Page 1 of 1

Sairaanhoitajien ja apusisarien asut sodan aikana?

Posted: Fri Jan 11, 2013 8:03
by Eki
Onkohan jossain värillistä opastaulua tms sodan ajan sairaanhoitajien ja apusisarien asuista?

Tässä yksi jatkosodan aikainen kuva, jossa sairaanhoitaja. Minkä värinen tuo musta-valkokuvassa tummalta nättävä puku on? Näyttää kenttälakkeineen vähän INT-mallilta.

https://picasaweb.google.com/1048290431 ... 6053787378

Apusisarien koulutus alkoi v 1941. Myöhemmin nimike muuttui apuhoitajaksi jne. Jostain olen lukenut, että apusisaren asuun olisi kuulunut harmaa mekko, valkoinen esiliina, punaisen ristin hihanauha, apusisaren merkki kauluksessa ja valkoinen hilkka. Mutta oliko jo sodan aikana jotain vahvistettua pukua?

Tässä eräs julkisessa albumissa oleva kuva kesältä 1944. Onko siinä kolme sairaanhoitajaa ja muut apusisaria?

https://picasaweb.google.com/1095230061 ... 3650969490

Re: Sairaanhoitajien ja apusisarien asut sodan aikana?

Posted: Wed Jan 16, 2013 19:38
by Eki
Sainkin jo seuraavan tiedon Hoitotyön koulutuksen museosta:

- Sairaanhoitajan kenttäasua käytettiin sotatoimialueella 1939-1945. Siihen kuului tummansininen puku ja tummansininen villakankainen mantteli. Vasemmassa hihassa punainen risti vaalealla pohjalla. Tummansininen lippalakki, jossa edessä kokardi. Mustat kengät.

Jos kuka asuskelee Lahdessa, voisi kysellä, onko Sotilaslääketieteen museossa värillisiä kuvia hoitajien asuista. Varsinaisilla sairaanhoitajilla, apusisarilla ja lääkintälotilla oli siis kaikilla erilaiset asut.

Re: Sairaanhoitajien ja apusisarien asut sodan aikana?

Posted: Wed Jan 16, 2013 19:45
by JR33
Miten tuo SPR:n arkisto, ko. järjestö oli vahvasti mukana sotatoimialueilla.

Re: Sairaanhoitajien ja apusisarien asut sodan aikana?

Posted: Wed Jan 16, 2013 20:01
by Eki
Kiitti, selvittelyyn menee!

Muutinpa allekirjoitustekstiä juhlan kunniaksi!