puku m65

Takit, housut, vyöt, jalkineet, arvomerkit jne.
Rami Soininen
ppkers
ppkers

Post by Rami Soininen »

Tervehdys,

Minulla oli joitain vuosia sitten musta ilmavoimien karvalakki, jossa musta nahkapäällinen. Lakin oli valmistanut Fredriksson. Lakki oli tiettävästi valmistettu 1960-luvulla. Lakin edellinen haltia, sotilasmestari evp. oli jäänyt eläkkeelle jo 1970-luvulla. Lakissa oli myös "vanhanmallinen" toimiupseeri lehvä-kokardi lakkimerkki.

Merivoimien upseerin talvilakki on mallia M/30, maavoimien sekä ilmavoimien upseerien talvilakit ovat mallia M/39. Miehistön talvilakit ovat vaatimattomasti vain, Talvilakki, miehistön. Ei vuosimallia.

Kuitenkin Sotilas- ja virkapukuohjesääntö vuodelta 1984 nimeää kaikki talvilakit M/39 mallisiksi pl. Merivoimien edellä mainittu M/30. Tänä päivänä miehistön hatut ovat ilman vuosimallia.
"Arktis ist nicht"

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Garrett wrote:Senverran taas sössin,että unohdin mainita,että mun kotsa ei ole sota-ajan tuotantoa, vaan jostain n.60-70 luvun vaihteesta ja etulippa nepparilla...tuohon aikaan enää tuskin on "autojoukoilla" olleet mustat ja nahkaiset päähineet?
Mahtoivatko sitten olla henkilökunnan itsensä tilaamia nämä nahkapäälliset?

Myös rantapyssyllä oli ennen sotia sama talvilakki kuin merivoimilla mutta harmaana. Tämä otettiin sitten -39 yleiseen käyttöön.

Olen nähnyt moottorijoukkojen mustan nahkalippalakin m/22 jossa oli 50-luvun lopun + valmistajan (Fredrikson) leima. Onko tietoa kauanko ko. lippis oli käytössä?

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Hyvä kuva noista karvalakeista. Mutta yksi asia (no ainakin..) jäi minulle epäselväksi: mitä eroa kenraalin harmaalla karvalakilla ja maanvoimien päällystön karvalakilla? Kuvasta ei oikein erotu.

Ostin joskus kymmenisen vuotta sitten itselleni työkäyttöön Pukutehtaan myymälästä mustan pv-mallisen karvalakin - tämä oli nahkapäällyksellä ja oli silloin markkaa halvempi kuin vastaava kangaspäällisellä!

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Kentsun harmaassa karvalakissa on myös se sininen risti päällä, ei vaan erotu kuvassa.

Post Reply

Return to “Univormut”