Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Suomalaiset kunniamerkit
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by Rokka »

Melkein kaikki mallit on nyt seinällä, no huuto.netissä näytti ilmestyneen yksi hopeinen, jollaista en aiemmin ollut nähnyt. Kysymys opestusmielessäkin olisi ristien jakoperusteet ja mallien käyttöajat. Puuttuuko jokin tyyppi.


Image

Upseeriristi, risti on edelleen käytössä, mutta milloin otettu käyttöön ?

Image

Aliupseerististi, uusin hankinta, ei enää käytössä, milloin ollut käytössä ? Risti on mielestäni hopeoitu.

Image

Palvelusristi "tyyppi 1" roikkuva, milloin ollut käytössä, mielestäni tämä on hopeoitu.

Image

Palvelusristi "tyyppi 2"

Image

Ruuvikiinnitteinen miehistön palvelusristi, nykyisinkin käytössä.

Image

Kaikki informaatio tervetullutta, korjataan sitä sitten sen mukaan !

- j o n i -

Editoin tuon otsakkeen käsittämään muutkin ratsuväen palvelusristit !
Last edited by Rokka on Wed Mar 17, 2010 10:30, edited 2 times in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Homie74
vääp
vääp
Posts: 273
Joined: Sun Jul 20, 2008 15:41
Location: Kuopio
Contact:

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by Homie74 »

Minuakin kiinnostaa lisätieto kyseisistä merkeistä. Voisiko toinen näistä nauhallisista "palvelusristeistä" olla Rakuunakillan jonkinlainen ansioristi?

User avatar
timbba
vääp
vääp
Posts: 230
Joined: Sat Oct 28, 2006 8:03
Location: RatsuK

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by timbba »

Uudenmaan Rakuunarykmentin joukko-osastoristi otettiin käyttöön jo niinkin aikaisin kuin 1925. Taitaa itseasiassa olla toiseksi vanhin risti, HRR otti omansa käyttöön muutamaa vuotta aikaisemmin.

Aivan ensimmäiset ristit olivat kooltaan reilusti suurempia. Alla olevasta Carl von Haartmanin kuvasta näkyy tuollainen isompi risti.
Image

Siitä onko tuosta rististä ollut olemassa aluksi vielä oma versionsa rykmentin komentajalle en ole varma. Kun katsoo tätä kuvaa, niin Harry Alfthanilla on selvästi erilainen joukko-osastoristi, kuin Ehrnrootheilla ja von Essenillä. Ja Alfthan oli juurikin ko. rykmentin komentaja tuohon aikaan. Vai onko kyseessä jotain muuta kuin joukko-osastoristi :miettii:
Image

Aliupseerirististä olisi mielenkiintoista tietää paljonko niitä on jaettu. Nämä tietämieni ristien myöntönumerot ovat kaikki olleet < 100.

User avatar
timbba
vääp
vääp
Posts: 230
Joined: Sat Oct 28, 2006 8:03
Location: RatsuK

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by timbba »

Ja laitetaanpas vielä ote Ruotuväkilehdessä 21/2003 ollut sotilasheraldiikka-artikkeli:

Uudenmaan Rakuunarykmentistä on jäljellä vain muistot ja pieni joukko nykyisessä Maasotakoulussa. Risti on kuitenkin otettu käyttöön, kun joukko-osasto oli vielä suuri ja vahva eli vuonna 1925. Ristin pohjana on ratsuväenkenraali, sittemmin Suomen marsalkka C. G. E. Mannerheimin suosima Yrjönristi, joka on myös Vapaudenristimme pohjana. Mannerheimhan oli muun muassa Uudenmaan Rakuunarykmentin kunniakomentaja 24.2.1923 lähtien. Ristin tunnuksena on Uudenmaan rakuunoiden tunnuksena oleva Ruotsin kuningas Frederik I:n monogrammi. Ristin vuosiluvut viittaavat 30-vuotisen sodan Breitenfeldin taisteluun (1631), vapaussotaamme ja joukko-osaston uudelleen perustamiseen (1918). Valkoista emaloitua ristiä jaetaan kantahenkilökunnalle ja tummennettua metallinväristä varusmiehille. Rististä on ollut myös niin kutsuttu aliupseeriversio, jossa vain ristin keskusta oli emaloitu. Näistäkin risteistä tunnetaan kuusi erilaista variaatiota.

User avatar
MAT
sotvm1
sotvm1
Posts: 716
Joined: Tue Feb 06, 2007 14:30
Location: Turun alue

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by MAT »

Hyvää tietoa ja hienoja kuvia!

