Suuri alasiderengaskeskustelu

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
CH
kenrmaj
kenrmaj

Suuri alasiderengaskeskustelu

Post by CH »

Kertokaapas tietäjät, kuuluuko alkuperäiskuntoisen m/28:n alasiderenkaan kiinnitysruuvin aina olla sitä pientä, "pompulapäistä" mallia? Minulla on ollut kaksi tämän mallin asetta ja molempien ko. ruuvi on ollut suuremmalla m/27- tai m/28-30-mallisella kannalla. Tämänhetkinen torrakko on täysin alkuperäisillä osillaan (paitsi ehkä tuo ruuvi & panta), vaikka PV:n padassa onkin käynyt.

Image

Vanhempi, jonka myin oli muistaakseni hieman sekasikiö, mutta lukonkehys, piippu ja pannat olivat alkuperäisessä sinistyksessä.

Image

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Tutkailin tuossa omaa torrakkoani näyttäisi siltä, että ainakin tämän pannan kantaupotus on avarrettu vasta varikkosinistyksen jälkeen. Kenties PV käytti m/28-30:n varaosia myös näiden huollossa. Mallinsa puolesta ruuvi vaikuttaisi olevan em. mallinen... :miettii:

Image

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

No kun ei tietäjiä löydy, niin kerronpa omista kokemuksistani. Kahdessa näyttäisi olevan tuo pieni ja yhdessä tuo isompi ruuvi. kaikki ovatten kyllä enemmän tai vähemmän varikolla kynittyjä yksilöitä.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Haudankaivaja

Re: Suuri alasiderengaskeskustelu

Post by Haudankaivaja »

Siirretäänpäs juttua ruuvin kannasta ruuvin pituuteen. Tosin omat muistihavaintoni tässä kysymässäni asiassa koskevat vain mallia 28-30. Onkohan 28-30 mallissa erilaisen vahvuuden omaavia tukkeja ja sen seurauksena taas erikokoisia alasiderenkaita. Olen joissakin aseissa nähnyt olevan alasiderenkaassa niin pitkän ruuvin, että se tulee jopa 2-3mm. yli toiselta puolelta, kun ruuvi on kierretty kiinni. Joissakin aseissa ruuvin mitta on jämpti ja sen kierrepää on ihan pannan ulkopinnan tasalla, kun ruuvi on kiinni. Olen myös nähnyt version, missä ruuvi on niin lyhyt, että se yltää juuri ja juuri kierteen huulille, mutta ei lähde vetämään kierteisiin. Tutkiessani ruuvia, se ei missään tapauksessa ollut katkennut kierreosastaan, koska kierreosan pääkin oli vielä valmistuksen jäljiltä sinistyksen peitossa. Sekä ruuvi, että alasiderengas olivat mielestäni vieläpä jollain tavalla karkaistuja, koska molemmissa oli pinta selvästi kovemman tuntuista, mitä normaali "musta pelti" ja normaali tavallinen tämänkokoinen ruuvi on.

Yritin millisillä kierrepakoilla saada selvyyttä ruuvin kierteestä, mutta ei se ainakaan mikään millinen jenka ollut, koska ei 3,5 eikä neljän millin pakkoihin ruuvi suostunut normaalisti sormin pyörittämällä menemään. Tietääkö kukaan mikä kierre kyseisissä ruuveissa on.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Image
Image

Image
Image

Ei tullut hyviä kuvia.Ruuvi on minun aseessani kuitenkin pitkä ja tuntuu hyvin vastakkaisella puolella sormella,tulee siis pitkälle läpi.Otin edestäkin jo kuvan,sinnehän aihe kuitenkin lopulta etenee.Tähtäin jäi kuvasta,harmi.Siitäkin keskustellaan varmasti vielä :-D

Tuli sitten kuva M27 kivääristä ei M28.Että näin se aamu alkaa.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Reka sinun 27 yläsiderengas on 1 tyypin mukainen, mutta tukki on vahvistettu 2. tyypin mukainen !

:) minulla olisi taas toisin päin :) eli puuttuu 1. tyypin mukainen yläsiderengas ! mutta on ylimääräinen tuollainen vahvikkeellinen :) tosin tuossa tukissa ei kyllä ole ollut kiinni tuota vahvikkeellista, kun tukista puuttuu ruuvinreiät ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Rokka wrote:Reka sinun 27 yläsiderengas on 1 tyypin mukainen, mutta tukki on vahvistettu 2. tyypin mukainen !

:) minulla olisi taas toisin päin :) eli puuttuu 1. tyypin mukainen yläsiderengas ! mutta on ylimääräinen tuollainen vahvikkeellinen :) tosin tuossa tukissa ei kyllä ole ollut kiinni tuota vahvikkeellista, kun tukista puuttuu ruuvinreiät ?

- j o n i -
Joo näitä vahvikkeelle tehtyjä tukkeja laitettiin jossain vaiheessa,ehkä talvisodan aikoihin,kivääreihin tukkeja uusittaessa mutta näitä vahvikkeilla olevia siderenkaita ei silloin ollut tarpeeksi.Vanha siderengas oli pidetty käytössä.Joku tällainen tarina tähän aseeseen liittyy.

Tällaisia aseita liikkuu markkinoilla.En nyt tarkoita oman olevan mikään aarre tai harvinainen :-D ...no tietenkin jos laitan sen Huutonettiin :smile:

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”