksumpi rengastähtäin olla kuitenkin ihan hyvin 91-30 etutähtäin, mutta tehtaasta (tai saatavilla olevasta materiaalista) riippuen se on tehty vähän jälymmistä aineista, mitä nuo yleisimmin nähdyt ovat.
Tällaisen 91/38 jyvän löysin netistä mutta vaikka on lähell'ä niin ei ole sama,minulla jyvä neliömäinen,renkaan päällä reikä ja kapeampi tähtäimen jalka mutta lähelle meni.
http://7.62x54r.net/MosinID/M9138frontsightsquare.jpg
http://7.62x54r.net/MosinID/M9138frontsightsquare.jpg
Täällä on miehiä jotka käyvät jenkkien Mosin sivuilla,eikö niissäkään ole koskaan puhuttu tästä etutähtäimestä?