Lentomerkki 1918 SLM
Lentomerkki 1918 SLM
Lentomerkkejähän jaettiin piirua alle 1300 kpl, nyt jos joku tietäjä korjaisi minun viheet asian tiimoilta !
Olen aina kuvitellut että lentomerkit on valmistettu hopeasta, nyt eräs henkilö väittää niitä valmistetun TOMPAKISTA !? No löysin linkin jossa kirjoittaja sanoo, että "Tiettävästi ainakin 50 ensimmäistä lentomerkkiä oli valmistettu hopeasta." eli summasummarum, onko niin ettei lentomerkin tarvitse ollakaan hopeaa, kuten olen luullut !
Toinen että olen kuvitellut että kaikkiin merkkeihin olisi kaiverrettu lentomerkin omistajan tiedot, olen aina kuvitellut että lentomerkissä on myöntöjärjestyksen numero ? Sitten lentäjät itse olisi kaiverruttaneet omia nimiä und alles taakse !?
Missä mennään metsään ? Onko kellään tarkkoja speksejä esiintymistä merkeissä !
- j o n i -
Olen aina kuvitellut että lentomerkit on valmistettu hopeasta, nyt eräs henkilö väittää niitä valmistetun TOMPAKISTA !? No löysin linkin jossa kirjoittaja sanoo, että "Tiettävästi ainakin 50 ensimmäistä lentomerkkiä oli valmistettu hopeasta." eli summasummarum, onko niin ettei lentomerkin tarvitse ollakaan hopeaa, kuten olen luullut !
Toinen että olen kuvitellut että kaikkiin merkkeihin olisi kaiverrettu lentomerkin omistajan tiedot, olen aina kuvitellut että lentomerkissä on myöntöjärjestyksen numero ? Sitten lentäjät itse olisi kaiverruttaneet omia nimiä und alles taakse !?
Missä mennään metsään ? Onko kellään tarkkoja speksejä esiintymistä merkeissä !
- j o n i -
Last edited by Rokka on Wed Apr 15, 2009 10:11, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Yksi (tai muutama) kurssi teetti itselleen merkit hopeasta, näin olen kuullut. Syynä oli se että yksi kurssilaisista oli kultasepän poika.
Normaaleissa malleissa ei ole kaiverruksia. Liikkeellä on paljon sotien jälkeen paloista koottuja merkkejä, sekä lento- että radisti/ampujan lätkiä. Eräät herrat olivat päässeet käsiksi kultasepän varastoon ja ostivat sen pois ja kokosivat sitten merkit itse.... eli jakamattomia kappaleita on paljon liikkeellä, varsinkin tuosta harvinaisemmasa radisti/ampuja versiosta.
Normaaleissa malleissa ei ole kaiverruksia. Liikkeellä on paljon sotien jälkeen paloista koottuja merkkejä, sekä lento- että radisti/ampujan lätkiä. Eräät herrat olivat päässeet käsiksi kultasepän varastoon ja ostivat sen pois ja kokosivat sitten merkit itse.... eli jakamattomia kappaleita on paljon liikkeellä, varsinkin tuosta harvinaisemmasa radisti/ampuja versiosta.
Tosiaan SLM on olemassa joitain kymmeniä hopeasta tehtynä. Ilmeisesti alkupään merkit (ehkä n.50 kpl) on tilattu hopeisena.
Ja loput on tompakkia.. Päässäntöisesti SLM ei ole numeroitu eikä kaiverrettu.
18.07.1918 tarjosi Ruotsalinen Sporring 100 kpl lentomerkiä hopeisena 25.50 Srk kpl ja hopeoituna 16.50 Skr / kpl.
On mahdollista että näissä alkupään merkeissä on neulakiinnitys ?. Mutta valtaosassa on ruuvikiinnitys.
Päiväkäskyssä 20.06.1918 määrätään:
Merkin jakaa lentopäällikkö. Merkki kannetaan rinnassa vasemmalla puolella 6:nne ja 7:nnen asetakinnapin kohdalla.
Erottaessa lentojoukoista on merkki luovutettava takaisin lentopäällikölle.
POIKKEUS: haavoittuminen / sairastuminen / monivuotinen palvelus lentojoukoissa. Voidaan merkin saaneelle hänen lentojoukoista erotessaan lentopäällikön harkinnan mukaan saada oikeus ainaiseksi pitää lentomerkkiä.
2. Merkin saamisesta annetaan todistus
3. Sen antamisesta on mainittava päiväkäskyssä.
Vuoden -18 Ilmavoimien päällikkö saksalainen Carl Seber antoi ensimmäiset SLM 17.09.1918
No: 1 Väinö Mikkolalle
No: 2 Bertel Mårtenssonille
No: 3 Alfred Palmgrenille.
Vimeisen SLM No: 1227 sai vänr. Pentti Taavitsainen 04.12.1944
SLM jaettiin vuosina 1918 - 1944 / 1624 henkilölle.
Ohjaajia 1234
Tähystäjä tutkinnos perust. 62
Honoris Causa 328
Kuusi kertaa merkki annettiin kaksi kertaa.
