Mosin-Nagantin periskooppi tukki
Mosin-Nagantin periskooppi tukki
Tämä suomessa valmistettu hyväkuntoinen periskooppi tukki löytyi täältä norjasta. (Ei ole minun). Olen työreissulla joten en pysty tutkiskelemaan kirjallisuudesta että milloin on näitä valmistettu ja onko näitä käytetty vielä esim talvisodassa? Taitaa olla harvinainen vekotin kun en ainakaan itse muista koskaan kyseistä laitetta nähneeni. Omistaja tahtoisi tietää että onko näitä säilynyt montaakin ja tietysti arvokin olisi mukava tietää. Itse ihmettelen mitenkä tuo on tänne norjaan kulkeutunut ja milloin
- Attachments
-
- CIMG7960.JPG
- (68.58 KiB) Downloaded 203 times
-
- CIMG7959.JPG
- (31.29 KiB) Downloaded 2137 times
Last edited by roger67 on Wed Sep 12, 2012 20:48, edited 1 time in total.
Re: Mosin-Nagantin periskooppi tukki
Lisää kuvia.
- Attachments
-
- CIMG7965.JPG
- (82.1 KiB) Downloaded 2188 times
-
- CIMG7966.JPG
- (58.91 KiB) Downloaded 2160 times
Lisää..
- Attachments
-
- CIMG7964.JPG
- (64.2 KiB) Downloaded 207 times
-
- CIMG7961.JPG
- (68.7 KiB) Downloaded 198 times
Ja lopuksi vielä valmistajan nimi. Yllätys yllätys kun tuon tekstin muuttaa suomeksi niin siinä lukee: Osakeyhtiö G.V. Solberg Helsinki
- Attachments
-
- CIMG7963.JPG
- (57.71 KiB) Downloaded 2126 times
"Suulperi" oli keisari-Venäjän "hovihankkijoita".. teki myös mm. kypäröitä.
Palokankaan Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918 - 1988 osa 2 sivu 159 kertoo kyseisestä periskooppiampumalaitteeesta. Kuten Canet viittasi Oy G.W. Sohlberg Ab valmisti näitä 1. maailmansodan aikana keisarilliselle Venäjälle ja ne oli tarkoitettu kiväärin M/91 kanssa käytettäviksi. Poliittisesta kehityksestä johtuen useita satoja laitteita jäi toimittamatta, ne jäivät Suomeen v. 1918 ja käyttökelpoiset siirrettiin Suomen armeijalle. Vaikka ne olivat armeijan varastoissa niitä ei koskaan otettu käyttöön - ei edes jatkosodan asemasota-vaiheen aikana, vaikka sitä 1943 - 1944 paikkeilla ilmeisesti harkittiin. Vuosina 1943 niillä tehtiin joitain kokeiluja joiden yhteydessä osa niistä muunnettiin yhteensopiviksi kiväärin M/39 tukin kaulan "kuhmun" kanssa.
Vuosina 1943 - 1944 jotkut yksittäiset sotilaat kehittelivät omia periskooppiampumalaitteita ja tarjosivat näitä armeijalle. Päämajan taisteluvälineosasto tutki ne ja totesi etteivät ne olleet sen kummempia kuin Sohlberg:iltä peräisin olevat, joita oli vuonna 1944 varastossa vielä 300 kpl ja joista ainakin osa oli vielä silloin kunnostuskelpoisia. Asevarikko 3 oli lisäksi romuttanut niitä tarpeettomana v. 1943 lähes 1.300 kpl. Jatkosodan loputtua muutama jätettiin museokokoelmia varten ja loput romutettiin - eli ilmeisen mielenkiintoinen ja harvinainen löytö.
Vuosina 1943 - 1944 jotkut yksittäiset sotilaat kehittelivät omia periskooppiampumalaitteita ja tarjosivat näitä armeijalle. Päämajan taisteluvälineosasto tutki ne ja totesi etteivät ne olleet sen kummempia kuin Sohlberg:iltä peräisin olevat, joita oli vuonna 1944 varastossa vielä 300 kpl ja joista ainakin osa oli vielä silloin kunnostuskelpoisia. Asevarikko 3 oli lisäksi romuttanut niitä tarpeettomana v. 1943 lähes 1.300 kpl. Jatkosodan loputtua muutama jätettiin museokokoelmia varten ja loput romutettiin - eli ilmeisen mielenkiintoinen ja harvinainen löytö.
Kiitoksia vastauksista Canet sekä JTV . Onko mitään aavistusta tuon arvosta kun kerta on niinkin harvinainen laite? Tuossa on ylempi peili mennyt rikki/hävinnyt, muuten on erinomaisessa kunnossa
Kuulunee sarjaan "mitä ostaja on valmis maksamaan ja millä myyjä on valmis luopumaan" - ainakin itselläni tätä ennen näitä on tullut nähtyä vain museossa.roger67 wrote:Onko mitään aavistusta tuon arvosta kun kerta on niinkin harvinainen laite?
Sanoisin, tuotteen kuuluvan niihin, josta sekä itäisellä- että läntisellä-venäjällä (siis rapakon takana) maksettaisiin isoja summia ihan varmasti, Suomessa niistä tehdään polttopuuta
Hieno löytö ja varsin harvinainen, markkinahintaa sille et varmasti löydä.
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Niinpä, luultavasti tämäkin päätynee kansainvälisille markkinoille.Rokka wrote:Sanoisin, tuotteen kuuluvan niihin, josta sekä itäisellä- että läntisellä-venäjällä (siis rapakon takana) maksettaisiin isoja summia ihan varmasti, Suomessa niistä tehdään polttopuuta
- j o n i -