Page 1 of 3
patruunoista.
Posted: Fri Feb 12, 2010 23:01
by rocky86
tuli tuossa tutkittua näin talvisaikaan kesällä torniosta löytämiäni lapinsodan aikaisia ammuksia (noin ämpärillinen).
niin siitäpä joukosta löytyi noin parikytä ryssän kutia.
asia ilmeni siten kun käytin magneettia kuti läjän päällä erotellakseni saksalaisten ammuksia jotka ilmeisesti rauta sydämellä kun tarttuvat magneettiin.
niin sieltä nousi myös 53r ammuksia jotka tarttuvat hylsystä sekä luodeista magneettiin.
eli onko nuita sota saalis kuteja jaettu paljonkin joukoille myöhemmin eten kin lapin sodassa vai mistä ovat tornion taistelu tantereelle joutuneet.
Re: patruunoista.
Posted: Fri Feb 12, 2010 23:28
by Nitro
Jaettu on,paljonkin. Noita on löytynyt pitkin laajaa Lapinmaata aika monesta paikasta,sotasaalispatruunoita

Re: patruunoista.
Posted: Fri Feb 12, 2010 23:31
by rocky86
okei kiitoksia tästä.
mitenkäs tämmöset puolivaippaset sumalaisvalmisteiset kutit jotka tarttuu magneettiin.
eli niinku normaali mutta päästä mitattuna noin neljä milliä on lyjy nokkaa näkösällä ja pää tulppä noin kaksi milliä halkaisia.
Re: patruunoista.
Posted: Fri Feb 12, 2010 23:50
by Nitro
rocky86 wrote:eli niinku normaali mutta päästä mitattuna noin neljä milliä on lyjy nokkaa näkösällä ja pää tulppä noin kaksi milliä halkaisia.
Hmm,taitaa olla hirvimiesten jäljiltä.
Re: patruunoista.
Posted: Sat Feb 13, 2010 1:32
by rocky86
http://forums.offipalsta.com/showthread ... post553077
en usko että on minkää hirvi miesten jäljiltä otan parempii kuvii ku käyn tuol koto puolessa siel on nämä kuti lootat.
nämä on löytyny yhen kämpän ylisiltä muhan seasta ja niitä on pari äpärillistä:
Re: patruunoista.
Posted: Sat Feb 13, 2010 23:18
by Nitro
No juu,eipä tosiaan ole hirvimiesten paukkuja vaan 20 mm Madsen it-tykin anmmuksia.Pari hyväkuntoista yksilöä saisi ämpäriä paremman kodin hyllystäni

Laita YV:tä asiantiimoilta kun kerkiät.
Re: patruunoista.
Posted: Sat Feb 13, 2010 23:51
by väärtti
rocky86 wrote:tuli tuossa tutkittua näin talvisaikaan kesällä torniosta löytämiäni lapinsodan aikaisia ammuksia (noin ämpärillinen).
niin siitäpä joukosta löytyi noin parikytä ryssän kutia.
asia ilmeni siten kun käytin magneettia kuti läjän päällä erotellakseni saksalaisten ammuksia jotka ilmeisesti rauta sydämellä kun tarttuvat magneettiin.
niin sieltä nousi myös 53r ammuksia jotka tarttuvat hylsystä sekä luodeista magneettiin.
eli onko nuita sota saalis kuteja jaettu paljonkin joukoille myöhemmin eten kin lapin sodassa vai mistä ovat tornion taistelu tantereelle joutuneet.
Löytyykö sieltä muuten mitenkä sakemannin ja 53r patruunaa joka ei tarttuisi magneettiin.

Re: patruunoista.
Posted: Sun Feb 14, 2010 18:19
by rocky86
löyty suurin osa ei tartu magneettiin.
ekä anna m-paljastimella magneettisen teräksen kimakkaa piippiä.
vpt 36 lukee pulivaippasten magneettisten patruunoiden kannassa.
ainoat suomalaiset jotka tarttuvat magneettiin.
Re: patruunoista.
Posted: Mon Feb 15, 2010 22:38
by rocky86
kuvia löydöystä/saaduista.
Re: patruunoista.
Posted: Mon Feb 15, 2010 22:42
by rocky86
lisää.
Re: patruunoista.
Posted: Mon Feb 15, 2010 22:44
by rocky86
ja lisää.
Re: patruunoista.
Posted: Mon Feb 15, 2010 22:46
by rocky86
ja vielä.
Re: patruunoista.
Posted: Mon Feb 15, 2010 22:49
by rocky86
pitää vielä laittaa kuva niistä puoli vaipoista.
tarkemmin kun niitä tutkin niin voip olla että joku myohemmin ladann usota aikassin hylsyihin kun on tuo luodin ja hylsyn välinen supistus erilainen näissä sota aikasissa siinä on selviä portaita mutta muissa kauttaaltaan puristettu(vanne) ja vuosi luvut hylsyjen kannissa näemmä vaihtelee huomattavasti.
Re: patruunoista.
Posted: Tue Feb 16, 2010 9:43
by reka65
Tuosta kun pääsisi valkkaamaan,tiedä mitä löytyisi.Katsele hieman kantamerkintöjä ja tietoja mitä niistä löytyy.
Laittele kantamerkintöjä hieman näytille,ihan vain kirjoittaen jos ei muuten.
Re: patruunoista.
Posted: Tue Feb 16, 2010 12:16
by rocky86
laitellaan tänään illemmalla.