Page 1 of 2

Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Wed Aug 10, 2011 20:28
by Olof
Nyt tarvittaisiin patruunankeräilijäin arviota.
Tarjolla olisi peltilaatikkoon pakattuja 7,65Pb-patruunoita, 50kpl/ltk, ilmeisesti
Suomen armeijalle purkitettuja (onko jollain tarkempaa tietoa?). Toisessa päässä
repäisypanta ja kanteen oli stanssattu tuo sisällön kertova suomenkielinen teksti.
Onko kuinka harvinaista herkkua ja missä hinnoissa tällaiset liikkuvat?
Menisi keräilykäyttöön.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:18
by reka65
Olof wrote:Nyt tarvittaisiin patruunankeräilijäin arviota.
Tarjolla olisi peltilaatikkoon pakattuja 7,65Pb-patruunoita, 50kpl/ltk, ilmeisesti
Suomen armeijalle purkitettuja (onko jollain tarkempaa tietoa?). Toisessa päässä
repäisypanta ja kanteen oli stanssattu tuo sisällön kertova suomenkielinen teksti.
Onko kuinka harvinaista herkkua ja missä hinnoissa tällaiset liikkuvat?
Menisi keräilykäyttöön.
Huutonetissä niitä välillä liikkuu ja hinnat menivät kai johonkin 120-150€ tietämiin.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:41
by HL/A
Nuoruudessani nuokin olivat niin halpoja että purkit avattiin ja patruunat ammuttiin :cry:

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 14:38
by markham
Kyllä noita purkkeja ainakin silloin tällöin messuilla näkee, parabellumin patin lisäksi on ainakin 7,65 browning patruunaa sisältäviä säilykkeitä. Minkälaisen paketin tällainen purkki sisältää, 1 vaiko 2 askia, merkinnöillä vai ilman?
Yksi parabellumin muonapurkki löytyy, eikä ole tullut mieleenkään avata, vaikka uteliaisuus vaivaakin...

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 14:51
by HL/A
Avaamissani purkeissa oli kussakin kaksi normaalia 25 patruunan pahvirasiaa jotka merkinnöiltään olivat vanhan muistikuvani mukaan täysin tavanomaisia.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 14:57
by markham
Ja vastaus tuli jälleen kuin apteekin hyllyltä. Kiitokset.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 16:51
by sniperi
kertakäyttökamaa, halpoja siis :moshaa

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 17:48
by Olof
Aika kovissa hinnoissa tuon Huuto.netin perusteella.
Ei sulla markham ole mitään muistikuvaa messuhinnoista? Heitä nyt jotain...
On kuulemma tullut vastaan myös 50kpl rasioita ja mikä erikoisinta, ovat olleet
näitä (Tuosta Oeldicht-tekstistä en ole varma. Mitä se muuten tarkoittaa?):
Image

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 18:09
by TPTK
Oeldicht = Oilproof :?:

mutta siis nallit eivät sisällä elohopeaa

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 11, 2011 20:19
by leon
HL/A wrote:Nuoruudessani nuokin olivat niin halpoja että purkit avattiin ja patruunat ammuttiin :cry:

-Toiset tekee sitä vieläkin silloin tällöin. :-D - Mutta ajatellaan positiivisesti niiden mitä jää ampumati hinta senkun nousee.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Fri Aug 12, 2011 20:53
by REK
Vanhoja 25kpl patruunaaskeja noissa olen nähnyt myös olevan. Ns.hermeettisesti pakattuja. Tavallisia pb7.65 patruunoita. Alkavat olla noiden sinisten gego patruunoiden kanssa vaan niin vanhoja, että itse jätän ampumatta omissa pyssyissäni. Ainakin gegot ovat 4o-50 luvun tuotteita, ja hylsyt halkeilee ammuttaessa. Ja latingit alkavat olla aika kovia ruudin hajoamisen ansiosta.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Fri Aug 12, 2011 21:55
by Olof
Juu, kyllä täälläkin on meininki nuo oikein vanhat patruunat jättää ampumatta ja säilytellä
vain keräilyllisessä mielessä.
Tuli sitten hommattua tölkillinen Bellumin murkinaa:

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Sat Aug 13, 2011 18:34
by Olof
Tuli vastaan kantaleimattomia kuteja kirkkaalla, ilmeisesti niklatulla luodilla.
Minkähän verstaan tekemiä ovat? Ikääkin taitaa jo olla melkoisesti.
Mites noitten DWM K 471 ikä jotka näkyvät huonosti kuvassa?
Image

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Tue Aug 16, 2011 21:04
by REK
Joskus aikoinaan noita itse ihmettelin. Ja muistaakseni dwm471 oli tehty ennen sotia tai sotien aikaan, koska taisi sulkeutua dwm tehtaat viim v-45. Ja se kantaleimaton (nalli mustalla lakalla sinetöity) oli sakon ensimmäisiä lataamia 7.65 paran patruunoita 30luvulta, ennen kun ottivat käyttöön so-kantaleimat.

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Posted: Thu Aug 18, 2011 8:00
by Olof
Kiitoksia tiedoista.
Pieni yllätys että leimattomat ovat ihan kotimaista tuotantoa.
Ei keltään löytyisi kuvaa rasiasta jossa noita em patruunoita on?