Terve. Mulla on isoisältä saatu otsikon mukainen ansiomerkki, ja nyt tahtoisin tietää sen rahallisen arvon. Myymässä sitä en ole missään nimessä.
Kaikki muukin tieto ko. merkistä kiinnostaa suuresti.
Kiitän
Moottoritorpedovenelaivueiden sota-ansiomerkki. Arvo????
Moottoritorpedovenelaivueiden sota-ansiomerkki. Arvo????
- Attachments
-
- merkki.jpg
- (5.51 KiB) Downloaded 1669 times
Re: Moottoritorpedovenelaivueiden sota-ansiomerkki. Arvo????
Merkki on tosiaan Moottoritorpedovenelaivueen Sota-ansimerkki 1943-44. Arvosta en osaa sanota, kun ei kovin usein tule tarjolle => en ole nähnyt myynnissä Kovin yleinen merkki ei voi olla 1943 - 44 laivastolla oli erilaisten lähteiden mukaan 14-17 moottoritorpedovenettä.
•1943
◦1. Flotilla, I Group: "Taisto" class (6 boats)
◦1. Flotilla, II Group: "Jymy" class (4 boats)
◦2. Flotilla, I Group: "Hurja" class (5 boats)
◦2. Flotilla, II Group: captured G 5 and D 3 type boats (3 boats)
•1944
◦1. Flotilla, II Group: captured G 5 type boats (3 boats)
◦2. Flotilla, I Group: "Jymy" class (4 boats)
◦2. Flotilla, II Group: "Hurja" class (5 boats)
Ennen sotia hankituista MTV1-7 aluksista oli jo luovuttu.
•1943
◦1. Flotilla, II Group: "Jymy" class (4 boats)
◦2. Flotilla, I Group: "Hurja" class (5 boats)
◦2. Flotilla, II Group: captured G 5 and D 3 type boats (3 boats)
•1944
◦1. Flotilla, II Group: captured G 5 type boats (3 boats)
◦2. Flotilla, I Group: "Jymy" class (4 boats)
◦2. Flotilla, II Group: "Hurja" class (5 boats)
Ennen sotia hankituista MTV1-7 aluksista oli jo luovuttu.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Tuolla aiemmin käytiin keskustelua Laatokanlaivastosta.
J 1 - Jylhä, J 2 - Jyry, J 3 - Jyske, J 4 - Jymy = Baglietto 1943 MAS veneitä
H 1 - Hyöky, H 2 - Hirmu, H 3 - Hurja, H 4 - Hyrsky, H 5 - Häijy = Baglietto 1943 MAS veneitä
T 1 - Tarmo, T 2 - Taisto, T 3 - Tyrsky, T 4 - Tuima, T 5 - Tuisku, T 6 - Tuuli = Suomessa valmistettuja MAS veneitä. Pitääkö paikkansa että on Lisenssillä valmistettuja ja hieman modifioituja MAS veneitä ? Toisaalla sanotaan että on suomessa suunniteltuja.
Sitten oli neuvostoliitolta kaapatut Vasama, Vihuri, Viima
- j o n i -
J 1 - Jylhä, J 2 - Jyry, J 3 - Jyske, J 4 - Jymy = Baglietto 1943 MAS veneitä
H 1 - Hyöky, H 2 - Hirmu, H 3 - Hurja, H 4 - Hyrsky, H 5 - Häijy = Baglietto 1943 MAS veneitä
T 1 - Tarmo, T 2 - Taisto, T 3 - Tyrsky, T 4 - Tuima, T 5 - Tuisku, T 6 - Tuuli = Suomessa valmistettuja MAS veneitä. Pitääkö paikkansa että on Lisenssillä valmistettuja ja hieman modifioituja MAS veneitä ? Toisaalla sanotaan että on suomessa suunniteltuja.
Sitten oli neuvostoliitolta kaapatut Vasama, Vihuri, Viima
- j o n i -
Ai niin se aiempi keskustelu asiasta löytyy täältä: "Mitäs tässä tehdään ?" Merkki on mielekäs jatko aiemmin käydylle keskustelulle.
...valvojat siitänevät keskustelun Suomalaisen militarian alle ?
- j o n i -
...valvojat siitänevät keskustelun Suomalaisen militarian alle ?
