Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Suomalaiset hatut, kypärät yms.
User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Eikö se m/53 kokeilupuku ollut ruskea??

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Eikös tuo lakkikin ole ruskea?
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

sako92s wrote:Lierihattua olen nähnyt ehkä yhden toistaiseksi,eli ei taida olla vielä vakiokäytössä.
ja perxxxx vaikka kuinka tulee -05, niin baretista en luovu :pray:
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
SSturm
erikmest
erikmest
Posts: 348
Joined: Fri Dec 14, 2007 22:31
Location: Vallis gratiae

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by SSturm »

Image
Mites on..kun tuli hankittua verikauha,joka oli ollut eräällä upseerilla käytössä 50-60-luvulla ja lakki on teetetty eli lakin pohjassa sisäpuolella lukee K.Svetkow Turku (ei kokonumeroa/vuosilukua). Olen tottunut näissä verikauhoissa vain INT/Vpu..ym teksteihin ja kokonumeroihin eli oliko tämä lakkien teettäminen yleistäkin kantahenkilökunnalle(koppalakkeja on useitakin valmistajia)? Mallikin on mun mielestäni hieman erityylinen (lakin etu osa kokardin paikalta lähes saksalaisvetoinen)..jotenkin vai kuvittelenko mä vaan :oops: Oliskos tämä vaan lakin tekijän oma näkemys verikauhasta..siis tuo yläosa lakista.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by reka65 »

SSturm wrote:Image
Mites on..kun tuli hankittua verikauha,joka oli ollut eräällä upseerilla käytössä 50-60-luvulla ja lakki on teetetty eli lakin pohjassa sisäpuolella lukee K.Svetkow Turku (ei kokonumeroa/vuosilukua). Olen tottunut näissä verikauhoissa vain INT/Vpu..ym teksteihin ja kokonumeroihin eli oliko tämä lakkien teettäminen yleistäkin kantahenkilökunnalle(koppalakkeja on useitakin valmistajia)? Mallikin on mun mielestäni hieman erityylinen (lakin etu osa kokardin paikalta lähes saksalaisvetoinen)..jotenkin vai kuvittelenko mä vaan :oops: Oliskos tämä vaan lakin tekijän oma näkemys verikauhasta..siis tuo yläosa lakista.
Olisikohan upseeri tuntenut kaatuneeseen saksaan vetoa :miettii:

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by mosu »

Mellä Viestirykmentissä oli ruskaa sarkaa 73- vuonna. Hhuattu oli verikauha. Kesäpuku oli pellavaa

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by CH »

Olisiko kellään mitata m/36-verikauhan hikinauhan leveyttä? Varustelekan reprosta moinen puuttuu. :(

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Pies
korpr
korpr
Posts: 47
Joined: Wed Mar 02, 2011 18:04

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by Pies »

SSturmin lakki näyttäisi muistuttavan 60-luvun alussa uudelleen käyttöön tullutta verikauhaa. Lakin ajoittuminen 50-luvulle on tosin hieman yllättävää, verikauhaa ei kuitenkaan saanut käyttää tuolloin kuin korkeintaan kenttäoloissa.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by CH »

Löytyykö kauhoja? :miettii:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by igorrock »

SSturmin lakki näyttäisi muistuttavan 60-luvun alussa uudelleen käyttöön tullutta verikauhaa. Lakin ajoittuminen 50-luvulle on tosin hieman yllättävää, verikauhaa ei kuitenkaan saanut käyttää tuolloin kuin korkeintaan kenttäoloissa
Minulla oli aikoinaan vähän vastaavan mallinen päähine, ollut sodan jälkeen käytössä Rajavartioston värvätyllä, kylläkin ilman aselajiväriä.... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
markham
sotvm4
sotvm4
Posts: 537
Joined: Fri Aug 28, 2009 18:02
Location: Botnia

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by markham »

CH wrote:Löytyykö kauhoja? :miettii:
Vuonnna -44 leimatussa sillakankankaisessa kauhassa hikinauhan leveys 35mm, materiaali jotain säkkikankaan tyyppistä, mutta hienojakoisempaa.
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Armeijan verikauhat ja lippalakit?

Post by CH »

Suurkiitos! :pray:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Päähineet”