Sellier&bellot ja 28-30

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
suoja
ylik
ylik

Sellier&bellot ja 28-30

Post by suoja »

Moi!

Mulla on numerotarkka 28-30 vuodelta 1934.

Mahtuuko Sellier&bellot:n 7,62X54R patruuna patruunapesään? Kannattaako kokeilla tarkkutensa puolesta?

nm. "rekyylipotkusta tykkäävä" :-D
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud

Axu
ylik
ylik

Re: Sellier&bellot ja 28-30

Post by Axu »

Eipä sun kannata tuota yhdistelmää edes kokeilla... minä nimittäin olen jo kokeillut. Mulla numerotarkka 28-30 vm.1939 tiukalla patruunapesällä (ei D-leimaa). Piipun kuntoluokka 2. Sellier & Bellotin 7,62x54R 11,6 gramman FMJ menee todella tiukasti patruunapesään. Lukon kammen saa runtata tosi voimalla alas ja sama juttu kammen aukaisun kanssa. Yhdellä patruunalla teki kokeiltaessa sen, että kun avasin lukon ja vedin sen auki, niin luoti jäi rihlojen alkupäähän kiinni ja pelkkä hylsy tuli ulos sylkien ruudit patruunamakasiiniin... ei muuta, kuin paineilmakompura sitten käyntiin.

Sako Range 8g. FMJ pelaa sitten kyllä tuossa aseessa tosi hyvin. Tosin ei ainakaan mulla ole tarkin paukku tuohon aseeseen... melko hyvä kuitenkin. Sain ostettua Heikki Taipalukselta Ikkeläjärvelta vanhaa erää Lapuan lataamia pitkäluotisia D-46 ja D-47 patruunoita 7,62x53R. Taisivat olla ladattukin jo 1960-luvulla. D-46 on 7,84mm. ilman niippausuraa ja D-47 on 7,85 niippausuralla. Molemmat käy tarkemmin kuin Sako Range 8g. FMJ. Usean eri ampumakerran tarkastelussa D-47 käy mulla joka kerralla vielä aavistuksen paremmin, kuin tuo D-46.

Ammuin kokeeksi kymmenen patruunaa Sellier & Bellot 11,6g. FMJ, mutta se alkoi tekemään jo melkoisen suurta kasaa. Ei käy tuohon aseeseen. Lisäksi lukon kampea saa hakata kämmensyrjä kipeänä kiinni sekä auki tuolla patruunalla. Kyllä kaikista helpoimmalla hyvin toimivan patruunan tuohon aseeseen saat 8g. Sako Rangesta. Maksaa kyllä vähän enemmän kuin Sellier & Bellot, mutta toimii hyvin ja on mielestäni ihan riittävän tarkka.

Jos kunnon rekyylipotkua kaipaat Mosin-Nagantilla, niin hanki M44 karabiini ja siihen venäläistä ylijäämäpaukkua... potkii ihan mukavasti olkapään mustelmille ainakin mulla. Sitäpaitsi ainakin mun M44 karabiini (oli ampumaton ostettaessa Lähdeniemeltä) ampuu sitä venäläistä 7,89mm. paksuluotista ylijäämää (ja kiinalaista Norincoakin) vielä melkoisen tarkasti.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”