Ampujain MM kiväärit 1937

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

1937 Helsingin Malmilla pidettiin Ammunnan maailmanmestaruuskilpailut. Sotilaskiväärikilpailuissa käytettiin Sakon valmistamia m-28/30 kivääreitä, jotka valittiin Sakon valmistussarjasta 500 kpl erä numerovälillä 48 791 - 49 467. Kilpailuaseiksi valitut kiväärit leimattiin sitten kilpailuiden jälkeen MM meistillä patruunapesään. Lisäksi kilpailuiden jälkeen aseisiin kiinnitettiin ilmeisesti uushopeinen kolmea ampujaa kuvaavat rintamerkit. Lisäksi kiväärit saivat etutukkiin kiinnitetyt lyihysinetit, joissa oli silkkinauhat, jotka oli mustana = joukkuekilpailija tai sini/valkoinen = yksityiskilpailija.

Sittemmin aseet lahjoitettiin "yksityisvarakiväärin oikeuksin" niin pitkäksi aikaa kun ampujat suojeluskuntaan kuuluivat.

Kilpailuissa käytettiin VPT:n lataamaa D46 luodilla patruuna tai Sakon 108A luodilla lataamaa patruunaa.

Täällä YLE arkistosta löytyvä Martti Jukolan Selotus tapahtumasta.

Tulosluettelo Wikipediasta löytyy tästä. Lisäksi löytyi netistä Lauri Kaarta nimisen osanottajan henkilöhistoria netistä.

Alustuksen jälkeen kysymyksiin, kun olen kovin yrittänyt etsiä kokoelmaan tuollaista MM kisakivääriä, eipä niitä kovin helpolla käsiin löydäkkään, olisikin kiva kartoittaa onko veljille kyseisiä aseita esittäytynyt Suomen kentillä, tarkoitan millainen mahdollisuus mielestänne ko. asetta on löytää ? Viimeksi olen joku vuosi sitten pyöritellyt MM kiväärin tukkia Tampereen messuilla muistaakseni Paloaukean pöydällä... SAHS:n huutokaupassa ko. kivääri on mielestäni viimeksi ollut 2003...

Löytyisikö keneltäkään kuvaa tuosta lyijysinetistä ?

Käsittääkseni kaikki osanottajat ampuivat Sotilaskiväärissä samanlaisilla Sakon aseilla, siksi kysymys kuuluukin, jäivätkö kaikki aseet kilpailuiden jälkeen Suomeen ?

- j o n i -
Lopuksi tietysti voidaan luvata vihjepalkkio ko.aseen löytäjälle :)
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

Ai niin lisätä piti, tulosluettelossa on Lauri Kaarta, mutta tuossa historiikissa Kaarto, luulen sen olevan Kaarto ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by riude »

Muistanko väärin, että huuto.netissä olisi ollut joku vuosi sitten (2-4) yksi myynnissä?
Ja mielestäni hinta ei ollut aivan tolkuton sellaiselle joka sen halusi, joskaan kuntoa en muista...

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by TAK85 »

Rokka wrote:Ai niin lisätä piti, tulosluettelossa on Lauri Kaarta, mutta tuossa historiikissa Kaarto, luulen sen olevan Kaarto ?

- j o n i -

Kyllä se on Kaarta. Samaa sukua on ollut ampujia muitakin, kuten myöhempi huippuampuja Martti Kaarta. Veikko Kaarta taitaa kerätä polaaleita kisoista nykyäänkin. Olenpa ollut eräänkin kerran samoissa kilpailuissa Martti Kaarran kanssa.
Minä siellä nuorimpien sarjoissa ja Martti veteraaneissa. Tuossa vähän lisää. Molempia nimiä on käytetty.

http://www.kirjastovirma.net/henkilogal ... arta_Lauri

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Olof »

Rokka wrote: Täällä YLE arkistosta löytyvä Martti Jukolan Selotus tapahtumasta.
Tätä kuunnellessa muistui mieleen:

Image
Pari mitalia noista sotilaskiväärin joukkueammunnoista.
Romumuurahainen

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by CH »

