Talvisodan muistomitalista?

Suomalaiset kunniamerkit
Post Reply
Sturmmann
mars
mars

Talvisodan muistomitalista?

Post by Sturmmann »

Talvisodan muistomitalin lisäkilpiä on minulla kolmea erilaista noissa mitaleissa. Nyt aloinkin miettimään, että onko noista osa sotien jälkeistä tuotantoa. Messinkipintainen on todennäköisemmin vanha välirauhan ajalta kenties, kuin myös sinistetyn oloinen peltilipuska. Kiiltävät mielestäni voisivat olla 50-lukuisia, joissa pintakin on enemmän nykyaikaisemman silikonivalumaisempia. Vai onko kaikki vanhaa tuotantoa, kas siinäpä pulma? :miettii:

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Lainaus kai58:n viestistä aikaisemmasta keskustelusta: "soljen joka on vanhaa valmistetta (ei siis mitään viirumaisia hiontajälkiä tai yletöntä kiiltävyyttä) ja että miekat ainakin näyttävät samanikäisiltä (uudemmissa miekoissa on epäselvemmät yksityiskohdat). "
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

kai58

Post by kai58 »

Minulla on todella puutteelliset tiedot TSMM soljista, mutta yritän arvailla/päätellä hiukan:

1) Aidoimmalta ja alkuperäisimmältä vaikuttaa messinkisävyinen solki. Ne ovat pääsääntöisesti patinoituneita, niiden yksityiskohdat ovat teräväpiirteisiä (työkalut uusia!) ja niitä ei tule vastaan irtona 'sorkat suorina' vaan ne ovat aina joko kiinnitettyinä tai sorkat taitettuina. Veikkaisin, että tämä erä on jaettu kokonaisuudessaan. Kirjasineroja on tullut vastaan (esim SUMMA), joten työkaluja on ollut enemmän kuin yksi joillan soljilla.

2) Yleisin on hopeanvärinen rypyläpintainen solki, jota liikkuu laatikkotolkulla käyttämättömänä. Luulen, että iso osa mitaleista tällä soljella on tavannut toisensa kauppiaan kämmenellä.

3) Versiosta 2 liikkuu kuparin sävyisiä solkia, ikäänkuin 'kärähtäneitä'. Veikkaisin, että näissä on jäänyt pintakäsittely keskeneräiseksi. Toiset väittää näitä vanhoiksi, minä en väittäisi.

4) Selvästi myöhempää tuotantoa on sitten ne sileäpintaiset tai viirupintaiset, jotka ovat huonompaa työjälkeäkin. Suurin osa MANTSEISTA on näitä ja todennäköisesti jälkikäteen kasattuja.

Pakkaa sekottaa luonnollisesti se, että materiaalia on toimitettu erinä sinne tänne Suomea, jakelusta huolehtineille organisaatioille ja joku on saattanut jakaa uudempaa valmistuserää, kun jollekin toiselle on jäänyt jakamatta vanhinta.

Vetäisin ankaraa tulkintaa: hyväksyisin nuo messinkiin vivahtavat vanhoiksi ja epäilisin kaikkien muiden autenttisuutta (aidoista osista ovat toki koottu). Koska TSMM-materiaalia on runsaasti, valitsisin lisäksi sellaisia, joita on selvästi kannettu ja joiden nauhakin näyttää alkuperäiseltä.

Miekkoja on tullut eteen kolmen tyyppisiä: messinkisävyisiä terävillä piirteillä, hopeoituja huonommalla työnjäljellä (valtaosa kaikista miekoista!) ja sinkinvärisiä puolivalmisteita (joissa on stanssattuna 3 kiinnityskorvaa, kahden juotetun langan sijaan).

Post Reply

Return to “Kunniamerkit”