Armeijan verikauhat ja lippalakit?
ja perxxxx vaikka kuinka tulee -05, niin baretista en luovusako92s wrote:Lierihattua olen nähnyt ehkä yhden toistaiseksi,eli ei taida olla vielä vakiokäytössä.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?
Mites on..kun tuli hankittua verikauha,joka oli ollut eräällä upseerilla käytössä 50-60-luvulla ja lakki on teetetty eli lakin pohjassa sisäpuolella lukee K.Svetkow Turku (ei kokonumeroa/vuosilukua). Olen tottunut näissä verikauhoissa vain INT/Vpu..ym teksteihin ja kokonumeroihin eli oliko tämä lakkien teettäminen yleistäkin kantahenkilökunnalle(koppalakkeja on useitakin valmistajia)? Mallikin on mun mielestäni hieman erityylinen (lakin etu osa kokardin paikalta lähes saksalaisvetoinen)..jotenkin vai kuvittelenko mä vaan Oliskos tämä vaan lakin tekijän oma näkemys verikauhasta..siis tuo yläosa lakista.
Olisikohan upseeri tuntenut kaatuneeseen saksaan vetoaSSturm wrote:
Mites on..kun tuli hankittua verikauha,joka oli ollut eräällä upseerilla käytössä 50-60-luvulla ja lakki on teetetty eli lakin pohjassa sisäpuolella lukee K.Svetkow Turku (ei kokonumeroa/vuosilukua). Olen tottunut näissä verikauhoissa vain INT/Vpu..ym teksteihin ja kokonumeroihin eli oliko tämä lakkien teettäminen yleistäkin kantahenkilökunnalle(koppalakkeja on useitakin valmistajia)? Mallikin on mun mielestäni hieman erityylinen (lakin etu osa kokardin paikalta lähes saksalaisvetoinen)..jotenkin vai kuvittelenko mä vaan Oliskos tämä vaan lakin tekijän oma näkemys verikauhasta..siis tuo yläosa lakista.
Mellä Viestirykmentissä oli ruskaa sarkaa 73- vuonna. Hhuattu oli verikauha. Kesäpuku oli pellavaa
Olisiko kellään mitata m/36-verikauhan hikinauhan leveyttä? Varustelekan reprosta moinen puuttuu.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
SSturmin lakki näyttäisi muistuttavan 60-luvun alussa uudelleen käyttöön tullutta verikauhaa. Lakin ajoittuminen 50-luvulle on tosin hieman yllättävää, verikauhaa ei kuitenkaan saanut käyttää tuolloin kuin korkeintaan kenttäoloissa.
Löytyykö kauhoja?
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Minulla oli aikoinaan vähän vastaavan mallinen päähine, ollut sodan jälkeen käytössä Rajavartioston värvätyllä, kylläkin ilman aselajiväriä....SSturmin lakki näyttäisi muistuttavan 60-luvun alussa uudelleen käyttöön tullutta verikauhaa. Lakin ajoittuminen 50-luvulle on tosin hieman yllättävää, verikauhaa ei kuitenkaan saanut käyttää tuolloin kuin korkeintaan kenttäoloissa
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Vuonnna -44 leimatussa sillakankankaisessa kauhassa hikinauhan leveys 35mm, materiaali jotain säkkikankaan tyyppistä, mutta hienojakoisempaa.CH wrote:Löytyykö kauhoja?
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman
Suurkiitos!