Page 1 of 1

N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Thu Jan 22, 2009 17:25
by suoja
Moi!

Latasin N550-ruudilla 12g D46:a. Laitoin hieman yli lähtölatausarvon (46,8gr) eli 47gr ruutia (En ota vastuuta, jos joku kokeilee). Tuloksena "nätti, työntävä" rekyyli ja hyvä tarkkuus.

Onko kellään muulla kokemuksia N5XX-ruudeista?


:-D "Ne on ääliöitä, jotka vetää perseet olalle. Mutta jos vetää rekyylillä olan perseeseen, niin miksiköhän niitä vois kutsua"? :-D

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Sun Jan 25, 2009 12:01
by suoja
Eikö kellään ole kokemuksia :cry:

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Sun Jan 25, 2009 12:50
by J
Kokemuksena on että taulukkomaksimia en ylitä.

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 10, 2009 10:32
by Rokka
En ole ladannut vaikka pönttö N550 on tullut hankittuakin :(

:) Qloadin mukaan D46, 685 pitkä piippu, patr latauspituus 76 mm, 47 gr ruutia, saadaan lähtönopeudeksi 764 m/s ja paineet vain 2710 bar ! ... ja kaunis suuliekki, kun laskelman mukaan piipussa ehtii palaa vain 97 % ruudista :mrgreen:

Tuon saman lähtönopeuden saavuttaminen esim. N135 ruudilla saa aikaan pesäpaineen 3200 bar, eli kyllä tuo N550 ruudin pitäisi rekyylissä tuntua ?

- j o n i -

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 10, 2009 12:57
by smokeball
Mooses lienee yksi vahvimpia konstruktioita, mutta maltti on valttia aina. Tulee mieleen eräs PellePeloton, joka latasi lyhyeen 308 Remingtoniinsa hirvipanokset 14.3g Hammerheadeilla... En tiedä, vieläkö ko. hemmo on hengissä tai näkevien kirjoissa. :roll:

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 10, 2009 13:20
by suoja
Rokka wrote: Qloadin mukaan D46, 685 pitkä piippu, patr latauspituus 76 mm, 47 gr ruutia, saadaan lähtönopeudeksi 764 m/s ja paineet vain 2710 bar ! ... ja kaunis suuliekki, kun laskelman mukaan piipussa ehtii palaa vain 97 % ruudista
No tällaisesta amatööristä tuo paine voi tuntemuksen mukaan olla jotain tuota luokkaa. Suuliekistä en tiedä, kun en sieltä piipunpäästä ole kattelemassa :-D

Latauspituus mulla oli eri, vain 77mm. Ei ylipaineen merkkejä hylsyssä tai nallissa.

N5XX-ruudeista olin lukevinani (tai tulkitsin sen niin), että pesäpaine ei olisi niin raju, kuin N1XX-ruudeissa, vaan ikäänkuin kasvaisi ja kiihdyttäisi luotia pitemmän matkaa piipussa. Että tässä olisi se ero?
Kertokaa, jos tai kun olen väärässä?

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 10, 2009 14:22
by J
Rokka wrote:En ole ladannut vaikka pönttö N550 on tullut hankittuakin :(

:) Qloadin mukaan D46, 685 pitkä piippu, patr latauspituus 76 mm, 47 gr ruutia, saadaan lähtönopeudeksi 764 m/s ja paineet vain 2710 bar ! ... ja kaunis suuliekki, kun laskelman mukaan piipussa ehtii palaa vain 97 % ruudista :mrgreen:

Tuon saman lähtönopeuden saavuttaminen esim. N135 ruudilla saa aikaan pesäpaineen 3200 bar, eli kyllä tuo N550 ruudin pitäisi rekyylissä tuntua ?

- j o n i -
Quickloadin paine arvoihin ei voi luottaa, toisaalta nalliinkaan ei noissa asioissa ole aina luottaminen. Painemittausta kun mikään ohjelma ei osaa laskea asekohtaisesti kohdalleen.
N150 tuottanut parhaan tuloksen. Jos käyntiä ei saa aikaiseksi alle maksimin on lataajassa vika.

