Sotilaskiväärin sulkukappale

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
suoja
ylik
ylik

Sotilaskiväärin sulkukappale

Post by suoja »

Kertokaa!

Mulla on kaksi sulkukappaletta. Toisessa on stanssattu A ja toisessa B.

Mitä kyseiset stannaukset mahtaa merkitä?
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Muistaakseni venäläisillä oli käytössä tuommoinen merkintäsysteemi .Erimittaisia sulkukappaleita siis.

suoja
ylik
ylik

Post by suoja »

Joo, niin on!

Nyt kiinnostaisikin, kuinkahan monta eri pituutta löytyy?

"A" on lyhyempi kuin "B". Millä lailla se mahtaa jatkua? "C, D, E", vai miten?

Pitäisi saada sulkuväliä lyhyemmäksi!!!
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Aikanaan noita koulussa mittailtiin, oli oikein sitä varten tehty mittakin. Pituuksia on paljon , riippuu mittatarkkuudesta, käytettiin muistaakseni puolen kympin tarkkuutta...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Eli jos tulkki näytti huonoa sulkuväliä, niin vaihdettiinko sulkukappaletta?
Eihän sen laippakantaisessa pitäisi vaikuttaa? :miettii:
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Kyllä se vaikuttaa jos ei pesää ole aivan päin persettä kalvettu.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Klpro wrote:Eli jos tulkki näytti huonoa sulkuväliä, niin vaihdettiinko sulkukappaletta?
Eihän sen laippakantaisessa pitäisi vaikuttaa? :miettii:
Herranjestas sentään... :P
Si vis pacem, parabellum...
Image

greendevil
sotvm1
sotvm1

vaikutus

Post by greendevil »

niin se vaikutus:

liian iso : huononee tuo osumatarkkuus ja tuntuma olkapäässä kasvaa

liian pieni : saattaa tulla paineet silmille

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

Sulun voi tarkistaa itse helposti laittamalla ruutupaperia hylsyn ja sulkukappaleen väliin (klikki patruuna tai niin kuin itse käytän "deko" patruuna). 2 ruutupaperin palaa ja pitäisi kammen pistää vastaan(sopiva), 3 taitaa olla maksimi..

Edit. mulla oli m44 karbiinissa turhan pitkä tuo sulkuväli kun olisi mahtunut 6-7 paperin palaa, 5 kohdalla jo totesin että voi herttinen sentään.. :) Uskalsin kuitenkin ampua.. ja kyllä, se sattui.
Jep.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

76253r wrote:...2 ruutupaperin palaa ja pitäisi kammen pistää vastaan(sopiva), 3 taitaa olla maksimi...
Itse olen pitänyt myös 3 Tarkka tarrapaikkaa "no-go" tulkkina... kahdella sulkee kolme ei jolloin sulkuväli on riittävän tiukka... on minullakin kivääri, johon mahtuu muistaakseni 5 lappua väliin, eikä vieläkään sylkäise hylsyä rikki tai kaasuja silmille... no paljon sillä en muutenkaan ole ampunut...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

76253r wrote:Sulun voi tarkistaa itse helposti laittamalla ruutupaperia hylsyn ja sulkukappaleen väliin (klikki patruuna tai niin kuin itse käytän "deko" patruuna). 2 ruutupaperin palaa ja pitäisi kammen pistää vastaan(sopiva), 3 taitaa olla maksimi..

Edit. mulla oli m44 karbiinissa turhan pitkä tuo sulkuväli kun olisi mahtunut 6-7 paperin palaa, 5 kohdalla jo totesin että voi herttinen sentään.. :) Uskalsin kuitenkin ampua.. ja kyllä, se sattui.
Kadehdin m44 karbiiniasi,ostin m38 ja potku ei ollutkaan "tymäkkä" joten uutta vastaavaa kaverikivääriä tai annamunampua kivääriä haen edelleen...ttumaisella potkulla.Se verran kuitenkin tuokin kiksaisee olkaan ettei sillä montaa panosta kaverit ole viitsineet losautella sinne taulun suuntaan.

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

reka65 wrote:
76253r wrote:Sulun voi tarkistaa itse helposti laittamalla ruutupaperia hylsyn ja sulkukappaleen väliin (klikki patruuna tai niin kuin itse käytän "deko" patruuna). 2 ruutupaperin palaa ja pitäisi kammen pistää vastaan(sopiva), 3 taitaa olla maksimi..

Kadehdin m44 karbiiniasi,ostin m38 ja potku ei ollutkaan "tymäkkä" joten uutta vastaavaa kaverikivääriä tai annamunampua kivääriä haen edelleen...ttumaisella potkulla.Se verran kuitenkin tuokin kiksaisee olkaan ettei sillä montaa panosta kaverit ole viitsineet losautella sinne taulun suuntaan.
Nyttemmin sulun vaihdon jälkeen tuo ei potkaise paljoa, m27 potkii enemmän.
Jep.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mä olen käyttänyt 3 paikkaa sulkuarvona. 4 ei saa enään mennä kiinni. Olen joskun törmännyt, ettei ole yhtään kärsinyt paikkaa väliin ja hyvin on kaikki eteen lähtenyt.

Se 5 paikkaa taitaa olla n kymppi joka on suurempi sulkukappale.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Mulla on Sako L-579 308 sulku niin tiukka, että hylsyn kantaan tulee piirto. Ase on valmistettu 60-luvun alussa, joten cipit ei ole haitanneet. Tarkkakäyntinen peli ja miellyttävä ampua kaikilla latauksilla.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Onkos siinä hylsyt kertakäyttö tavaraa???
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”