Jos itse saan sanoa vapaan mielipiteeni tähän baretti-asiaan, niin kenties korkeintaan ymmärtäisin kyseisen päähineen kuuluvan paraati- ja edustuskäytössä sellaisille joukoille, joilla sellainen yleisestikin maailmalla on ollut käytössä - esimerkkinä vaikkapa laskuvarjo- ja merijalkaväki (meillä rannikkojääkärit - siis ne "oikeat" rannikkojääkärit), ja ehkä jonkinlaisena rajatapauksena myös panssarijoukot. Itse olisin silti kaikken vahviten sotilaallisen komean lipallisen kenttälakin tai sen kaltaisen päähineen kannalla, niin palvelus- kuin myös juhlapäähineenä. No, päällystöllä varmasti ymmärrettävästikin on ja pysyy perustellustikin tuo lippalakki l. "koppalakki".sotamies evp wrote:oli se,minun mielestäni,hyvä kun omana varusmiesaikanani.tai reservin harjoituksissa.ei tarttennut baretteja päässä pitää.minusta vastenmielinen päähine muutenkin
Muodit ja mallit muuttuvat aina kun aika kuluu ja niiden seuraaminen ja jopa suora matkiminen meillä "pienemmillä" kulkee lähes aina kulloisenkin seurattavaksi valitun valtasuuntauksen mukaan.
Itse voisin ehkä kaikkein mieluiten ehdottaa suomalaiseksi sotilaan juhlapäähineeksi sellaista vanhakantaista Väinämöisen mallista kenttäharmaata myssykkää, jossa kulkisi sininen risti aivan kuten kenraalien ja laivaston päällystön turkispäähineissä...! Ai että sellainen olisi kyllä todella komea - ja niin suomalainen kuin voi!
No aivan ehdottomasti - niillä voisi korvata ainakin juhla- ja vierailuasun pikkukengät, talvella niitä käytettäisiin heinien kanssa ja kesällä taas ilman.smokeball wrote:Ja kesäaikaan juhlakengäksi tuohivirsut
Palvelus- ja paraatisaappaiksi voisi sitten tulla mitkäs muut kuin aidonmalliset lapikkaat!
Jääkärijoukkojen nimet kun vielä muutettaisiin Joukahais -alkuisiksi, kuten esimerkiksi rivimiehen sotilasarvo "Joukahainen", samoin kuin esim. joukkoyksikkö "Kymen Joukahaispataljoona", niin olisi se kyllä jo melkoisen komeaa kuultavaa paraateissa:
komentaja: - Hyvää päivää, Joukahaisprikaati!
joukot: - Hyvää päivää, vaka vanha Väinämöinen! (huom. myös nimikkeen "herra" käytöstä luovuttaisiin)
Kyllä moisien parannusehdotusten edessä yksi tyhjänpäiväinen baretti jo kalpenee...!
...Olikohan se jäsen Canet, joka jotain tällaisia muutoksia jo suunnittelikin taannoin mielessään?