Laivaston Lakkimerkki
Laivaston Lakkimerkki
Onko mahdollisesti käytössä muuallakin Merivoimissa?
T:Hande
Re: Laivaston Lakkimerkki
Tuossa ankkurinnapin paikalla pitäisi olla leijonakokardi (ns. "mansikka"). Muuten mielestäni tavallinen laivaston lakkilaatta.
Sepä tässä ihmetyttääkin. Samasta kohteesta tuli ns.normaaleja lakkimerkkejä mansikoillaan. "Ankkurinappi "on ruuvikiinnitteinen kokardi. Lisäksi merkit tulleet merivoimien upseerin jäämistöstä,joten en usko sen olevan itse kehitelty merkki.
Tuossa olis kuvia ko.kokardista.
- Attachments
-
- LNL2HUFN.jpg
- (23.28 KiB) Downloaded 274 times
-
- OI6GH7AJ.jpg
- (21.32 KiB) Downloaded 252 times
-
- R6QN81S1.jpg
- (25.75 KiB) Downloaded 269 times
Olisikohan ao. herra ollut jossain vaiheessa kauppalaivaston palveluksessa...
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
No kappas... Ja vielä Sporrongin tekeles. Tunnen porukkaa firmassa, joka on myynyt vormuja ja tunnuksia sotavaltion henkilöstölle - koetan kyselle, tunnetaanko siellä tuollaista "ruuvinappia" - voisiko sillä olla jokin erityinen käyttökohde...
Mutta melkoisen varma olen, ettei sitä ainakaan tämän tasavallan laivastossa ole tuolla tavoin käytetty kuin se Handen kuvassa on esitetty. Maavoimien puolella on ollut käytössä ison leijonanapin näköinen kokardi (oliko se nyt värvätyillä jossain vaiheessa), käytettiin vanhassa aliupseeerien pienilehväisessä lakkilaatassa. Nyt ei ole lähdekirjallisuutta käsillä, kun olen mökkireissussa.
Mutta melkoisen varma olen, ettei sitä ainakaan tämän tasavallan laivastossa ole tuolla tavoin käytetty kuin se Handen kuvassa on esitetty. Maavoimien puolella on ollut käytössä ison leijonanapin näköinen kokardi (oliko se nyt värvätyillä jossain vaiheessa), käytettiin vanhassa aliupseeerien pienilehväisessä lakkilaatassa. Nyt ei ole lähdekirjallisuutta käsillä, kun olen mökkireissussa.