Loistopätkä tuo Jukolan selostus. Tullut kuunneltua muutamaan kertaan tässä tarkkuuspatruunia lataillessa.
Rokka wrote: Käsittääkseni kaikki osanottajat ampuivat Sotilaskiväärissä samanlaisilla Sakon aseilla, siksi kysymys kuuluukin, jäivätkö kaikki aseet kilpailuiden jälkeen Suomeen ?
Vaikuttaa siltä, että jäivät. Hakkapeliitan numero 33/1937 tietää kertoa, että kisojen aikaan perustettiin Harry Mansnerin johtama asetoimisto, jonka kautta Suomen Ampujainliitto saattoi lainata Sk.Y:n omistamat MM-kiväärit (yht. 320 kpl) edelleen ulkomaisille kisailijoille. Vastaanottajien tuli allekirjoittaa kuitti, jossa sitoutuivat vastaamaan aseille mahdollisesti aiheutuvista vahingoista. Kiväärejä palautettaessa tällaisia tapauksia ei kuitenkaan tullut esille.

Pari kuvaa Olavi Elon MM-kivääristä. Takerrunpa tässä lillukanvarsiin ja kysyn, lakattiinko SAKO:n tukit m/28–30 normaalisti vastinpultti paikoillaan (lakka menee pultin yli), kuten kuvien aseessa näyttäisi olevan? Sinetilliset m/28–30-miehet varmaan osaavat vastata...

http://suomenmuseotonline.fi/en/selaa?f ... ion=search

Image

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by HL/A »

Sinetillisessä 39 valmistuneessa 28-30'ssäni on lakkaa vastinpultin, perälevyn ja hinnalenkkien reunuspeltien päällä. Siderenkaissa ei ole lakkaa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by CH »

Kiitokset HL/A:lle.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by JaLe »

Tuossa olisi sinetin kuva
Attachments
P3270043.JPG
(91.61 KiB) Downloaded 5365 times

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Olof »

^Tiedätkö kuka tuolla kiväärillä kilpaili?
Romumuurahainen

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by HL/A »

Tuollainen sinetti lienee pistetty vain MM-kisojen aseisiin? Normaalissa M/28/30 kiväärissä sinetti oli takasiderenkaan ruuvin päällä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by JaLe »

Olof wrote:^Tiedätkö kuka tuolla kiväärillä kilpaili?
Ei ole tietoa, vielä. Mikäli nuo värikoodit pitävät paikkansa, tätä kivääriä käytettiin joukkuekilpailussa.

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by JaLe »

HL/A wrote:Tuollainen sinetti lienee pistetty vain MM-kisojen aseisiin? Normaalissa M/28/30 kiväärissä sinetti oli takasiderenkaan ruuvin päällä.
Näin olen käsittänyt. Oliko vielä näin, että se alasiderenkaan sinetti on laitettu vuodesta 1938 eteenpäin valmistettuihin aseisiin?

User avatar
Axu
ylik
ylik
Posts: 203
Joined: Thu Jun 23, 2011 11:09

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Axu »

JaLe wrote:
HL/A wrote:Tuollainen sinetti lienee pistetty vain MM-kisojen aseisiin? Normaalissa M/28/30 kiväärissä sinetti oli takasiderenkaan ruuvin päällä.
Näin olen käsittänyt. Oliko vielä näin, että se alasiderenkaan sinetti on laitettu vuodesta 1938 eteenpäin valmistettuihin aseisiin?
Näin oli.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

Rokka wrote: ...Kilpailuaseiksi valitut kiväärit leimattiin sitten kilpailuiden jälkeen MM meistillä patruunapesään. Lisäksi kilpailuiden jälkeen aseisiin kiinnitettiin ilmeisesti uushopeinen kolmea ampujaa kuvaavat rintamerkit. Lisäksi kiväärit saivat etutukkiin kiinnitetyt lyihysinetit, joissa oli silkkinauhat, jotka oli mustana = joukkuekilpailija tai sini/valkoinen = yksityiskilpailija...
Sitten vähän itseäni lainaten, onko tietoa muuten varma tuo kirjoittamani, eli onko noissa kaikissa tuolta väliltä valituissa kivääreissä MM meistaus/kaiverrus patruunapesän sivulla, vai ainoastaan kilpailuissa käytetyissä kivääreissä, silloinhan aseessa pitäisi olla myös MM merkinnän lisäksi tuo alpakka merkki. Vai leimattiinko kaikki noin 500 kpl valittuja kivääreitä MM merkillä ja niistä ainoastaan kilpailleet aseet varustettiin tukkiin tuolla alpakkamerkillä ? Vai saivatko ne nuo ulkoset merkit tosiaan vasta kilpailuiden jälkeen, kuten olin aiemmin kirjoittanut ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”