Page 1 of 5
M/27 rv
Posted: Thu Dec 06, 2007 17:48
by JaLe
Suomessa liikkuvat yksilöt on pääasiassa koottu romutetuista aseista. Useissa näkemissäni on kuitenkin varsin hyvin tehty kopio tukista. Onko tietoa kuka näitä tukkeja on tehnyt ja milloin?
Työn jälki on näissä näkemissäni ollut hyvä ja kutakuinkin samaa tasoa, kuin suomalaisissa tukeissa yleensäkin. Osa aseista on ollut, kuin kaksi (tai enemmän) marjaa, joten mieleen tulee, että aseita olisi jossakin kasattu sarjatyönä?
Posted: Thu Dec 06, 2007 20:04
by sako92s
Vuosia sitten oli joku tukkimaakari Orivedellä?,joka teki näitä tukkeja
Posted: Fri Dec 07, 2007 23:45
by Polarfuchs
Kuopiossa tehtiin 80 -luvulla orginaalilla koneilla "alkuperäisiä" sormiliitos -tukkeja pieni sarja. Olivat vahvistetulla etuhelalla. Omani on sieltä peräisin, hankittu 80 -luvun puolivälissä.
Posted: Fri Jul 11, 2008 15:38
by JVA
Oma m/27 rv on myöskin koottu romutetusta aseesta. Ase ei kuitenkaan sovi siihen numerosarjaan, jonka mm Palokangas kirjassaan kertoo. Luultavasti ase on suuviallisena hylätystä piipusta lyhennetty rv-kiväärin mittaiseksi. Lukonkehys on rv-mallinen. Onko kenelläkään havaintoa miten paljon näitä m/27rv sarjanumeroalueen ulkopuolisia hajalaukauksia esiintyy?
Posted: Fri Jul 11, 2008 16:40
by jaska
Tutuilla on ainakin 2 asetta jotka ovat virallisen sarjan ulkopuolelta.
Posted: Sun Jul 13, 2008 21:29
by jylhä
JVA wrote:. Lukonkehys on rv-mallinen.
Mitäs eroa lukonkehyksissö on?
Posted: Mon Jul 14, 2008 8:58
by JVA
Rv-kiväärin lukonkehyksen tunnistaa erikoisesta hiontajäljestä.
Posted: Wed Jul 16, 2008 15:21
by JaLe
JVA wrote:Rv-kiväärin lukonkehyksen tunnistaa erikoisesta hiontajäljestä.
Kertoisitko hieman lisää kyseisestä hionnasta?
Posted: Wed Jul 16, 2008 21:26
by JVA
Posted: Wed Jul 16, 2008 22:14
by JaLe
Selasin pikaisesti omat kiväärini läpi, ja löysin vastaavan hiontajäljen seuraavista aseista:
-m/91, B-piippu, 1942, VKT-koestusleimaus
-m/91, VKT 1940
-m/27, VKT 1932
-m/39, VKT 1942
Näistä ainoastaan m/27:ssa on yhdyssäleen korvakkeille jyrsitty urat. Kaikki siis löytyivät VKT:n piipuilla olevista aseista. Yhdestäkään Tikkakosken tai Sakon tekemästä aseesta sitä ei löytynyt. Tosin otos edustaa ainoastaan itseltäni löytyviä yksilöitä.
Nyt kiinnostaakin, että kuinka monesta todistetusti alkuperäisestä m/27 yksilöstä on näyttöä kyseisten hiontajälkien osalta?
[/list]
Posted: Wed Jul 16, 2008 23:10
by Ned Flanders
Mitä missasin? Eikös tuo ole jyrsimen terän jättämä jälki kun nuo ryssän merkinnät on pyyhkäisty pois pienellä lastulla.
Posted: Thu Jul 17, 2008 11:02
by JVA
JaLe wrote:Nyt kiinnostaakin, että kuinka monesta todistetusti alkuperäisestä m/27 yksilöstä on näyttöä kyseisten hiontajälkien osalta?
Sen verran täytyy sanoa, että ko hiontajälki voi olla toki muissakin aseissa, mutta kaikista tähän mennessä näkemistäni alkuperäisistä m/27rv aseista se on löytynyt. Kun olin hankkimassa omaa m/27rv kivääriä, eräs vanhempi keräilijä opasti minua tarkistamaan lukonkehyksen hiontajaljen. Ilmeisesti AseV1:n poisti tällä tavoin vanhat merkinnät lukonkehyksestä. Luonnollisesti lukonkehyksistä löytyy yhdyssäleen korvakkeiden urat.
Näin ollen AseV1:n kokoamista rv-kivääreistä pitäisi löytyä lukonkehys, joissa on tuo edellä mainittu hiontajälki. Onko joku rv-kiväärin omistajista eri mieltä?
Posted: Thu Jul 17, 2008 22:54
by jylhä
JVA wrote:
Näin ollen AseV1:n kokoamista rv-kivääreistä pitäisi löytyä lukonkehys, joissa on tuo edellä mainittu hiontajälki. Onko joku rv-kiväärin omistajista eri mieltä?
Löyty kun tiesi mitä etsiä. Toisessa pitkässä 27:ssa oli sy meistaus, siitä tosin puuttu nuo yhdyssäleen urat, eli kehys on vaihtunu varikolla.
Posted: Sat Jul 19, 2008 22:40
by Ned Flanders
Kolmesta 27:sta löytyi, joista yksi RV malli.
Muista ei sitten löytynytkään. Tarkemmin ottaen pitäisi varmaankin puhua hiontajälkien puutteesta kuin hiontajäljestä.
Eli näyttäisi että 27:sta olisi hionta jätetty pois ja pelkkä koneistus pinta jätetty.
(Tämä siis pätee ainankin omien 27:n kanssa)
Posted: Sun Jul 20, 2008 22:06
by Polarfuchs
Jyrsinnän/työstön jäljet näkyvät kehyksen päällä m 27 v. 1934 ja 27 rv v. 1933. 34 tehdyssä kehyksessä ei ole enää jyrsitty uria yhdyssäleen "siipiä" varten. 27 rv v.1933, kehyksessä on jyrsityt urat.