Page 1 of 1
Kuinkas tämän pilaisi?
Posted: Wed Sep 12, 2007 16:32
by Tuoma SS
Tai parempi ettei pilaisi.. Eli ostin tuossa saksanmaalta kellarissa lojuneen RAD hauerin, kunto luonnollisesti sen mukainen. Jotain nyt meinasin tuolle tehdä, ajatuksina lähinnä että itse -hauerille- (olisiko hukari sopiva suomennos?) 00-000 teräsvillaa ja öljyä, kun ei ole pahasti ruosteessa ja tupelle elektrolyysiä ja loput vaikka pehmeällä porakoneen teräsharjalla + villalla. Tuota tupen alunperin mustaa osiota ei varmaan pahemmin tarvitse kiilloitella. Meneekö pahasti metsään? ehdotuksia kiitos. Potilas näyttää tuolta:
kuva peräisin myyjältä joten hakaristi peitetty...
Posted: Wed Sep 12, 2007 16:38
by Wittmann
Aloita lämpimällä öljykylvyllä ja kankaalla. Katso seuraukset ja kovenna otteita jos on tarvetta. Todennäköisesti joudut kaikkea kokeilemaan, mutta aina miedoin ensin ja siten vasta löylyä lisää.
Posted: Wed Sep 12, 2007 17:06
by Tuoma SS
Onkos tuolla öljynlaadulla merkitystä ja onko lämmin 50 vai 100'C ? Työpaikalla olisi CRC:tä 5l pöntöissä, joten uitto siinäkin oonistuu mikäli mahdollisesti parempaa tavaraa ruosteen irroitukseen kuin muut?
Hieman tuli tuossa tutustuttua ongelmaan ja nähtävästi tuo ruoste tunkee niklauksen läpi, joten saattaa tulla hieman suurempi projekti. Tiukassa tuntuu olevan...
Posted: Wed Sep 12, 2007 19:26
by Wittmann
Crc kelpaa. 50-60 astetta on hyvä. Kuuma mut silti kärsii näpeissä pitää. Lämpö auttaa ruosteen läpi tunkeutumiseen.
Posted: Wed Sep 12, 2007 22:38
by Spieß
Potilas on hieman elähtänyt, mutta potentiaalinen hukari.Niklaus on kylläkin todennäköisesti jo menetetty, mutta yrittää voi.
Crc on hyvä ja kokeileppas piruuttas hinkkaa sukkahousuilla , jos ei omilla nii vaik muijan...tää ei ole pilaa....
Ja muista: Työ aateloi
Posted: Thu Sep 13, 2007 11:21
by Tuoma SS
Aamupäiväivän kun tuossa itseäni aateloin, niin jotain saatiin aikaiseksikin. Tupen niklaukset ovat kaiketi jääneet sinne kellariin, kun niitä ei enää muutamaa pistettä lukuun ottamatta löytynyt. kahvassa saattaa niklauksista olla jäljellä jopa 60% jota sitten kohtelinkin hieman hellävaraisemmin. Tupessa olevat ruosteet eivät antaneet mitää irtoamisen merkkejä ilman elektrolyysiä, eikä ollut ihmekään kun kylvyn jälkeistä pintaa katsoi, melko syvälle oli jollain kohdin ruoste pureutunut. Tuppeen oli "pakko" sipaissa mustaa maalia, vaikka ei kuulunut alkuperäiseen suunnitelmaan, oli se sen verran karun näköinen. Irtoavat kyllä asetonilla mikäli katumapäälle tulee...
Hieman kehnolla kameralla otettu kuva, mutta jos tuosta selvän saisi.
Posted: Thu Sep 13, 2007 11:55
by Canet
Kyllä saa selvää - ja hyvältä näyttää. Hukari-nimike tulee ruotsinkielen sanasta "huggare", verbistä "hugga" - hakata (olisko se sitten "oikeesti" suomeksi "hakkuri"??). Vastaava englanninkielinen nimike olisi "cutlass" - tuossa nimikkeessä kiintyy huomio osaan "cut" - leikata..
Posted: Thu Sep 13, 2007 12:26
by Tuoma SS
Canet wrote:Kyllä saa selvää - ja hyvältä näyttää. Hukari-nimike tulee ruotsinkielen sanasta "huggare", verbistä "hugga" - hakata (olisko se sitten "oikeesti" suomeksi "hakkuri"??). Vastaava englanninkielinen nimike olisi "cutlass" - tuossa nimikkeessä kiintyy huomio osaan "cut" - leikata..
Varmaankin "oikeasti" hakkuri olisi se sopivin suomennos. Jenkit käyttää kyseisestä kapineesta nimitystä RAD Hewer, eli jonkinlaisesta hakkurista nekin puhuvat...