Standardikivääri m28-76

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Standardikivääri m28-76

Post by Rokka »

Tietoni perustan Arma Fennicaan, kun Suomalaiset sotilasaseet kirja puuttu :(

eli itselläni on tuo m28-76 projekti käynnissä, kaverista puuttuu kuitenkin se olennaisin, elikkäs piippu ! lukkokehys on m27 kuten ymmärtääkseni alkuperäinen on ollut, tosin se ei ole asev1 valmistama, vaan modifioitu lukolle sopivaksi, joskaa mitään jäykisteitä kehykseen ei ole tehty, koska kukaan ei tunnu asiasta tietävän !?

piipun löytäminen kyllä kiinnostaa, kun oikeita 28-30 piippuja ei ole saatavissa, pitää se sepätä, ajatus on ollut maxim, mutta nyt kyllä olen herätellyt ajatuksia jostain muusta piipputangosta, mutta kohtuuhintaisesta...

onko kukaan foorumin kävijöistä modifioittanut mosin rotanloukulle sopivaa piippua ja kenen tavarasta, mistä hankittu, kuka kalvanut pesän ?

...tuossa löysin yhden aihion, joka myyjän mukaan ollut TAK-85 protoja varten taottuja piippuja 32 mm läpeensä, voi olla että menen siihen ja modifioin tukkia sille ohentamaan en sitä ryhtyisi ! mutta kun kyse on piippu "aihiosta" oikealla pesällä, kiinnostaisi TAK-85 piipun mitat, rihla ja nousu ihan referenssiksi ?

...samoin olen kuullutharrastaja kunnassa kiertää Valmetin piirustuksia tuosta TAK-85 laukaisukoneistosta, sekä petausholkista, olen kiinnostunut myös tuosta informaatiosta !?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

siis mikä mättää?

Post by Rensseli »

Siis mikä lukkohommissa? Lukkokehyshän diopterin uraa ja oikean puolen madallusta lukuunottamatta alkuperäinen. Syöttökotelon kiinnistystä on joissakin aseissa vahvistettu. ( tukee lukkokehystä). Tässä mallissa on yleisesti myös hieman lyhennetty iskurin jousta, mahdollisesti viilailtu varmistinta niin, että se sopii kääntymään ottamatta kiinni diopterin runkoon. Vakiokivääriä on tehty myös m/39:stä, joten piippu voisi olla myös kolmiysin. 28-76 pohjautuu malliin 28-57, jossa oli tuo mainitsemasi 28-30 piippu. Kirjallisuutta tästä aseesta ei ole ruhtinaallisesti saatavana, tosin mikäli laitat nimesi ja puhelinnumerosi yv:na, voin soittaa sinulle ja kertoa enemmän.

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Post by Tervakumpu »

Eräs tuttu PV-varikolta informoi, että osassa M/28-76 kivääreitä on vaihdettu Valmetin piippu kuluneen 28-30 piipun tilalle, tosin ei tullut kysyttyä onko piiputus tapahtunut käyttäen ns. ohuempaa standardikiväärin piippua vai paksumpaa (Rokan mainitsemaa ~32 mm) varsinaista TA-piippua käyttäen. Veikkaisin että stanukiväärin piippua.

Mallin 28-57H:n tukit taitaa olla harvinaisia kuin kanan hampaat. Mikähän on ollut alunperin em. tukkien tuotantomäärä?

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

vielä

Post by Rensseli »

Mallia 28-57 uudistettiin 70-luvulla malliksi 28-76. Silloin poistui myös 28-57H tukit käytöstä. Mallissa 28-57 oli myös Suomen Ampujain liiiton valmistuttamaa tukkia m/39 , tukin valmistusmateriaali oli afrikan pähkinäpuuta. Piiput mallissa 28-76 ovat olleet mallien 28-30 tai 39. Samoin vaihdetut piiput ovat olleet käsittääkseni ohuita. Mallia ei pidäkään sotkea paksupiippuiseen malliin 27-66. Tässä olikin se Valmetin laukaisukoneisto ja piippu oli tehty tähän malliin. Moniko tietää, että Erkki Toro oli jo suunnittelemassa tätä mallia, Torohan suunnitteli sitten 80-luvulla sen kuuluisan holkin tähän TAK-85:een. Erkki Toro voisi tietää myös tuosta kysytystä piippuaihiosta. Näiden aseiden kanssa ei kuitenkaan kannata sanoa mitään "varmaa" tietoa, koska aseita on saatettu tehdä varikoilla hyvinkin yksilöllisesti. Tähtäimiä, piippuja ym. on saatettu vaihdella toiveiden mukaisesti.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tunteeko kukaan asetekniikkaa ?

