Mikä leima?

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Mikä leima?

Post by Sapööri »

TAK85 wrote: Joku ihmetteli että 2-leimatut tulevat samoista numerosarjoista. Missä niin paljon tietoja on saatavissa. Minä olen toistaiseksi nähnyt kuvan tai tiedot kolmesta 2-leimatusta eikä niillä ole kovinkaan paljon yhteistä. Yksi 5555 toinen 512xx ja tuolla ru. sivustolla 71xxx


"2"-leimauksen suhteen on havaittavissa selkeitä säännönmukaisuuksia ainakin m/39-kivääreissä. Näin on myös m/28-30 kivääreissä, mutta niiden suhteen taulukointi on puutteellinen, joten niiden todistusvoima on heikompi. Esimerkkitapauksia on saatu tilastoon vähemmän. Näissäkin on kuitenkin onnistuttu haarukoimaan suurin piirtein "2"-leimauksen ensimmäiset ja viimeiset esiintymiset tietyn vuoden tuotannossa.

M/39 kivääreissä "2"-leimaus alkaa numerosta 212000 ja loppuu numeroon 214000. Yhtään "2"-leimaa ei tunneta sarjan ulkopuolelta alusta tai lopusta. Jos kaikki, tai edes suurin osa, tunnetuista kivääreistä tuolla välillä on varustettu "2"-leimalla, voitaneen todeta, että lienee mahdotonta, että Sako olisi valmistanut 2000 sekunda-kivääriä peräkkäin. Outoa on myös se, että "2"-leima näyttää olleen rullassa, eikä sitä ole lyöty käsin, kuten sekundakivääreiden tapauksessa voisi olettaa.

Koska mitään kunnollisia lähteitä ei "2"-leiman suhteen ole, niin debatti jatkunee hedelmättömänä loputtomiin. En väitä mitään, koska paperilla olevat todisteet puuttuvat, mutta pidän edelleen "sekunda-leimaa" epäilyttävänä selityksenä.

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Mikä leima?

Post by TAK85 »

http://www.mosinnagant.net/finland/Mosi ... uction.asp

Tuolta sivustolta löytyi numero 67837 2:lla leimattuna. Ei vaan ollut selitystä sille sielläkään ensi vilkaisulla. Hyvä sivusto kuitenkin.

Siellä ollaan semmoisen tiedon varassa että viimeisin tunnettu numero on 72575. Minulla on vielä reilut 250 pykälää suurempi numero. Olisikohan minulla peräti viimeinen valmistettu 28-30. Ainakin niin kauan on kunnes joku panee paremmaksi. :lol:

Olihan minulla vissiin :?: myös melkein tärväämätön M31 sieltä pienimmästä päästä, tietysti museoiden ulkopuolella. Siellähän ne ensimmäiset kappaleet ovat.

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Mikä leima?

Post by TAK85 »

Vic Thomas;

Of special interest here is the number 2 found above the SAKO gearwheel. This marking indicates that while the weapon showed to be of acceptable accuracy, it did not produce a "group" worthy of being a first quality weapon. So the number 2 was added to signify that this gun was a second tier grade rifle. This marking would be later used on m/39's in the same capacity.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Mikä leima?

Post by igorrock »

Olisi kyllä hyvä kuulla mikä lähde tuolle tiedolle on.... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Mikä leima?

Post by HL/A »

Mitenkään puuttumatta kyseisen tiedon paikkansapitävyyteen, olen aika usein törmännyt siihen että kun kerran jotain sanoo kirjallisuudessa tai internetissä niin sen jälkeen tieto kulkee "Jumalansanana" loputtomiin. Itsekin joudun jatkuvasti korjaamaan vuosikymmeniä sitten tekemiäni virheellisiä tulkintoja aina uudelleen.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Mikä leima?

Post by Sapööri »

TAK85 wrote:Vic Thomas;

Of special interest here is the number 2 found above the SAKO gearwheel. This marking indicates that while the weapon showed to be of acceptable accuracy, it did not produce a "group" worthy of being a first quality weapon. So the number 2 was added to signify that this gun was a second tier grade rifle. This marking would be later used on m/39's in the same capacity.

Tämä Vicin tieto taitaa olla juuri tuota "vanhaa tietoa", joka on vakiintunut "totuudeksi". Tieto on tullut mahdollisesti alunperin Suomesta, mutta mitä ilmeisimmin ilman lähteitä, koskapa niitä ei ole koskaan esitetty. Arvoitus on ja pysyy...

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Mikä leima?

Post by TAK85 »

Suomestapa hyvinkin. Täältähän ne ovat pyssytkin lähtöisin.

Ja yhtä varmaa on että 28-30:ssä nuo kolme 2-leimattua kivääriä jotka ovat tiedossa ovat hajaltanumeroita. Onko joku tehnyt näistä isompiakin luetteloita.

