m/27 ampumahiihtokivääri

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

m/27 ampumahiihtokivääri

Post by Rokka »

Tämä ei oikeastaan ihan suoraan tänne kuuluisi, mutta kun katsastin tuossa Lähdeniemen Erkin tarjontaa netissä silmääni osui myynti-ilmoitus m/27 Tikkakosken kivääristä seuraavin sanoin:

"Suomalainen Suojeluskuntien ampumahiihtokiväärimalli Tikkakoski m 1927, kal 7,62x53R, n:o 858xx. Ase on valmistettu v. 1939 ja ampuma-ominaisuuksiltaan erinomainen."

Millähän perusteella Erkki tätä näin voi myydä, kun mielestäni mitään tietämiä speksejä tuohon ei toteudu, muuta kuin että ase on vuodelta 1939 m/27 ?

Kun sitävastoin mallit m/28 ja m/28-30 kuuluvat suojeluskuntiin, niin miten tämä m27 olisi suojeluskuntakivääri ? ...tai en minä ainakaan niin osaa ajatella ? Eikös Suojeluskunnat korvanneet itse Talvisodassa vaurioituneet aseet, joten en minä ainakaan ole aiemmin törmännyt Suojeluskunta kiertoon päätynyttä valtion kivääriä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: m/27 ampumahiihtokivääri

Post by Berlioz »

Varmaan on mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin.

Mutta kyllä puolustusvoimat on useaan otteeseen luovuttanut/myynyt/lainannut aseita suojeluskuntajärjestölle, joskaan ei nyt tietääkseni uusia m/27 kiväärejä. Viimeiset isot m91 kiväärien siirrot tehtiin 30-luvun lopulla, kun suojeluskuntien jäsenmäärä lähti kovaan nousuun sodan uhan kasvaessa.

Aika monelta on mennyt ohi se, että merkittävä osa Sk-järjestön aseista oli kirjanpidossa Y-momentilla, eli ne olivat valtion, ei yksityisten, omistamia.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: m/27 ampumahiihtokivääri

Post by reka65 »

Jospa tuo Lähdeniemi on vain tarkoittanut Suomen ja N.liiton välistä keskinäistä "ampumahiihtokisailua" talvella 39-40?
Myyntipuhe kai kirjoiteltu pilke silmäkulmassa.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”