Nyt olen keskustellut jo 3 virallisen ja useamman jokakodin asesepän kanssa :)

tuosta petaamisesta tukkiin, m28-76 on pedattu tukkiin vain lukkokehyksestä ja TAK-85 pedattu piipusta erillisellä petausholkilla ! järjenmukaan parempi petaus olisi piipusta kuten 85, mutta muutamien asiantuntijoiden mielipiteitä on ollut että parempi tulee piippu irti tukista, lukonkehyksestä petaus ! näiltä muutamilta olen kuullut että TAK petausholkki tehtiin oikeastaan pääsäätöisesti suojatakseen raskastapiippua palvelukäytössä !

...kertokaapas te mielipiteenne !!!

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

kyllä minun mielestäni holkki Tak:iin tehtiin vain siksi että saataisiin petaus hoidettua kunnolla. Hyvin tehtynä tak onpi tosi tarkka laite, ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella.

Petauksen voi hoitaa joko vapaasti värähtelevällä piipulla tahi sitten on vaihtoehtona liimapetaus jolloin piippu liimataan kauttaaltaan tukkiin kiinni. Kumpikin on varmasti hyvin tehtynä ok.
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tuota kuvaa katsellessa, tarkkahan tuo ei ole, mutta onko piippu kavennettu holkin kohdalta ? eli holkki on tehty kahdesta kappaleesta !?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

Listaus

Post by Rensseli »

Listaan tähän muistin virkistykseksi vakiokivääreitä, joita Puolustusvoimat ovat käyttäneet vuoden 1954 jälkeen.
m/28-57, suoralla tukilla+pistooliperällä (osa mahonkitukilla)
m/ 28-57H, sama ase ampumahiihtoon soveltuvalla puolitukilla
JK m/39 diopterilla, muutostyönä m/39:sta
m/27-66 , 60-luvulla suunniteltu vakiokivääri, eroja edellisiin mm. lukko- ja laukaisulaitteissa, uusi tukkimalli, piippu m/ 27-66, useita valmistajia, osa myytiin siviilikäyttöön, huom. kahta tukkimallia, uudempi takadiopterimalli
m/28-76, muutosmalleista 28-57 ja 28-57H varustettuna uuden mallin tukilla ja ainakin osa myös uudemmalla takadiopterilla.
TAK-85, tämä malli suunniteltiin 80-luvun alussa, erikoisuutena petausholkki, puolet tehty sotilasversioksi ja puolet vakiokivääriksi. Aseessa kahta tukkiversiota.
Aseista on tehty tukkien, tähtäinten ja kaikkien muidenkin mahdollisten osien osalta eri variaatioita, joten yksiselitteistä "alkuperäistä" ei aina ole olemassa. Yhteistyökumpaneina ovat toimineet useat valmistajat, mutta päasiallisesti Valmet. Olen jättänyt tästä listasta pois Valmet Sniper'in tietoisesti. Kiitän tässä yhteydessä eritoten Erkki Toroa hänen ansiokkaasta työstään suomalaisten vakiokiväärien eteen.
Last edited by Rensseli on Tue Oct 31, 2006 21:47, edited 1 time in total.

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Post by Tervakumpu »

Kiitos Rensseli listauksesta, mielenkiintoisia asemalleja kaikki. Osaako joku kertoa enmmän tuosta Valmet Sniperistä, jostain luin että että aseita on valmistettu aika vähäsen (oliko piippuja 1200 kpl ja niistä valmiiksi koottuja aseyksilöitä 200 kpl). Entäs kaliberi ? oliko urakanta 308 vai 7,62x53R vai mikä. Valmetti taisi antaa käyntitakuun jotain 30-50 mm /300m. Ase ja erä- lehdessä v86 ase sai kuulemma hyvät arvostelut.

