m/28-30 Suomessa?

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
AkuK
erikmest
erikmest

m/28-30 Suomessa?

Post by AkuK »

Onko olemassa minkäänlaista arviota kuinka paljon kys. kivääriä asuu Suomen maassa.

Kirja kertoo että -83-84 olisi henkilökunnalle myyty reilu 1300 kpl ja -88 loput 16 700 kpl valtaosin ulkomaille.

Paljonko on 1300 + (16700-valtaosin)?

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: m/28-30 Suomessa?

Post by reka65 »

Mahtaako luvut pitää kutinsa?Valtaosin on vaikeasti määriteltävissä suomeen jääneistä aseista.

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Eipä noita 28-30 kivääreitä näytä oikein paljoa enää olevan juuri myynnissä. Valitettavasti en osaa heittää sinulle mitään arviota vielä maassa olevien lukumäärästä, mutta kaikenlaisilla asemessuilla ym. aseiden myyntipaikoissa näkyy kyllä nykyään olevan m.39 enemmän myynnissä, kuin mallia 28-30. Tosin ei sitä m39:ään enää mitenkään ylenpalttisesti ole tarjolla.

Osaako kukaan heittää minulle vinkkiä, mistä voisi tarkastaa 28-30 kiväärin patruunapesän oikeaan sivuun isketyn suojeluskuntanumeron paikkakunnan.

Heh, kyllä ihan valmis vastauskin kelpaa. Numero on S 92837. Ase vuodelta 1939 ja numero 602xx

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Tuosta lähtee. Älä anna kirjoitusvihreiden haitata... :lol:

http://forums.gunboards.com/showthread.php?t=6019
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Minun 28-30 on muutettu M27 kivääristä joten tavallaan olen ilman 28-30.
Harmi kun aseesta saamani tiedot jotka olivat omissa viesteissäni katosivat monen muunkin tärkeän mukana kun Foorumin ulkoasua muutettiin.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Minulla on tiedossa yksi 1935 kohtuullinen 28-30 mutta mahdollisuus realisoituu lomani jälkeen, pikaisesti aseen katsastin, näytti hyvin alkuperäiseltä, piippu oli todella likainen, joten sen kun puhdistaa, voin käydä koekäyttämässä aseen, mutta käsittääkseni ilmainen tuo ei ole haluja taisi olla olla 250-300 escobaarin välillä ?

Aseita pokassa oli enemminkin, itse evakoin siitä Lotan ja kaverini 05 arisaka karabiinin, kunnot olivat alkuperäisiä, eli kohtuullisia !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Kiitokset CH:lle hyvästä linkistä... :D Tuon listan mukaan tuo omani näyttäisi Vaasassa nuoruutensa viettäneensä. (taikka luultavasti kuitenkin Talvi- ja Jatkosodassa). Aseessa ei ole SA-leimaa ollenkaan. Tuolta sen Uudeltamaalta nyt löysin eläkepäiviään viettämästä.

Vuppe
kers
kers

Post by Vuppe »

"Pirkka häme" Eli samoilla seuduilla oma kivääri on vieläkin.

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Oliskin mukava jos tämän foorumin 28-30 kiväärien omistajat katsoisivat tuosta CH:n vinkkaamasta taulukosta, että missä suojeluskuntapiirissä oma kivääri on alun alkujaan ollut. Lisäksi vielä se, että löytyykö omasta kivääristä SA:n leimaa?

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Mulla -37 tehdyt raudat nro 48xxx. Etelä-Hämeen sk-piiri, sotien jälkeen SA-leimattu ja pesä pilattu eli D-merkitty, muutettu 28-57 standardikivääriksi 50-luvulla ja päivitetty 70-luvulla 28-76:ksi. Asustaa nykyjään Uudenmaan Piirissä jälleen 28-57:na :)
Image
Image
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Olisin tiedustellut pystykorva-ampujilta seuraavanlaista asiaa. Ostamassani 28-30 kiväärissä vuodelta 1939 no: 60xxx on patruunapesän vasemmalle puolelle lyöty tuo Sakon korkeapaine-ammunnan leima 36S00. Mihinkään kohtaan ei ole lyöty kuitenkaan tuota D-leimaa, mikä on kuitenkin hyvin yleinen monissa pystykorvissa, esim. m39:ssä.

