Kyllä ne varmaan sota-ajalta taikka vanhemmat on, tuskin L:rannan perinneporukat noita solkia ym. teettivät pöksyihinsä?
Jos on joutilaat niin kiinnostais kyllä ostaa, suoramalli uupuu kokoelmasta...?
Hyvänä ajoittajana voidaan pitää juuri tuota vyön lenkkien puuttumista. Tosin kyllä housuja teetettiin ilman niitä lenkkejä sotien jälkenkin. Itselläni on joku housu ilman noita vyölenkkejä jotka valmistettu 40-50 luvun vaihteessa. Kyseisessä housussa on vyötärön sisäpuolella juuri tuollainen raidallinen silkkipintaa muistuttava kangas. Joten sen perusteella housut voivat olla sodan jälkeisetkin. ?
Mutta hieman vaikea varmaa mennä sanomaan.
Mutta mutta jos housut ovat myynnissä niin ilmoittele.. hope@koulmbus.fi
Poikkeus aina vahvistaa säännön... Mulla on naapurivainaan koko setti ja hänellä taas oli saapashousuissa vyölenkit. Siis reserviläinen ja housut teetetty vaatturilla -41.
Niinpä. Mulla on -58 valmistetut pussihousut ilman vyölenkkejä. "Valitettavasti" reväärit paljastavat ne sodanjälkeisiksi
Tämä on taas tämä vanha juttu. Mikään puvuissa ja merkeissä ei ole muuttunut kuin nappia painamalla heti kun sota loppui. Joten varmasti aika usein on vaikea sanoa, onko joku tietty leimaamaton/merkitsemätön varusesine valmistettu 1943 vai 1948. Ja miksi jälkimmäinen olisi huomattavan vähemmän keräilyllisempi? Hyväkuntoinen sodanaikainenkaan tavara ei 97% todennäköisyydellä ole ollut lähelläkään kunnian kenttiä. Mutta tällaiselle halvan tavaran hamstraajalle tuo arvostuksen puute on kyllä hyvä juttu
Ai niin, pysytäänpä aiheessa. Veikkaisin, että todennäköisimmin ovat pre-1945.
Niinpä... Monista räätälin tekemistä vermeistä ei pysty sanomaan onko valmistettu -43 vaiko vaikka -47 (jos ei ole nimilappua missään). Tuossa vaiheessa "vanhoja" nappeja saattoi vaatturilla vielä olla varastossa.
Itsekin just tänään ostin parit pussihousut joista toiset on leimattu johonkin 50-luvun puoliväliin ja toiset ilman leimaa mutta vuoresta näkee että varmasti on post-45. Molemmissa on kuitenkin soljet sivuilla, kellotaskut ja kangaskaan ei ole vielä m/58:ia. Ja parasta on että ovat ilman revääreitä => voi yhdistää minkä takin kanssa vain!
jran wrote:Vaikka ei suoranaisesti kysymykseen liitykään, niin olisin myös kiinnostunut ostamaan ratsuäen sapaashousut. Reprotkin käy, mikäli vaan koko on oikea (54-56).
Aidot tuppaavat kyllä valitettavasti olemaan niin pieniä, että 54-56 kokoja tuskin löytyy. Jos housut tulevat ratsastus- /esityskäyttöön, niin yksi hyvä vaihtoehto on tilata Ma-Nu:lta uudet omien mittojen mukaan.
Sivuilla ei noista ratsuväen housuista ole mainintaa, mutta ovat niitä muutamia pareja viimeisen vuoden aikana tehneet. Laita vaikka sähköpostia, niin osaavat kertoa hinnan ja mitat mitkä tarvitaan.
Monenlaista mieltä ollaan, itse myös taipuisin(tietenkin) ennen sotaa valmistetuiksi, koska housujen tarina antaa siihen hyvät puitteet. Kellotasku on muuten vasemmalla puolella , eikö se "normaalisti" ole oikealla? Koko on siinä 52-54 elil ihmeen suuret
Saapaslenkeissä on rautaiset kiinnityslenkit, vähän kuin takin kaulushakaset mutta suuremmat...
Reväärit on mun housuissa huopakangasta, mutta varmasti on voitu käyttää muitakin materiaaleja. Välit ja leveydet riippuvat sotilasarvosta ja aselajista. Jv:n vänrikillä (mun puvussa, josta oikeellisuus pitääkin katsoa)on yksi 3 cm leveä vihreä huopakaista housussa ja se on ommeltu sauman sisään. Panssarivänrikin puvussa on taas niinkuin tuossa Spiessin hurmehousuissa, mutta mustaa hupakangasta tietysti. Kehotan tutustumaan Kaluunat ja Rähinäremmit kirjaan, jossa asia on kerrottu kohtuullisesti.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Tossa otin pari kuvaa omien vuonna 22 tehdyn kornetin housujen revääreistä. Leveä keltainen on 13 mm leveä ja kapea 2 mm leveä. Kangas revääreissä on ilmeisesti puuvillaa.
Alemmassa kuvassa näkyy miten nauhat lähtee vyötäröltä alas.
Huom. kapeampi nauha on puntin sauman sisällä.
Ps. Spiessin housujen kaltaista keltaista nauhaa taskunsuulla ei ole missään minun sota-aikaisessa housussa? Onko se poikkeavasti vain laitettu taskun suulle, vai?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.