Mites Rensseli onko sinulla käyttökokemusta m27/66:sta käynnin suhteen esim 300 m:lle (saattaa tietysti riippua myös aseyksilöstä). Millä luodilla käy parhaiten (d46, d166, scenu12g)? Piipun pienikaliberi/ isokaliberi (olisiko 7,62/7,83 lähellä?) Piipun ulkomitat/dimensiot, Onko piippu samankaltainen kuin m85 standardikivärissä?

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

Kiväärin tarkkuutteen liittyvää

Post by Rensseli »

Kilpailukiväärien pohjakaliperi on 7.82 -7.83. Luotina kannattaisi mielestäni käyttää D-46-luotia (ei ainakaan D-166 luotia!). Huomata sopii, että patruunan käyntiin vaikuttaa enemmän patruunan koko pituus kuin hiuksen halkominen ruutimäärässä.
Kyllä se kympissä pysyy 27-66:llakin, mutta...ampujasta, aseyksilöstä ja olosuhteista riippuen sitä hajontaa rupeaa syntymään. Pitää huomioida myös, että ase ei ole mikään penkkiammunta-ase, vaan oikea kilpailuase, joka on vain yksi ( tosin merkittävä ) tekijä kilpa-ammunnan kokonaisuudessa. Valmet Sniper'ia tehtiin muutama kappale myös lipasaukottomana, eli varsinaiseen kilpailukäyttöön, kaliperi oli .308.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Onko ko. kirjassa mainittu spekseinä noiden kivääreiden piippujen ulkopaksuuden osalta ! tuo vaihtomallihan on kevennetty soveltumaan std.kivääriksi ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Post by Tervakumpu »

Käsikirjassa näyttäisi olevan TAK85 piipun isokaliberin ilmoitettu olevan 7,88 ja ylätoleranssi 4 satkua, jolloin isokaliberi olisi "pahimmillaan" 7,92 mm eli aikkais iso. Juttelin yhden TAK85 proton omistajan kanssa toissapäivänä, hän väitti omassa olevan isokaliberin 7,83 eli CIP alamitassa. Tietysti kaikki aseethan on enemmän tai vähemmän yksilöitä ja kyseessä siis proto.

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

luotia sataa...

Post by Rensseli »

D-166 on tylppäkärkinen luoti verrattuna D- 46 luotiin ja ylimenokohta palaa pilalle, mikäli aseen piippu on tehty nimenomaan kilpailukäyttöön( D-46 luodille ) ja käytettävä luoti on D-166. En tosin tunne mallin TAK-85 vakiokiväärin piipun ominaisuuksia, mutta uskoisin kilpailukäyttön tarkoitetun piipun olevan pesitetty nimenomaan D-46 luodille. Militariakäytössä patruunalla ei ole kovin suurta merkitystä (tosin osua silläkin pitää ).Eli onko kyseessä kaksi eri pesitystä? Siis huomatkaa piippu on eri tuossa militariamallissa ja vakiokiväärissä. Eli tuo 7.83 isokaliperi tuntuu oikealta. ( ja tietysti pesitetty D-46 :lle) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Post by Tervakumpu »

Katoha Rensseli TA-killan sivuilla on keskustelua stanukiväärien (m28/76 ja 27/66) esim. patruunapesien kelpoisuudesta eri luotityypille. Väittävät että PV on kalvanut jälkeenpäin patruunapesiä soveltumaan D-166:lle.

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewto ... highlight=

Rensseli
rajam
rajam
Posts: 45
Joined: Wed Aug 30, 2006 17:00
Location: Jauru

Yes,sir

Post by Rensseli »

Näinpä PV on tehnyt; varmaankin syystä, että käytettävät luodit PV:n patruunoissa ovat juuri D-166. Allekirjoittanut taas liputtaa kilpa-ammunnan puolesta, jolloin oikea valinta on D-46. Näiden Mosin-Nagant lukkoisten aseiden aika on kyllä kilpa-ammunnassa ohi. Tilalla ovat mm. Grünig&Elmiger ja Tanner ym. Mutta D-46 pitää pintansa. :lol:

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”