Mikä ero on 7,62 x 53R patruunapesissä, missä on D-leima ja missä ei ole kyseistä leimaa. Mm. jyri.h on tuossa edellisessä artikkelissa sanonut, että "pesä on pilattu, eli D-leimattu". Onko D-leimattu pesä jotenkin "väljempi" ja tehty "kaikkiruokaiseksi" käyttämään kaikenlaisia 53R:n patruunoita.

Miten on, uskallanko ampua tällä omalla aseellani Sako Range 7,62 x 53R patruunoita, joissa on 8g. teräväkärkinen FMJ luoti. Onko kenelläkään kokemuksia miten tuo patruuna aseessa toimii, tai millä muulla patruunalla saa D-leimaamattomalla patruunapesällä olevalla 28-30 kiväärillä kohtuullisen hyviä kasoja. Tuleeko esim. 9,5g. FMJ luodilla parempaa kasaa, kuin mitä 8g. FMJ antaa.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

D-pesä on muistaakseni hyvin lähellä m/28-30 vakiopesän mittoja. Sen takia monessa ko. mallin kiväärissä ei tätä leimaa olekaan. Minulla ei ole ainoatakaan.

8g lienee luoti, jota uskaltaa tarjota kaikenlaisille ylimenokartioille.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Kolmeyseissä ei ole D-leimaa syystä että Ukkopekan pesä on valmiiksi pitkällä ylimenokartiolla.

D-leimattu 28-30 on mielestäni "pilattu" kun ylimenokartio on siirretty johonkin kaukaisuuteen vaikka ennen sotia kyseisen aseen pesä määriteltiinkin sopivaksi D166 ampumiseen. Ehkä sotien jälkeen sotasaalispatruunaa on ollut käytössä niin paljon että SA-käyttöön joutuneet 28-30:t kalvettiin D-kalvaimella ongelmien välttämiseksi? ArmaFennicassa tai Palokankaan kirjassa on mainittu ylimenokartioiden pituudet, en muista mittoja ulkoa. Pidempi kuitenkin kuin 28-30 kartio.

M28-30 voi turvallisesti ampua Sakon Rangea sekä periaatteessa kaikkia 7.83mm luodilla ladattuja patruunoita, mutta mitään tuntematonta ylijäämää en tuon aseen pesään työntäisi. Maailmallahan liikkuu jos mitä kummallisempia 54R leimattuja sotaväen ylijäämää.

Oma ase ei liiemmin tykännyt Rangesta, latauspituus noissa kun on lyhyt ja vapaahyppäys rihloihin lienee todella pitkä. Bulkkipaukkuna 100-150m matkoilla itseladattu 8g Lapualaisella rynkynluodilla, N130:lla ja 70.0mm asetettuna toimii kivasti. Kuparoi reilummin kuin ohuempi kasirammanen mutta käynnissä ei eroa.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

MiHa
kers
kers

Post by MiHa »

Minun 1939 628xx m28-30:sä on seuraavat suojeluskunta piirien merkinnät 59024=Suur Saimaa ja 48355=Pohjoinen Kymenlaakso. Omistaja siis jossakin vaiheessa kait muuttanut ja vaihtanut piiriä?

SA leima löytyy, D-merkintää ei ole. Itse olen pääasiassa ampunut Barnaulia (halpa), toimii hyvin ja on tarkka. Ukosta enemmin kiinni jos ei tule kasaa.

http://img517.imageshack.us/my.php?image=kiv4qf8.jpg

-MiHa
MiHa

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

jyri.h wrote:...vaikka ennen sotia kyseisen aseen pesä määriteltiinkin sopivaksi D166 ampumiseen...
Noinhan se taisi olla.

Minulla päinvastaisia kokemuksia käynnistä. 8g/7,83mm käy mainiosti, mutta paksumpi pökäle taas ei. Tosin tämä pökäle oli D166, joten jotain menee varmasti massan ja muodon piikkiin. Näin siis ei D-leimatulla piipulla. Ainakin ase joutuu kovemmalle rasitukselle, jos paksua 7,87-7,90mm luotia työnnetään 7,83mm-isokaliiperisesta piipusta läpi. Kuparivaipalla ja kokolyijy-ytimellä rihlat eivät joutune ylenpalttiselle rasitukselle, mutta rautavaipalla ja teräskeernalla homma voi muuttua...

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”