Varhainen m/39

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
CH
kenrmaj
kenrmaj

Varhainen m/39

Post by CH »

Tuotantosarjan alkupäästä. Tukki suorakaulaista mallia ja kerrankin kunnon kuvioilla. Sinistykset vaikuttavat alkuperäisiltä, piipuun pää ja jyvän säätöruuvit ovat kirkkaat. Pelkään pahoin, että lukko on vaihtunut matkalla, nupista löytyy sarjanumeron kolme viimeistä numeroa ja itse rungon sivusta vanhempi numero. Olettaisin, että Sako teki kautta tuotannon se verran huolellista työtä, että olisi hionut vanhat numerot pois. Miten teillä on omissa alkupään Ukko-Pekoissa? Neljä numeroahan sieltä nupista pitäisi löytyä? Syöttökotelon pohjassa on jokin vanha sarjanumero. Sekin on kaiketi vaihtunut. Numeroiko Sako kaikki valmistamiensa m/39:n kotelon pohjat? Olen nähnyt joitakin yksilöitä, joissa pohja täsmää piippuun. Perälevyssä ei ole sarjanumeroa, eikä siihen kaiketi sellainen kuulukaan.

Tukki on kauttaaltaan mehiläisvahaa muistuttavan mönjän peitossa. Menee osittain jopa rautojen päälle. Osaako kukaan sanoa, mitä aine on ja milloin se on lisätty? Lakkaa se ei elastisuutensa puolesta voi olla. Velipojan m/28-30:ssä on ihan samanlainen suojapinta. Joku varikon käyttämä suoja-aineko?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by CH on Fri Oct 24, 2008 19:10, edited 1 time in total.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Varhainen m/39

Post by Rokka »

täytyysanoa, olen kateellinen tukistasi :miettii: ;)

pinta arvatenkin vernissaa, eli öljyä ja hartsia... ja aika ronskilla sudilla vedelty...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

:D Kyllä on nätti tukki.

Tuosta töhnästä tulisi mieleen jokin vernissan, kiinanpuuöljyn tapainen aine, vai onko kuinka elastista?

Aha, Rokka kerkisikin :smile:
Last edited by Ned Flanders on Mon Oct 20, 2008 20:45, edited 1 time in total.
Image

Rensseli-setä

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Sormenjälki jää kun vähän aikaa painaa ja pinta lämpiää. Aika suurpiirteistä touhua, jos tuo olisi siviilissä vedetty. Vallankin kun on tiedossa toinen kivääri, jonka tukki käyttäytyy samalla tavalla.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

uskottaen väittäisin varikolla tehdyn, ase-au:lle annettu tehtävä ? tuossa on 100.000 kivääriä petsailes nuo ennen kotiin pääsyä :-D

itse olen yhtä tuollaista "ohennellut" asetoonilla, myös tärpätin pitäisi toimia, kun vernissassa ohenteena on käytetty tärpättiä, tosin sen jälkeen siihen ei saa kiiltävää pintaa... vernissaa ei tuleman hioa, se sulaa mömmöksi... jos haluaa kokoella etsii pienen kohdan mikä ei näy ja kokeilee siihen miten toimii...

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

CH wrote:Eihän tämä rakettitiedettä ole... :)
Onnittelut hankinnasta ;) bongasin tuon tukin jo silloin. tämä päivän hintatasoon nähden loimula hyvä hankinta.

Onko aseessa muuten "puolustuslaitos" leimaa/tekstiä ?

edit: näkyykin olevan SA leima.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Lienee parasta olla koskematta tukkiin. Alkuperäisyys siinä kärsisi eikä tuo nyt mitenkään rumalta näytä. Antaapahan eloa pintaan.

Mutta kertokaapa nyt ihmeessä siitä numeroinnista... :miettii:

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Muuten, tuossa Sakon aikaisemmin postailemassa lotassa vaikuttaisi olevan ihan sama mähmä kuin tässäkin. Menee esim. perälevyn päälle.

http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... f=3&t=3194

Pahaa tekee, ajatellakin. Tiedätte kyllä :( . Toivottavasti asiaa selviää joskus.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hyvinkin jättäisi tuon tukin tuohon asuun, mutta itse kyllä irrottaisin kertaalleen kaikki raudat ja puhdistaisin tuon "rähmän" niistä !?