Eikös se ollut alunperin niin että tuota ristiä ei virallisesti jaettu/jaeta nauhan kanssa? Saajat ovat sen rykmentin väreissä olevan nauhan siihen myöhemmin lisänneet (jotta sitä voisi kantaa kuten nauhallista kunniamekkiä). Tämä minulle kerrottiin alalla suurta arvostustusta ja tietoa omaavan herran toimesta kun kyselin nauhaa omaan ristiini. Eli olisko se kantorenkaalla oleva alunperin enemmänkin jetoni tms?
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by Rokka »

Näin minäkin muistan nauhan kanssa olleen, ettei sitä alkujaan siihen kuulunut ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by Canet »

Timpan kuvassa Alftanin rinnassa oleva isohko risti ei varmastikaan ole UudRR:n joukko-osastoristi. Ristin muotokin poikkeaa - sehän on ns. Maltanristi. Kyseessä mitä ilmeisemmin ulkomaisen ritarikunnan rintatähti.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by smokeball »

Canet wrote:Timpan kuvassa Alftanin rinnassa oleva isohko risti ei varmastikaan ole UudRR:n joukko-osastoristi. Ristin muotokin poikkeaa - sehän on ns. Maltanristi. Kyseessä mitä ilmeisemmin ulkomaisen ritarikunnan rintatähti.
Samaa katselin - olisiko puolalainen?

edit:
Virtuti militari on saman näköinen, mutta krasaanissa on kyllä tausta ja korkeammat luokat näyttäisi olevan mustaa emalia...
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Uudenmaan Rakuunarykmentri palvelusristit

Post by smokeball »

Laitetaanpa uusi arvaus. Ruotsin Miekkaritarikunta.

Image
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by Rokka »

Hieman editoin otsikkoa, käsittämään muutkin ratsuväen palvelusristi !

Huuto.netissä oli myynnissä tuollainen Hämeen Ratsujääkäri Pataljoonan palvelusristi. Timbba osaa varmaan kertoa, eron, mutta kun itse olen käpistellyt noita ristejä niissä on ollut punainen reunus, tässä oli sininen, mikä merkitys tällä on ?

Image
Lainasin kuvan tuosta huuto.net ilmoituksesta, joten anteeksi ja kiitos !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
timbba
vääp
vääp
Posts: 230
Joined: Sat Oct 28, 2006 8:03
Location: RatsuK

Re: Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by timbba »

HRR:n kantahenkilökunnan ristiä oli alkujaan kahta eri versiota, upseereilla tuolla sinisellä reunuksella ja aliupseereilla punaisella reunuksella varustettuna. En nyt tarkkaan muista milloin tuo sinireunainen poistui ja käyttöön jäi vain tuo punareunainen ratsumiesristi. Ja samaa ristiähän jaetaan vielä tänäkin päivänä Hämeen Ratsujääkäripataljoonan toimesta.

Ihan alkujaan 20-luvulla noissa risteissä miekan kärki osoitti alaspäin, mutta kääntyi myöhemin nykyiseen muotoonsa.
Ristien jako oli keskeytynyt sotien aikana ja alkoi uudestaan 1950-luvulla.

Varusmiehille jaettava ratsumiesristi on emaloimaton, jossa alimaisena on hevosenkenkä ja sen päällä vastaava hakaristi & hirvenkallo nauhoineen. Varusmiesristi otettiin virallisesti käyttöön 1959.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by Rokka »

Harmi kun ei riittänyt tällä kertaa panostus lähteä tuohon ristiin ? Oletko Timppa noihin usein törmännyt, siis sinisiin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by Rokka »

Osaatko Timppa heittää arvon tänäpäivänä ? Viimeksi kun punareunaista tarjottiin oli hinta alle 200 ja silloin tuntui kalliilta ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
timbba
vääp
vääp
Posts: 230
Joined: Sat Oct 28, 2006 8:03
Location: RatsuK

Re: Ratsuväen palvelusristit (edit: muutkin kuin URR)

Post by timbba »

Hirveän huono olen mitään hinta-arviota noille antamaan. Käsistä nuo hinnat on karanneet ja noidenkin osalta on tilanne se, että kysyntä ylittää reilusti tarjonnan. HRR:n upseeri- / kantahenkilökunnan ristejä ei ole kuitenkaan jaettu mitään suuria määriä. Täysin varma en ole, mutta sellainen mielikuva olisi, että tällä hetkellä on jaettuna jotain > 400 ristiä.

Yritän selvittää miten noiden sini-/punareunaisten numerointi on aikoinaan mennyt, onko molemmilla ollut omat numeronsa vai onko käytetty vain yhtä sarjaa.

Post Reply

Return to “Kunniamerkit”