Olen ladannut .308 hirviharjoituspatruunaa 12 gramman kokovaippaluodilla ja ruutina 2,70 grammaa N140. Nyt en enää löytänyt edullisia 12 gramman luoteja joten jouduin hankkimaan 8 grammaisia.
Auttakaapa latausgurut mikä ruutimäärä antaisi uudelle luodille suunnilleen saman lähtönopeuden niin ei tarvitse ruveta ennakkopistettä uudelleen hakemaan. Ruutina tulee sattuneesta syystä olemaan edelleen N140. Tiedän kyllä että tuolle yhdistelmälle olisi parempiakin ruutivaihtoehtoja mutta ruudin vaihto ei ole aktuelli nyt. Molemmat luodit ovat Lapuan teräväkärkisiä kokovaippaluoteja.
Apua patruunan lataukseen
Apua patruunan lataukseen
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Apua patruunan lataukseen
Kyllähän tosiaan ruudit N130, N133, N135 ja N530 olisivat kaikista parhaiten sopivia tuohon uuteen yhdistelmääsi. Mikäli haluat kuitenkin kokeilla yhdistelmää .308 Win. N140 ruuti ja 8 gramman luoti, niin minä kokeilisin tätä: Sama 2,70 grammaa ruutia N140 ja 8 gramman luoti tulpaksi. Latauspituudeksi laittaisin 67,0 mm.
Olettaisin, että tuossa aikaisemmin käyttämässäsi 2,70 g. N140 / 12 g. luoti .308 Win. patruunassa on ollut latauspituutena n. 71,0 mm. En ole tosin itse tuota sinulle tarjoamaani yhdistelmää kokeillut, mutta jos tuota latausta pitäisi alkaa hakemaan, ei tuo esittämäni yhdistelmä pitäisi kovin pahasti pielessä olla haettaessa 8 gramman luodille jokseenkin samaa nopeutta.
Olettaisin, että tuossa aikaisemmin käyttämässäsi 2,70 g. N140 / 12 g. luoti .308 Win. patruunassa on ollut latauspituutena n. 71,0 mm. En ole tosin itse tuota sinulle tarjoamaani yhdistelmää kokeillut, mutta jos tuota latausta pitäisi alkaa hakemaan, ei tuo esittämäni yhdistelmä pitäisi kovin pahasti pielessä olla haettaessa 8 gramman luodille jokseenkin samaa nopeutta.
Käytän tätä threadia hyväkseni, ja kysynkin:
Sain laatikollisen Fiocchi 123gr 9mm Luger luotia ja nurkista löytyy N340 ruutia, joten mieleni tekisi kipakkaa latausta tehdä. Millaista ruutipainoa voisi käyttää? COL?
Sain laatikollisen Fiocchi 123gr 9mm Luger luotia ja nurkista löytyy N340 ruutia, joten mieleni tekisi kipakkaa latausta tehdä. Millaista ruutipainoa voisi käyttää? COL?
Olen itse tehnyt joitakin vuosia sitten koelatauksia 8g kokovaippaluodille. (53r kaliberissa) On siis lähes sama kun 308. Tuo n140 ruuti ei oikein sovellu noin kevyelle luodille. Ainoat toimivat/hyvin käyvät lataukset olivat hylsy täynnä kyseistä ruutia. eli yli 3.25g, jolloin vauhdit yli 900ms. Lataukset alle 3.10g eivät tiivistä hylsynsuuta(liian matala lähtöpaine), josta seuraa suuria nopeudenvaihteluja ja heikko käynti. (Eli hylsyt karkaistuivat ja ruutipaine pääsee osittain lukkoakohden) Melkein sama kohtalo oli n135 ruudilla. Kestää n 3.00g minimilatauksen.
Ainoa ruuti jolla kokemusteni mukaan saisi 8g luodin vauhdit lähelle tuota 720ms on n110. Jolla paras käynti itselläni oli latauksella 1.80g. Poikkeuksena tietysti että rekyyli on lähes olematon, jos vertaa metsästyslatauksiin.
(siis 12g luoti ja n140 ruuti 2.75 lähtönopeus on n:720ms, jota olet käyttänyt.)
Ainoa ruuti jolla kokemusteni mukaan saisi 8g luodin vauhdit lähelle tuota 720ms on n110. Jolla paras käynti itselläni oli latauksella 1.80g. Poikkeuksena tietysti että rekyyli on lähes olematon, jos vertaa metsästyslatauksiin.
(siis 12g luoti ja n140 ruuti 2.75 lähtönopeus on n:720ms, jota olet käyttänyt.)
Mikki wrote:Käytän tätä threadia hyväkseni, ja kysynkin:
Joo, eli 4,00-6,00 gr tämän erinomaisen taulukon mukaan:
http://stevespages.com/355p_4_124.html
Olen vuosikaudet ladannut N140 ruudilla hirvipatruunaa jossa ruutia 2,7g ja luoti 12g Lapua E415 ja 12g harjoitusluodilla ratapatruunaa samalla latauksella, sekä lintupaukkua jossa ruutia 3,0g ja luoti 8g Lapua 374. Kaikki toimivat hyvin.
Nyt en enää saanut edullisesti kuin 8g harjoitusluotia mutta täytynee sitten ladata lintupatruunan arvoilla ja etsiä radalla uusi tähtäyspiste.
Mielestäni 7,62x53R hylsy on tilavuudeltaan hieman suurempi kuin 308 joten ehkä siitä osaltaan tulee noita eroja
Nyt en enää saanut edullisesti kuin 8g harjoitusluotia mutta täytynee sitten ladata lintupatruunan arvoilla ja etsiä radalla uusi tähtäyspiste.
Mielestäni 7,62x53R hylsy on tilavuudeltaan hieman suurempi kuin 308 joten ehkä siitä osaltaan tulee noita eroja
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Täysin oikeassa olet hylsyn tilavuuden suhteen. Ja kaliberi 7.62x53r on eri kaliberi kun .308. Enkä epäile ollenkaan ettei 12g luoti 2.75g ja 8g 3.00g latauksilla toimisi.
Mutta oman kokemukseni/mittasuhteiden perusteella voi tulla ongelmia jos pudotat 8g luodin latauksen tuonne 2.75 paikkeille tai alle tuossa .308 kaliiberissa. Kokeilemalla toki tuokin asia selviää.
Mutta oman kokemukseni/mittasuhteiden perusteella voi tulla ongelmia jos pudotat 8g luodin latauksen tuonne 2.75 paikkeille tai alle tuossa .308 kaliiberissa. Kokeilemalla toki tuokin asia selviää.