Perustavaa laatua oleva keskustelu latausohjeineen puuttuu täältä sivuilta ?
Kyselin tuolta ostetaan palstalta 8x57 I patruunaa koeammuntoihin, niitä ei ainakaan tätä kirjoitettaessa ole ilmaantunut, joten täytynee alkaa miettimään niiden itselataamista ? Mutta sitten ongelmaksi tulee luodin valinta ! Mauser ei ole itselleni kovinkaan perinjuurin tuttu, joten kirjainsarjat mitä niihin löytyy kiinnostaa ?
Alkujaanhan mauserin paukku on kehitetty 1888 Gew88 ja Kar88 kivääriin eikö ? tämän patruunan tyyppi on ollut 8x57 I ( I=Infanterie). Patruuna kehittyi 1905 8x75 IS.
Erona noilla on käsittäkseni että I on hieman hoikemmalla luodilla ja paineella ? eli I luodin koko on .318 (latausohjelma suositteli .315) ja IS hieman paksummalla .323 luodilla. Pmax paineissakin on hieman eroa I=380 MPa ja IS=390 MPa.
Ei taida tuo .315 luoti olla kovin yleistä kaupoissa ? Eli kiinnostusta olisi I patruunan reseptistä ? luoti / ruuti / lat.pit. ?
Sitten mitä nuo muut kirjain yhdistelmät tekevät Mauserille, ainakin on J, JS, JR, JRS.... vaikka kuinka ja paljon ?
...jakunminävaanhalusinkokeillatuotagew91stä
- j o n i -
8x57 (7,92x57)
8x57 (7,92x57)
Last edited by Rokka on Fri Aug 14, 2009 16:50, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- Wunderwaffen
- erikmest
Re: 8x57 (7,92x57)
I = J ja IS = JS. J ja JS on jenkkien nimitys.
Wikipedian artikkelin oletkin varmaan jo lukenut.
Latausreseptiä mulla ei valitettavasti ole antaa, mutta otan sellaisen mielelläni vastaan jos joku sellaisen esittää.
Wikipedian artikkelin oletkin varmaan jo lukenut.
Latausreseptiä mulla ei valitettavasti ole antaa, mutta otan sellaisen mielelläni vastaan jos joku sellaisen esittää.
äly * voima = vakio
-
- res vänr
Paanasen kirjassakin vain 8x57 IS, mutta tämähän olikin jo tiedossanne...
GOTT MIT UNS
...joo IS:stä onkin jo ollut reseptejä täälläkin !
Samoin Vihtavuori tuntee JS:n, no Qloadilla saa laskettua turvallisen latauksen ko. aseelle, mutta mistä saa luotia ?
Lapualla ja Sakolla LWC 32 S&W 107F (ei kuulosta kivääriluodilta) .315 on 98 gr luodit, melko kevyitä ?
Hornady, Barnes ja Sierra ei mielestäni tunne ?
Normalla on metsästyskuula SP Alaska 196 gr, painavaa kokeiluun... (.318)
Täytyy nyt ensin lähteä tulkkaamaan tuon aseen tarkka Isokaliperi, niin saa laskettua ohjelmalla käykö normaalit .323 luodit, milläkin latauksella, ettei paineet nouse ?
...varovasti ollaan liikkeellä !!!
- j o n i -
Samoin Vihtavuori tuntee JS:n, no Qloadilla saa laskettua turvallisen latauksen ko. aseelle, mutta mistä saa luotia ?
Lapualla ja Sakolla LWC 32 S&W 107F (ei kuulosta kivääriluodilta) .315 on 98 gr luodit, melko kevyitä ?
Hornady, Barnes ja Sierra ei mielestäni tunne ?
Normalla on metsästyskuula SP Alaska 196 gr, painavaa kokeiluun... (.318)
Täytyy nyt ensin lähteä tulkkaamaan tuon aseen tarkka Isokaliperi, niin saa laskettua ohjelmalla käykö normaalit .323 luodit, milläkin latauksella, ettei paineet nouse ?
...varovasti ollaan liikkeellä !!!
- j o n i -
- Ned Flanders
- kenr
Suurin osa noista G88 + vastaavat on muutettu IS patruunalle, josta merkkinä S leimattuna patruunapesän/piipun päälle.
Tuolloin voisi oletettavasti löysiä normi IS patruunoita käyttää.
Tuolloin voisi oletettavasti löysiä normi IS patruunoita käyttää.
Ah, ka kiitos, hieman helpotti tilannetta ilmeisesti patruunapesän päälle on lyöty S leima, eli tarkoittanee IS ?
Täytyy kuitenkin varmaan kuitenkin mielenrauhan mukaan tulkata tuo väljyys ?
- j o n i -
Täytyy kuitenkin varmaan kuitenkin mielenrauhan mukaan tulkata tuo väljyys ?
- j o n i -
- Ned Flanders
- kenr
Kyllä. Vanhat "romut" muutettiin uudelle luodille sopivaksi ja leimattiin S:llä.Rokka wrote:Ah, ka kiitos, hieman helpotti tilannetta ilmeisesti patruunapesän päälle on lyöty S leima, eli tarkoittanee IS ?
Koskaan kun ei tiedä kenen tutkimuksiin ja tietoihin väitteet täällä perustuvat, Varansa kannattaa pitääRokka wrote: Täytyy kuitenkin varmaan kuitenkin mielenrauhan mukaan tulkata tuo väljyys ?
- j o n i -