Tervehdys,
Minulla oli joitain vuosia sitten musta ilmavoimien karvalakki, jossa musta nahkapäällinen. Lakin oli valmistanut Fredriksson. Lakki oli tiettävästi valmistettu 1960-luvulla. Lakin edellinen haltia, sotilasmestari evp. oli jäänyt eläkkeelle jo 1970-luvulla. Lakissa oli myös "vanhanmallinen" toimiupseeri lehvä-kokardi lakkimerkki.
Merivoimien upseerin talvilakki on mallia M/30, maavoimien sekä ilmavoimien upseerien talvilakit ovat mallia M/39. Miehistön talvilakit ovat vaatimattomasti vain, Talvilakki, miehistön. Ei vuosimallia.
Kuitenkin Sotilas- ja virkapukuohjesääntö vuodelta 1984 nimeää kaikki talvilakit M/39 mallisiksi pl. Merivoimien edellä mainittu M/30. Tänä päivänä miehistön hatut ovat ilman vuosimallia.
puku m65
-
- ppkers
Mahtoivatko sitten olla henkilökunnan itsensä tilaamia nämä nahkapäälliset?Garrett wrote:Senverran taas sössin,että unohdin mainita,että mun kotsa ei ole sota-ajan tuotantoa, vaan jostain n.60-70 luvun vaihteesta ja etulippa nepparilla...tuohon aikaan enää tuskin on "autojoukoilla" olleet mustat ja nahkaiset päähineet?
Myös rantapyssyllä oli ennen sotia sama talvilakki kuin merivoimilla mutta harmaana. Tämä otettiin sitten -39 yleiseen käyttöön.
Olen nähnyt moottorijoukkojen mustan nahkalippalakin m/22 jossa oli 50-luvun lopun + valmistajan (Fredrikson) leima. Onko tietoa kauanko ko. lippis oli käytössä?
Hyvä kuva noista karvalakeista. Mutta yksi asia (no ainakin..) jäi minulle epäselväksi: mitä eroa kenraalin harmaalla karvalakilla ja maanvoimien päällystön karvalakilla? Kuvasta ei oikein erotu.
Ostin joskus kymmenisen vuotta sitten itselleni työkäyttöön Pukutehtaan myymälästä mustan pv-mallisen karvalakin - tämä oli nahkapäällyksellä ja oli silloin markkaa halvempi kuin vastaava kangaspäällisellä!
Ostin joskus kymmenisen vuotta sitten itselleni työkäyttöön Pukutehtaan myymälästä mustan pv-mallisen karvalakin - tämä oli nahkapäällyksellä ja oli silloin markkaa halvempi kuin vastaava kangaspäällisellä!