- j o n i -
Suomalaisten moottoritorpedovene-"ässien" Peuranheimon, Pirhosen ja Killisen kirjassa "Laivat puuta, miehet rautaa", on luettelo yllä kuvatun "Moottoritorpedoveneiden sota-ansiomerkin" saaneista. Merkki myönnettiin 20 partiomatkaan osallistuneille, listassa on 99 nimeä. Näyttäisi siltä, että merkit olisi numeroitu, joten merkin alkuperäinen haltija voidaan tunnistaa numeron perusteella. Jakomäärä näyttäisi siis olevan aika piein - joten kyllä merkki on kohtuullisen arvokas.
Sotasaalisveneitä oli vielä neljäskin, Vihurin ja Viiman tyyppinen alumiininen popraspohjavene, jolla ei ollut nimeä, vain tunnus - V3.
Tuota yllämainittua kirjaa voi suositella aiheesta kiinnostuneille. Voi lötyä kirjastosta (varastosta?) tai divarista.
Milli, jos haluat tietoja listasta, ota yhteyttä yv:llä.
Sotasaalisveneitä oli vielä neljäskin, Vihurin ja Viiman tyyppinen alumiininen popraspohjavene, jolla ei ollut nimeä, vain tunnus - V3.
Tuota yllämainittua kirjaa voi suositella aiheesta kiinnostuneille. Voi lötyä kirjastosta (varastosta?) tai divarista.
Milli, jos haluat tietoja listasta, ota yhteyttä yv:llä.
Kiitoksia kaikille!
Arvon kun vielä sais selville... (tunnearvo on tiedossa= mittaamaton)
Merkki siis kuuluu isoisälleni joka palveli moottoritorpedoveneissä, Suomenlahdella.
Merkki tosiaan on numeroitu.
Arvon kun vielä sais selville... (tunnearvo on tiedossa= mittaamaton)
Merkki siis kuuluu isoisälleni joka palveli moottoritorpedoveneissä, Suomenlahdella.
Merkki tosiaan on numeroitu.
Veikkaan - aíka hintava- en ole moista tavannut ihan äkkiä. Karkea heitto, 700 ja ylöspäin...
Si vis pacem, parabellum...
Oliko tossa yllä mainittu Pirhonen, jolla oli sakujen torpedovenemerkki myös? oli Englannin kaanaalissa toiminnu joskus????
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...
tuosta suomalaisten osallistumisesta kriegsmarinen sotaponnistuksiin kanaalin vesissä olen hakenut ja edelleen haen tietoa. olisiko kenelläkään nimetä sivustoa / kirjaa aiheesta?Savu wrote:Oliko tossa yllä mainittu Pirhonen, jolla oli sakujen torpedovenemerkki myös? oli Englannin kaanaalissa toiminnu joskus????
Vain mainintoja olen löytänyt suomalaisten osallistumisesta länsirintaman otteluihin saksalaisten mukana. Edellä mainitsemassani kirjassa kerrotaan kolmen suomalaisen mtv-upseerin olleen tällaisella matkalla talvella 41-42.
Komentajakapteeni Orvo Peuranheimo palveli Saksan torpedoveneiden komentajan esikunnassa Haagissa sekä 2. mtv-laivueessa Idmuijdenissa (on siinäkin paikkakunnalla nimi..). Kapteeniluutnantti Jouko Pirhonen oli Ostendeen ja Rotterdamiin tukeutuvassa 4. mtv-laivueessa ja kapteeniluutnantti Holger Carring Pohjoisella Jäämerellä toimivassa hävittäjäaluksessa. Tekstiä asiasta vajaa sivu - jos kiinnostaa, ota yhteyttä.
Komentajakapteeni Orvo Peuranheimo palveli Saksan torpedoveneiden komentajan esikunnassa Haagissa sekä 2. mtv-laivueessa Idmuijdenissa (on siinäkin paikkakunnalla nimi..). Kapteeniluutnantti Jouko Pirhonen oli Ostendeen ja Rotterdamiin tukeutuvassa 4. mtv-laivueessa ja kapteeniluutnantti Holger Carring Pohjoisella Jäämerellä toimivassa hävittäjäaluksessa. Tekstiä asiasta vajaa sivu - jos kiinnostaa, ota yhteyttä.