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 10, 2009 14:39
by Rokka
suoja wrote:N5XX-ruudeista olin lukevinani (tai tulkitsin sen niin), että pesäpaine ei olisi niin raju, kuin N1XX-ruudeissa, vaan ikäänkuin kasvaisi ja kiihdyttäisi luotia pitemmän matkaa piipussa. Että tässä olisi se ero?
Kertokaa, jos tai kun olen väärässä?
Jotain tähän suuntaanhan:

"VIHTAVUORI N500 sarjan ruudit
Suurienergisiä, nitroglyserolilla terästettyjä, jyväkooltaan N100-sarjan kaltaisia kivääriruuteja. Korkeammasta energiasisällöstä johtuen niillä voidaan saavuttaa suurempia lataustiheyksiä ja käyttää hieman N100-sarjan ruuteja suurempia ruutipanoksia pysyen kuitenkin yhä kullekin kaliiperille sallitun maksimipaineen rajoissa. N500-sarjan korkeaenergisiä ruuteja on nyt saatavilla viisi eri palonopeutta: N530, N540, N550, N560 ja N5"

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 24, 2009 16:41
by suoja
No niin. Nyt on ladattu koesarja sekä 11g "lukkoperää" ja 12g D46:sta.

Laitoin kummankin luodin taakse N550 seuraavasti:
- 48gr
- 49gr
- 50gr
(En ota vastuuta, jos joku kokeilee. Siis omalla vastuulla)!!!
47gr on jo kokeiltu ja toimi hyvin 12g D46 kanssa.

Kummassakin oli maximi noin 52,5gr kohdalla.

Yritän ensiviikolla käydä kokeilemassa. Katsotaan, saanko kuvallisen raportin aikaiseksi :?

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Feb 24, 2009 18:55
by J
Voisit pituuden laittaa myös, on aika ratkaiseva tekijä.

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Wed Feb 25, 2009 11:07
by suoja
Joo, 76mm D46 ja "lukkoperä" 76,8mm. Eli en jaksanut muuttaa "lukkoperää" varten luodinasetusholkkia -> siitä tuli tuo pituus :shock:

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Mar 03, 2009 9:39
by suoja
No niin, Testi on tehty!

Seuraavia huomioita:
- Pakkassää aiheutti huomattavaa väreilyä. Tästä johtuen kasa levisi viimeisellä laukauksella "huonoksi".
- Yleisesti kaikki testatut lataukset toimivat ihan mainiosti tarkkuutensa puolesta, mutta 47gr latauksella hylsy tuppasi nokeentumaan "hartiaa" myöten. 48gr latauksessa ongelma hävisi, vaikka pakkasta oli aamulla -12C*. Nokeentumisessa ei ollut eroa S&B- tai SaKo:n hylsyjen välillä.
- Rekyylituntemus ei ollut raju edes 50gr:n latauksilla. Vertailuna ollut 11,7g S&B antoi suunnilleen yhtäläisen rekyylituntemuksen kuin 50gr lataus. Kuumana kesäpäivänä tilanne saattaa kuitenkin muuttua :!:

Kaikki laukaukset on ammuttu riisipussituelta ja avotahtäimillä. Pakkanen 12 - 4 -astetta. Tuuli heikkoa.

Amet on 100metriä.

Image
11g Lock Base N550 48gr latauspituus 76,8mm SaKon hylsy CCI-nalli

Image
11g Lock Base N550 50gr latauspituus 76,8mm SaKon hylsy CCI-nalli

Image
12g D46 N550 47gr latauspituus 76mm SaKon hylsy CCI-nalli

Image
12g D46 N550 49gr latauspituus 76mm SaKon hylsy CCI-nalli

:!: Tässä esitettyjen latausarvojen kopioiminen ja käyttäminen on jokaisen omalla vastuulla :!:

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Mar 03, 2009 12:21
by D166xM39
Hyvin toimivia ladinkeja!
"Kuva":n ei ollut kai linkki tarttunut, mutta kiinnosti kuvat niin, että piti kaivaa ne esille.
Laitoin linkit toimivinako? vielä alle, jos muilla sama vaiva:

Kuva
11g Lock Base N550 48gr latauspituus 76,8mm SaKon hylsy CCI-nalli

Kuva
11g Lock Base N550 50gr latauspituus 76,8mm SaKon hylsy CCI-nalli

Kuva
12g D46 N550 47gr latauspituus 76mm SaKon hylsy CCI-nalli

Kuva
12g D46 N550 49gr latauspituus 76mm SaKon hylsy CCI-nalli

Re: N550 ja D46 "kolmeysiin"

Posted: Tue Mar 03, 2009 14:56
by suoja
Kiitos sinulle D166xM39!

Mä en tajua, miksei se onnistu, kun ennen aina onnistuin kuvanlaitossa?

Toi 11g Lock Base on aika hyvä mun kiväärin rihlannousuun, mutta D46:kin toimii OK.

Pitäisi löytää N550 latausresepti D166:lle, niin vois kokeilla senkin toimivuutta. Meinaan, ruutia säästyis aika paljon :oops:
Ulkomaannetissä oli 200gr luotiin neuvottu N550 42,3 - 49,9gr! Tietäis vaan latauspituuden myös?