M/28

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Nokkanen
ylik
ylik
Posts: 192
Joined: Tue Jul 22, 2008 20:02
Location: Marttila

M/28

Post by Nokkanen »

Kuinka harvinaisia tuollaiset M/28 kiväärit ovat nykymarkkinoilla, ja paljonko maksaisitte suhtkoht hyväkuntoisesta? Tekisi mieli hommata M/27:lle kaveriksi :smile: . Linkittäkää, jos on aikaisempi aihe, itse en ainakaan löytänyt :oops:

edit: laittakaas kuvia kanssa :smile: ja kokemuksia tietysti, kaikki juttu kelpaa kyseisestä tussarista

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

kyllähän noita m/28 markkinoilla liikkuu, paljon yli 200 en panostaisi m/28, mutta jos sarjasta puuttuu hyvästähän voi joutua maksamaan... ampumiseen m28-30 on sitten jo ihan jotain muuta, pelkkien tähtäinten johdosta... itsellänikin on m28 katsottuna :) kun se puuttuu sarjasta katsotaan nyt sitten milloin omistajuutta siirretään :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

Sanokaapas oletteko paljon törmänneet m/28 joissa yläsiderengas on vaihtunut m/28-30 renkaaseen, se oli tuossa kiväärissä ainut mikä ei sopinut sarjaan...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

No niin, sitten heti korjaus, näköjään myöhäisemmissä m/28 onkin samanlainen yläsiderengas kuin perus m/28-30.

Muutetaankin kysymys, kaivakaapas kirjoistanne, missä vaiheessa tuo etusiderengas muuttui ja kumpi on yleisempi ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Re: M/28

Post by Polarfuchs »

Etusiderengas vaihtui jo vuonna 1929, eli uudempi versio on selkeästi yleisempi.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: M/28

Post by Sapööri »

Onko noita 28/30 vielä nykyään liikenteessä (tosi) hyvillä piipuilla? Siinä olisikin oiva peli todelliseen tarkkuusammuntaan.

Käsittääkseni aika tyytyväinen saa nykypäivänä olla, jos tosi hyvän löytää.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: M/28

Post by reka65 »

Tässä pari kuvaa minun M/28 etuhelasta.

Image

Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

[quote="Sapööri"]Onko noita 28/30 vielä nykyään liikenteessä (tosi) hyvillä piipuilla? Siinä olisikin oiva peli todelliseen tarkkuusammuntaan.[quote]

Kyllä noita m/28-30 kivääreitä silloin tällöin kiertää, noissa mosineissa piipun ei tarvitse olla 0-piippu ollakseen vielä "tarkka" ? Itselläni on ollut onnea viimeksi pari vuotta sitten löysin ruhtinaallisella 100 eurolla ensimmäisen sarjan Fagerstanteräspiipullisen vuodelle 32 leimatun... mutta kait m28 maksaa tänä päivänä kuten sanoin 200-300 euroa, m28-30 voisi kuvitella olevan pyynnissä helposti tuplat, siis hyvänä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: M/28

Post by reka65 »

Ja pari perästä.

Image


Image

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 598
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: M/28

Post by jylhä »

Rokka wrote:... mutta kait m28 maksaa tänä päivänä kuten sanoin 200-300 euroa, m28-30 voisi kuvitella olevan pyynnissä helposti tuplat, siis hyvänä ?
Pyynnit ovat tuota luokkaa, myynnit ei. Jos messuilla tai huutoonetissä iskee tuommoiset hinnat, niin saa pitää romunsa.Mun mielestä m28 alkaa menemään kaupaks satkun pintoihin ja 28-30 reilulla tuplalla.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

Niin minäkin olen samaa mieltä noista hinnoista, mutta liikkeiden yms. huutokauppojen kautta käytävä kauppa on noissa mainitsemissani hinnoissa. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan hinnat realisoituvat alemmas :)

...mutta jos vaikka katsoo viimeistä edellistä asehistoriallisen seuran huutokauppaa, jossa oli myös sotilaskivääreitä...

VKT m91 = 125 e, T m/27 = 320 e, T m/28 = 250 e, m39 varikkokunnostettu ! = 300 e... kehitys sielläkin on voimakkaasti ylös päin !!!
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: M/28

Post by Rokka »

Lisäyksen vielä tuohon, en minäkään enää raaskisi luopua noista +/-100 e kivääreistäni 100 eurolla...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
AkuK
erikmest
erikmest
Posts: 332
Joined: Fri Dec 29, 2006 20:34
Location: Pohojanmaa

Re: M/28

Post by AkuK »

Sapööri wrote:Onko noita 28/30 vielä nykyään liikenteessä (tosi) hyvillä piipuilla? Siinä olisikin oiva peli todelliseen tarkkuusammuntaan.
Rokka wrote:Kyllä noita m/28-30 kivääreitä silloin tällöin kiertää, noissa mosineissa piipun ei tarvitse olla 0-piippu ollakseen vielä "tarkka" ? Itselläni on ollut onnea viimeksi pari vuotta sitten löysin ruhtinaallisella 100 eurolla ensimmäisen sarjan Fagerstanteräspiipullisen vuodelle 32 leimatun... mutta kait m28 maksaa tänä päivänä kuten sanoin 200-300 euroa, m28-30 voisi kuvitella olevan pyynnissä helposti tuplat, siis hyvänä ?

- j o n i -
Viime syksynä numerotarkka (piippu, lukko ja perälevy) m28-30 vuodelta -38 kohtuu kuntoisella piipulla reilu neljäsataa. Tovin etsin mutta tarjonta oli heikkoa eikä niitä satasen pyssyjän tavalliselle tallaajalle taida kovin usein vastaan tulla. Vaan eiköhän tuostakin perikunta joskus saa "omansa pois".

Niin tämä oli siis liikkeestä. Myynnissä oli useita, kunto vaihteli ja hinta kaikilla sama. Ostamani ainut jossa tukki / perälevy natsasi piippuun.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: M/28

Post by jaska »

Noissa m28.ssa hintaan vaikuttaa vielä sekin onko tavallisella tukilla vai ns.hiihtoversi,eli 2hihnanreikää tukin lavassa.Sitten vaikuttaa vielä sekin onko takatähtäimessä hienosäätö sivusuuntaukseen vai onko yleisempää yksinkertaista mallia.Tietysti no.tarkkuuskin vaikuttaa asiaan.Yleensä m28.t ovat melko paljon käyttöä nähneitä ja melko kuluneita, joten jos hyvän saa 200-300 ekeen kannattaa ottaa uuteen kotiin.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: M/28

Post by reka65 »

Satasen torrakko taisi tuo omakin M28 olla,sikäli kun oikein muistan ja M27 saman verran eurooppalaista valuuttaa :miettii: Mahtoiko se mennä niin?

Hauskinta kuitenkin kaupanteon hetkellä (Turussa parkkipaikalla)oli kun serkun kanssa mentiin enkä silloin nähnyt oikein mitään...jota tietenkin yritin salata myyjältä :-D
Kuski oli pakko olla,hän ei tuntenut kaupunkia enkä itse silloin pystynyt neuvomaan joten eksyttiinkin :-D

On sitä hauskoja muistoja menneiltä vuosilta...eikä tämä ole edes siellä kärkipäässä :lol:

Meni aiheesta sivuun(?) mutta oli taas kerran pakko päästää höyryjä ulos ;)

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”