- j o n i -

jaska.h
korpr
korpr

Post by jaska.h »

Terve.
Lukko on kyllä vaihtunu,samaten syöttökotelo tai pelkkä pohja.Siitä en ole varma leimasiko Sako syöttökotelon pohjan vai SA?Itse hioisin lukosta sen ylimääräisen numerosarjan pois,lukkoahan on jo hiottu joten siinä ei vahinkoa tuu.Numeroimattomia syöttökoteloitakin kyllä on joten sellainen tilalle niin eipähän "väärät" nrot häiritte.Sakolla kyllä poistettiin/ylimeistettiin uusien aseiden osista vanhat numerot pois(esim. lukothan oli suurimmaksi osaksi jo käytettyjä).
SA:n toimesta tuo "suojamönjä" on sivelty,ja työnjälki on mitä on.Ykkösasiana kun ei oo ollu komeus tai tuleva keräilyarvo.
Jos ei silmäni valehtele niin jyvän korkeushan täsmää piipun merkkaukseen,kiva yksityiskohta.
Kaikenkaikkiaan, mun mielestä HIENO ase.
Onnittelut. :moshaa
Ittekki kyttäsin,kun oma suorakaulaanen on huonompi(rumempi) yksilö...

Terv.Jaska
-Uhrin ansiosta lippu liehuu-

JVA
sotvm3
sotvm3

Post by JVA »

CH wrote:Mutta kertokaapa nyt ihmeessä siitä numeroinnista... :miettii:
Omassa kokoelmassa on pari suorakaulaista kivääriä, mutta mitään varmaa tietoa SAKO:n tuon valmistuserän aseiden numeroinnista ei ole. Toinen omista aseistani on täysin alkuperäisessä kunnossa sinistykseltään ja siinä on aseen sarjanumero lyöty myös syöttökotelon pohjaan. Lukossa neljä viimeistä numeroa on nupin sijasta perinteisessä paikassa lukon sivussa. Vaikea sanoa onko lukko numeroitu varikolla uudelleen. Toisessa aseessa taas lukko on numeroitu nuppiin (neljä viimeistä...), mutta ase on uudelleen sinistetty ja syöttökotelon pohja on vaihtunut. Edelleenkin vaikea sanoa lukon uudelleen numeroinnista. Perärautaan ei m/39:ssä kuulu numeroita.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Kiitoksia vastauksista, olen samoilla linjoilla kuin tekin. Veikkaisin syöttökotelon olevan alkuperäinen, se kun on sinistykseltään samanvärinen kuin muutkin rautaosat. Eli siis siniharmaa, täysin erivärinen kuin sodanjälkeinen varikkosini. Jyvä vaikuittaisi tosiaan alkuperäiseltä, sama korkeus 7,2 mm löytyy sekä jyvästä että piipusta.

Oman käsitykseni mukaan alkuperäinen Sakon numeroima lukko näyttäisi tältä, en tiedä sitten missä määrin se pätee vanhoihin sarjoihin. Ase on tehty vuonna -43 ja on osa Suojeluskunnan kontrahtia (SkY).

Image

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

On tällä ammuttu, mutta makua löytyy vielä.

Image

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

Hieno kivääri! Näyttää tuo mämmi asessa ihan tavalliselta suojarasvalta,mutta ei siis ole? Usein varikolta sai juurikin noin koristellun kakun.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

jylhä wrote:Hieno kivääri! Näyttää tuo mämmi asessa ihan tavalliselta suojarasvalta,mutta ei siis ole? Usein varikolta sai juurikin noin koristellun kakun.
Kyllä se jotain lakkaa pehmeämpää on. Pannat ja kaikki on kuorrutettu. :smile:

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”