Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Alle 20-milliset patruunat yms.
Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

Kokeneemmilta harrastajilta kyselisin miten turvallisia vanhat patruunat on säilyttää?Minulta löytyy 4 alkuperäistä pakettia Berdan II mustaruutikiväärin patruunoita(10.7x58R).Yhden paketin olen nätisti avannut niin että yhden patruunan saa vedettyä ulos.Päällepäin patruuna näyttää ihan uudenveroiselta(hylsy vielä kirkas ja luodin ympärillä komea mehiläisvaha)ja paketeista ei löydy mitään kosteusvaurioita eli ilmeisesti säilytetty kuivassa.Miten on mahtanut ruudin ja nallin käydä yli 100 vuoden säilytyksessä?Näissähän on luodin alla käsittääkseni mehiläivaha(?) tulppa tiivisteenä joka suojaa ruutia kostumiselta...

Mitä mieltä olette uskaltaisiko tuollaista koittaa berdanilla ampua?Olen kuullut vähän erilaisia teorioita.Veikkaan kyllä että ruuti on kovettunut yhdeksi klöntiksi ja mahtaako ne nallitkaan toimia :miettii:
Attachments
001.JPG
(93.5 KiB) Downloaded 3320 times

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by John Moses »

Itse jättäisin kokeilematta (monestakin syystä), mutta jokainen tavallaan...
Image

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

John Moses wrote:Itse jättäisin kokeilematta (monestakin syystä), mutta jokainen tavallaan...
Siihen suuntaan olen itsekin enemmän kallistunut :-D

Pari vuotta olen nuo patruunat omistanut ja viime aikoina olen ruvennut miettimään,että onko niiden säilyttäminen ihan turvallista?

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by sniperi »

mustaruutikin saattaa herkistyä vanhemmiten...mutta ei se silti kaiketi itsekseen syty.
mutta käyttämättömänä arvo on moninkertainen hylsyyn verrattuna...

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by HL/A »

Käsittääkseni mustaruuti useimmiten vanhetessaan/kostuessaan pikemminkin muuttuu syttymättömäksi kuin herkistyy :miettii: Toki paakkuuntuessaan saattaa ampuessa käyttäytyä epätoivotulla tavalla joten en ampuisi itse, mutta säilyttäisin kyllä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

HL/A wrote:Käsittääkseni mustaruuti useimmiten vanhetessaan/kostuessaan pikemminkin muuttuu syttymättömäksi kuin herkistyy :miettii: Toki paakkuuntuessaan saattaa ampuessa käyttäytyä epätoivotulla tavalla joten en ampuisi itse, mutta säilyttäisin kyllä.
Tälläistä teoriaa olen juuri kuullut että jos ruuti on päässyt kostumaan ja kovettunut yhdeksi klöntiksi on vaarana että "tapahtuu jotain epätoivottua"

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by M/62 »

Esim. tuosta löytyy juttua ruudin kosteudesta ja ikääntymisestä:

http://books.google.fi/books?id=Q1yJNr9 ... ng&f=false

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

Osaako joku sanoa mitä nuo hylsyjen pohjassa olevat numerot tarkoittaa?Esim.vasemman puoleisessa tuo 93,olisiko valmistusvuosi vai mikä???
Attachments
10.7x58R.JPG
(94.34 KiB) Downloaded 3071 times

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by HL/A »

Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 :miettii: )
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

HL/A wrote:Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 :miettii: )
Kiitos avusta!Osaako joku vielä kertoa mitä oikean puoleisessa tarkoittaa K ja II?

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by HL/A »

K lienee tehdas, jota en tunnista ja II todennäköisesti joko valmistuskuukausi tai -vuosineljännes.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
jiipee76
sotvm5
sotvm5
Posts: 465
Joined: Thu Oct 27, 2011 22:06

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by jiipee76 »

Eikös K ole = Kynoch ?

Hammer

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Hammer »

Minä väittäisin sitäkin venäläiseksi. Pietarilaista tuotantoa ja II on vuosineljännes ja K hylsyn valmistaja/metallin tuottaja.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by caporal »

Eikös KYNOCH juuri valmistanut patruunoita venäjälle ? Myöhemmin 7.62X54R .Tämä asiasta kolmanteen 7.62X53R ja 7.62 x 54 R , ero ? Pakkausmerkinnässä vai mielipiteessä ?

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Vanhat Berdan II kiväärin patruunat

Post by Markus »

HL/A wrote:Vuosiluku. Vasemmassa 93 ja oikeanpuoleisessa 86 ( tuskin 98 :miettii: )
Asiasta sen enempää tietämättä voisin kuvitella tuon 1893 olevan jo harvinaisempaa vuosikertaa?Käsittääkseni berdanien käyttö loppui nopeasti mosin nagantin keksimisen jälkeen ja monet ilmeisesti muutettiin kaliiberiin 7.62

Vai onko jollain parempaa tietoa mihin vuoteen asti berdanin patruunaa on valmistettu?

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”