Page 1 of 1
Suuri alasiderengaskeskustelu
Posted: Sat Aug 23, 2008 10:57
by CH
Kertokaapas tietäjät, kuuluuko alkuperäiskuntoisen m/28:n alasiderenkaan kiinnitysruuvin aina olla sitä pientä, "pompulapäistä" mallia? Minulla on ollut kaksi tämän mallin asetta ja molempien ko. ruuvi on ollut suuremmalla m/27- tai m/28-30-mallisella kannalla. Tämänhetkinen torrakko on täysin alkuperäisillä osillaan (paitsi ehkä tuo ruuvi & panta), vaikka PV:n padassa onkin käynyt.
Vanhempi, jonka myin oli muistaakseni hieman sekasikiö, mutta lukonkehys, piippu ja pannat olivat alkuperäisessä sinistyksessä.

Posted: Sat Aug 30, 2008 19:42
by CH
Tutkailin tuossa omaa torrakkoani näyttäisi siltä, että ainakin tämän pannan kantaupotus on avarrettu vasta varikkosinistyksen jälkeen. Kenties PV käytti m/28-30:n varaosia myös näiden huollossa. Mallinsa puolesta ruuvi vaikuttaisi olevan em. mallinen...

Posted: Mon Sep 01, 2008 10:23
by jylhä
No kun ei tietäjiä löydy, niin kerronpa omista kokemuksistani. Kahdessa näyttäisi olevan tuo pieni ja yhdessä tuo isompi ruuvi. kaikki ovatten kyllä enemmän tai vähemmän varikolla kynittyjä yksilöitä.
Re: Suuri alasiderengaskeskustelu
Posted: Sat Dec 06, 2008 0:43
by Haudankaivaja
Siirretäänpäs juttua ruuvin kannasta ruuvin pituuteen. Tosin omat muistihavaintoni tässä kysymässäni asiassa koskevat vain mallia 28-30. Onkohan 28-30 mallissa erilaisen vahvuuden omaavia tukkeja ja sen seurauksena taas erikokoisia alasiderenkaita. Olen joissakin aseissa nähnyt olevan alasiderenkaassa niin pitkän ruuvin, että se tulee jopa 2-3mm. yli toiselta puolelta, kun ruuvi on kierretty kiinni. Joissakin aseissa ruuvin mitta on jämpti ja sen kierrepää on ihan pannan ulkopinnan tasalla, kun ruuvi on kiinni. Olen myös nähnyt version, missä ruuvi on niin lyhyt, että se yltää juuri ja juuri kierteen huulille, mutta ei lähde vetämään kierteisiin. Tutkiessani ruuvia, se ei missään tapauksessa ollut katkennut kierreosastaan, koska kierreosan pääkin oli vielä valmistuksen jäljiltä sinistyksen peitossa. Sekä ruuvi, että alasiderengas olivat mielestäni vieläpä jollain tavalla karkaistuja, koska molemmissa oli pinta selvästi kovemman tuntuista, mitä normaali "musta pelti" ja normaali tavallinen tämänkokoinen ruuvi on.
Yritin millisillä kierrepakoilla saada selvyyttä ruuvin kierteestä, mutta ei se ainakaan mikään millinen jenka ollut, koska ei 3,5 eikä neljän millin pakkoihin ruuvi suostunut normaalisti sormin pyörittämällä menemään. Tietääkö kukaan mikä kierre kyseisissä ruuveissa on.
Re: Suuri alasiderengaskeskustelu
Posted: Sat Dec 06, 2008 9:57
by reka65
Re: Suuri alasiderengaskeskustelu
Posted: Mon Dec 08, 2008 9:40
by Rokka
Reka sinun 27 yläsiderengas on 1 tyypin mukainen, mutta tukki on vahvistettu 2. tyypin mukainen !

minulla olisi taas toisin päin

eli puuttuu 1. tyypin mukainen yläsiderengas ! mutta on ylimääräinen tuollainen vahvikkeellinen

tosin tuossa tukissa ei kyllä ole ollut kiinni tuota vahvikkeellista, kun tukista puuttuu ruuvinreiät ?
- j o n i -
Re: Suuri alasiderengaskeskustelu
Posted: Mon Dec 08, 2008 18:04
by reka65
Rokka wrote:Reka sinun 27 yläsiderengas on 1 tyypin mukainen, mutta tukki on vahvistettu 2. tyypin mukainen !

minulla olisi taas toisin päin

eli puuttuu 1. tyypin mukainen yläsiderengas ! mutta on ylimääräinen tuollainen vahvikkeellinen

tosin tuossa tukissa ei kyllä ole ollut kiinni tuota vahvikkeellista, kun tukista puuttuu ruuvinreiät ?
- j o n i -
Joo näitä vahvikkeelle tehtyjä tukkeja laitettiin jossain vaiheessa,ehkä talvisodan aikoihin,kivääreihin tukkeja uusittaessa mutta näitä vahvikkeilla olevia siderenkaita ei silloin ollut tarpeeksi.Vanha siderengas oli pidetty käytössä.Joku tällainen tarina tähän aseeseen liittyy.
Tällaisia aseita liikkuu markkinoilla.En nyt tarkoita oman olevan mikään aarre tai harvinainen

...no tietenkin jos laitan sen Huutonettiin