Tässä hakemani ja löytämäni 2 leimatut;
512xx
5555x
67837 ja
71xxx ru. sivustolla

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Mikä leima?

Post by Sapööri »

TAK85 wrote:Suomestapa hyvinkin. Täältähän ne ovat pyssytkin lähtöisin.

Ja yhtä varmaa on että 28-30:ssä nuo kolme 2-leimattua kivääriä jotka ovat tiedossa ovat hajaltanumeroita. Onko joku tehnyt näistä isompiakin luetteloita.

Tässä hakemani ja löytämäni 2 leimatut;
512xx
5555x
67837 ja
71xxx ru. sivustolla

Tuolla ison veden takana liikkuu paljon sellaistakin "tietoa", mikä on siellä oikean tiedon puutteessa ajan saatossa syntynyt ihan itsekseen.

Jonkinlaista luetteloa on m/28-30-kivääreistä tehty vuosien mukaan. Yksilöitä on kuitenkin luettelossa liian vähän, jotta mahdollinen säännönmukaisuus näkyisi yhtä selvästi kuin m/39-kivääreissä.

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Mikä leima?

Post by TAK85 »

Löytyyköhän niitä luetteloita jostain.
Minä kun olen reilut 40 vuotta ollut tutkimushommissa niin mielelläni selvittäisin tätäkin arvoitusta.

Sen sanon että jos joku löytää noista 28-30:n numeroista jonkun johdonmukaisuuden niin on suurempi virtuoosi kuin minä. Se johdonmukaisuus on nimittäin mahdotonta.

Kolmiyseihin en ota kantaa. Mutta jos siellä kakkosleimaukset sijoittuvat peräkkäiseen 2000 kiväärin sarjan sisälle niin siellähän laadunvalvonta on toiminut. Eihän tuohon tarvita kuin muutamia tonneja terästä. Kovuusmittauksien koloja joista on merkkejä leimausten läheisyydessä eilen lukemani artikkelin mukaan joissakin aseissa havaittavissa ja siinähän se on. Siinähän se voi olla syy ettei joillakin kivääreillä saada kasaa vaikka tarkkoja ovatkin. Niinkuin kahdessa kirjallisuusviitteessä, tosin melkein samoin sanoin, kerrotaan.

Jos materiaali on sellaista että siinä lämpö vaikuttaa piipun käyttäytymiseen niin eihän kasaa tule vaikka yksittäiset laukaukset kylmänä ovat tarkkoja. Vastahan sitä esiintyi suomalaisissakin kivääreissä ilmiötä jossa piippu muuttui banaaninkuorien näköiseksi ammuttaessa.

jk
kers
kers
Posts: 134
Joined: Tue Feb 13, 2007 19:09

Re: Mikä leima?

Post by jk »

Liityisikö tuo leima alkujaan m/27 piippuihin, joista taisteluvälinehallinnon majuri Birger Linkomies ilmoitti esimiehelleen eversti Raatikaiselle 14.12.1939. Tikkakosken tehtaalla oli noin 8000 kappaletta priima II laadun piippua varastossa.
Ne otettiin välittömästi viimmeisteltäväksi, olisiko näitä jaettu eri valmistajille kasattavaksi
aseiksi.

TAK85
sotvm3
sotvm3
Posts: 573
Joined: Tue Jan 13, 2009 15:36

Re: Mikä leima?

Post by TAK85 »

Meillähän on aikamoinen valikoina noita kiväärin piipun paksuusmittauksia täällä;

http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... ija#p93097

Löytyisköhän noista 2 leimatuista samanlaisia vai poikkeavia mittoja. En tosin tiedä poikkeaako 27:n piipun paksuus 28-30:stä. oletan kuitenkin että se voisi olla hieman eri.

Ei muuta kun mittaamaan semmoiset joilla 2 leimaus on.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Mikä leima?

Post by REK »

Sako valmisti itse kaikki sarjatuontoajan piiput malliin M28-30. M28-30 piippu on paksumpi takatähtäimen jalan alta alkaen, kun esim mallissa m28 tai m27. Piipun loppupään (etutähtäimen päästä)mitat voivat kyllä olla lähellä toisiaan.
(Noita m28-30 kiväärejä Tikkakosken leimoilla on tod.näk syystä että ns."yksityisvarakivääreiden", jotka koottiin m24 ja m28 kivääreistä päivittämällä. Jätettiin hyväkuntoisiin Tikkakosken valmistamia piippuja. Näitä en laske ns.sarjatuotanto aseisiin.)

Nämä 2 leimatut, jotka olen itse nähnyt ovat olleet kaikki Sakon leimaamia sarjatuotanto aseita. Ei ns yksityisvarakivääreitä.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”