Nyt tarvis apua

Keskustelua saksalaisesta militariasta
Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Nyt tarvis apua

Post by Afrikakorps »

Juu tuolasen lykkäs ukko mulle että hän on tän pelastanu jostain tykkipatterin asemasta kun eivät sodan jälkeen kelleen kelvanneet niin onka minkä ammuksen kuljetus putki kävisikö nebelwefer 41.Ja on muuten pahvia.
Attachments
P8141435.JPG
(96.86 KiB) Downloaded 2658 times
Kolme hullua euroopassa Stalin hitler ja mossuliini.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Re: Nyt tarvis apua

Post by HL/A »

Kerroppa putken mitat. Nebelwerferin koteloksi on liian pitkä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

Juu leveys on 16.5 cm ja pituus 103 cm

Köster
ylik
ylik

Post by Köster »

Taitaa kyllä sittenkin olla Nebelwerferin.

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

Sitä minäkin kun nuita mittoja olen katellu että neebelin tuo olis.Kuinkahan yleisiä nuot pahviset ovat

leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by leon »

Afrikakorps wrote:Sitä minäkin kun nuita mittoja olen katellu että neebelin tuo olis.Kuinkahan yleisiä nuot pahviset ovat

No jos on vaikea säilyttää,niin mulle voi lähettää.... ei vainskaan kyseessä on mielestäni sen luokan harvinaisuus jotta älä hukkaa...

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

leon wrote:
Afrikakorps wrote:Sitä minäkin kun nuita mittoja olen katellu että neebelin tuo olis.Kuinkahan yleisiä nuot pahviset ovat

No jos on vaikea säilyttää,niin mulle voi lähettää.... ei vainskaan kyseessä on mielestäni sen luokan harvinaisuus jotta älä hukkaa...
Sii en todellakaan ole myymässä tätä sillä sen sainkin että se jää katon alle mutta kun ei ole koskaan tullut vastaan misään tilanteessa niin siksi kysyin.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Tokihan tämä on 15cm nebelwerferin raketin putki, oikosulussani ajattelin 10,5cm Nebeliä :oops:
Käsittääkseni käyttivät enimmäkseen pahviputkia näiden pakkauksina.

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

HL/A wrote:Tokihan tämä on 15cm nebelwerferin raketin putki, oikosulussani ajattelin 10,5cm Nebeliä :oops:
Käsittääkseni käyttivät enimmäkseen pahviputkia näiden pakkauksina.

No vahinkojahan sattuu kaikille (sinulla kyllä tuollaisella tietomäärällä siihen oikeus :D )

kyllä miekin sellaisia viitteitä tuolta netistä saihn että kuletuksessa ja varastoinnissa on tuollaiset olleet mutta miltähän aika väliltä tämä mahtaa olla olisko loppu rähinän ajoilta pahvihan oli halvempaa kuin pelti :miettii: :miettii: Tuossa vielä sisältä kuva on nuot puut vielä helkatin hyvässä kunnoossa tuola pohjassa.
Attachments
P8141432.JPG
(96.69 KiB) Downloaded 2476 times

Törni
ylik
ylik

Post by Törni »

tässä oma nebelin ammuspönttö.. mitähän tuolla uskaltas pyytää jos myisi? ja minkä verran näitä liikkuu.. itsekkin olen tämän saanut muinoin.
http://i254.photobucket.com/albums/hh89 ... 79/004.jpg
http://i254.photobucket.com/albums/hh89 ... 79/008.jpg
http://i254.photobucket.com/albums/hh89 ... 79/006.jpg

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

Tämä on nyt se pikku neebelin pönttö eli se 10.5 cm.

jiipee76
sotvm5
sotvm5

Post by jiipee76 »

Törni wrote:tässä oma nebelin ammuspönttö.. mitähän tuolla uskaltas pyytää jos myisi? ja minkä verran näitä liikkuu.. itsekkin olen tämän saanut muinoin.
10,5cm Nebelin pahvinen pönttö hyvässä kunnossa on suurin piirtein 50euron hintainen Suomessa.Murkula kun olisi vielä mukana niin hinta olisi vallan toinen. 8)

Onneksi kokoelmissa on jo sekä pahvinen että peltinen pönttö ja myös murkula:
Image

Ja tässä on kuva 15cm Neebelistä mikä kuuluu tämän viestin alussa kuvattuun pitempään pahvipönttöön.Eli 10,5cm Neebeli on kranaatti ja 15cm Neebeli on raketti:
Image

caporal
kenrmaj
kenrmaj

Post by caporal »

Nämä Nebelwerkit ,onks nää vähän niinku ryssien katjuskat .Mutta kun en näistä mitään tiedä , kiinnostaa toimintaperiaate .Missä ruuti ,miten sytytys jne...?

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Ihan yksinkertaistettuna; 10,5 cm Nebelwerferit olivat suunnilleen perinteisiä kranaatinheittimiä. 15cm ja isommat raketinheittimiä. Käytännössä näillä kaikilla ammuttiin ilmeisesti enempi räjähtäviä kuin savuammuksia.

jiipee76
sotvm5
sotvm5

Post by jiipee76 »

caporal wrote:Nämä Nebelwerkit ,onks nää vähän niinku ryssien katjuskat .Mutta kun en näistä mitään tiedä , kiinnostaa toimintaperiaate .Missä ruuti ,miten sytytys jne...?
Näissähän käytettiin joko mustaruuti tai diglykoli sauvoja ajoaineena.Molemmat loivat synkät savut taivaalle lentäessään ja tuo propellin pyörintä ajoaineen suihkuvirrassa loi sellaiset ujeltavan äänen.Sekä synkkä savu vana että ujellus loivat viholliseen vaikuttavan pelotteen,itse räjähteenä ei läheskään yhtä tehokas kuin vastaavan kokoiset tykin ammukset.Enemmän kauhukerrointa kuin todellista tuhovoimaa.Kuten kuvista näkyy niin ajoaine säiliö vie raketista suurimman osan,peräosa hyvin pieni eikä edes kovin paksu seinäinen.Tuo kyseinen yksilö on savuammus,ei räjähdemallia.Mutta räjähdemallissa tuo peräosa oli vastaavan kokoinen.Myös pitemmällä peräosalla olevia oli olemassa mutta harvinaisempia.

Image

Image

Post Reply

Return to “Saksalainen militaria”