Naganin patruunan saanti

Alle 20-milliset patruunat yms.
Post Reply
Pistolero

Naganin patruunan saanti

Post by Pistolero »

Hei vaan kaikille asemiehille. Mistä suomessa saa naganin patruunoita. Onko kalliita ja onko uutta latausta vai vanhaa.

ojh

Re: Naganin patruunan saanti

Post by ojh »

Pistolero wrote:Hei vaan kaikille asemiehille. Mistä suomessa saa naganin patruunoita. Onko kalliita ja onko uutta latausta vai vanhaa.
Lähdeniemeltä Tampereelta ja Fenno-Armsista Porvoosta on ainakin saanut, samoin Aseteknosta Helsingistä mutta heiltä on tavara tällä hetkellä loppu. AV-Aseen (Jämsä) web-sivujen mukaan heillä on hyllyssä. Kaikki nämä ovat Fiocchin lataamia ja erittäin kalliita, hinta pyörii välillä 60-80€ per 50kpl.

Ameriikan aseharrastajien palstoilla kiertää huhu että siellä tulisi Naganin paukkua Wolf-merkillä myyntiin, lataajana Prvi Partizan. Saa nähdä ilmestyykö koskaan meille.

Nagantilla voi (omalla vastuulla tietenkin) ampua myös isopistoolin .32 S&W Long Wadcutter -patruunoita. Paljaaltaan .32 on Nagantin rullaan hieman väljä, ja hylsy usein halkeaa ammuttaessa. Tähän auttaa kun hylsyn kannan juureen kietaisee vähän teippiä. Itse olen laittanut Bilteman alumiiniteippiä, leikataan 50mm levyisestä teipista 20mm pala, taitetaan se pituussuunnassa 6mm matkalta kaksinkerroin, eli saadaan 14x50mm pala joka on 6mm leveydeltä kaksinkertainen. Tämä kiedotaan .32 patruunan kannan juureen, kaksinkertainen osa kohti kantaa. Kannattaa ottaa aseesta rulla irti ja kokeilla että jokainen teipattu paukku sopii pesään.

Voipi äkkiseltään tuntua aika hurjalta ajatukselta ampua aseella "vääränkaliberista" patruunaa. Amerikan foorumeilla on kuitenkin hyvin moni kertonut tätä tekevänsä, eikä siellä ole raportoitu minkäänlaisista aseille tai ampujille aiheutuneista vahingoista. Rullan ja piipun välinen kaasutiivistys ei .32 S&W Longeilla tietenkään toimi. Oman kokemukseni mukaan ylimenokartio hieman lyijyttyy ja lyijyroiskeita tulee jonkin verran rullan ja piipun välistä, mutta tarkkuus on hämmästyttävän hyvä sekä Lapuan kalliilla että Magtechin halvoilla patruunoilla. Magtechiä saa ainakin Asetalolta ja Suomi-Aseesta.

Itse en enää teippaile, kun olen alkanut ladata Nagantin paukkuja. On hieman kimuranttia touhua, mutta pikkuhiljaa alkaa olla konstit kokeiltuna ja lataukset haettuna. Itseladattujen patruunoiden hinta ilman hylsykustannuksia on 10-15c/kpl, luodista riippuen. Yritän kirjoittaa aiheesta pitemmän jutun jossain vaiheessa.

Guest

.32 ja nagant

Post by Guest »

No .32 kokeillut ja halkeilua ei esiinny, ase toimii moitteetta ja tauluunkin osuu, patruunoita ei ole tarvinnut teippailla ta imuutenkaan no hylsyt laajenevat pilalle mutta mitäpä tuo haittaa. Ase likaantuu enemmän ja tiivistys ei totta tosiaan toimi mutta aseella voi ampua (joskin eipä tule paljoa ammuttua). Ps naganteja on muunnettu .32:lle ja jopa .22:lla toimiviksi aikoinaan

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”