Kuten edellä on mainittu niin merkistä liikkuu ns. sodan jälkeen alkuperäisosista koottua merkkiä. Näissä merkeissä kuitenkin tuo keskustan kiinnitys monesti on poikkeava aitoihin merkkeihin verrattuna.
Lisäksi on tehty ns. elokuvaversiota. Nämä merkit kuitenkin vielä hohtaa uutuuttaan ja niiden taakse on kaiverrettu tuo teksti mihinkä elokuvaan ne on valmistettu.
Aidon SLM - merkin hinnat mielestän on nykyisin 500 - 600 euron tietämillä. Jos mukana seuraa myöntökirja (joka on varsin näyttävän näköinen) hinta on taatusti yli 1000euron.
Kyseisistä merkeistä on minulla olemassa luettelo. Eli milloinka ja minkä numeroinen merkki on kenellekkin myönnetty. Ja mitä suorituksia on tarvittu ko. merkin saamiseksi.
Jos joku joskus tarvitsee tietoa, niin voi ottaa yhteyttä Yv:nä
Ja loput on tompakkia.. Päässäntöisesti SLM ei ole numeroitu eikä kaiverrettu.
18.07.1918 tarjosi Ruotsalinen Sporring 100 kpl lentomerkiä hopeisena 25.50 Srk kpl ja hopeoituna 16.50 Skr / kpl.
On mahdollista että näissä alkupään merkeissä on neulakiinnitys ?. Mutta valtaosassa on ruuvikiinnitys.
Päiväkäskyssä 20.06.1918 määrätään:
Merkin jakaa lentopäällikkö. Merkki kannetaan rinnassa vasemmalla puolella 6:nne ja 7:nnen asetakinnapin kohdalla.
Erottaessa lentojoukoista on merkki luovutettava takaisin lentopäällikölle.
POIKKEUS: haavoittuminen / sairastuminen / monivuotinen palvelus lentojoukoissa. Voidaan merkin saaneelle hänen lentojoukoista erotessaan lentopäällikön harkinnan mukaan saada oikeus ainaiseksi pitää lentomerkkiä.
2. Merkin saamisesta annetaan todistus
3. Sen antamisesta on mainittava päiväkäskyssä.
Vuoden -18 Ilmavoimien päällikkö saksalainen Carl Seber antoi ensimmäiset SLM 17.09.1918
No: 1 Väinö Mikkolalle
No: 2 Bertel Mårtenssonille
No: 3 Alfred Palmgrenille.
Vimeisen SLM No: 1227 sai vänr. Pentti Taavitsainen 04.12.1944
SLM jaettiin vuosina 1918 - 1944 / 1624 henkilölle.
Ohjaajia 1234
Tähystäjä tutkinnos perust. 62
Honoris Causa 328
Kuusi kertaa merkki annettiin kaksi kertaa.
Kuten edellä on mainittu niin merkistä liikkuu ns. sodan jälkeen alkuperäisosista koottua merkkiä. Näissä merkeissä kuitenkin tuo keskustan kiinnitys monesti on poikkeava aitoihin merkkeihin verrattuna.
Lisäksi on tehty ns. elokuvaversiota. Nämä merkit kuitenkin vielä hohtaa uutuuttaan ja niiden taakse on kaiverrettu tuo teksti mihinkä elokuvaan ne on valmistettu.
Aidon SLM - merkin hinnat mielestän on nykyisin 500 - 600 euron tietämillä. Jos mukana seuraa myöntökirja (joka on varsin näyttävän näköinen) hinta on taatusti yli 1000euron.
Kyseisistä merkeistä on minulla olemassa luettelo. Eli milloinka ja minkä numeroinen merkki on kenellekkin myönnetty. Ja mitä suorituksia on tarvittu ko. merkin saamiseksi.
Jos joku joskus tarvitsee tietoa, niin voi ottaa yhteyttä Yv:nä
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)
Kattelin juuri "kansallistietäjän" finaalin tv:stä. Hopealle jäänyt finalisti veikkasi, että SLM olisi sellainen merkki, jota Suomen juutalaiset eivät halunneet vastaanottaa.. No pieleen meni. Oikea vastaus oli tietysti Rautaristi.
Tompakki on ilmeisesti messingin hienompi nimi - tietty kyse on seossuhteistakin, mutta ei se sen kalliimpaa ole.. Kuulostaa vaan hienommalta sanoa, että "mitali on lyöty tompakkiin".
Tompakki on ilmeisesti messingin hienompi nimi - tietty kyse on seossuhteistakin, mutta ei se sen kalliimpaa ole.. Kuulostaa vaan hienommalta sanoa, että "mitali on lyöty tompakkiin".
Tässä on kuva aidon SLM. takaa.
Tuon keskustan kiinnityksen tulisi olla tuollainen siisti ja viimeisteltyn näköinen.
Jossain vaiheessa sotaa myönnettiin merkkiä missä oli tuon keskustan kiinnitys piikit näkyivät käännettynä takapuolelle. Mutta käännetyt piikit olivat lyhkäset.
Sodan jälkeisissä merkeissä mitä on koottu markkinoille on nuo piikit pitkät ja taivutettu vain takapuolelle tai kiinnitys muuten kehnonlainen ja viimeistelemätön.
Näin olen asian kuullut ja ymmärtänyt.
Tuon keskustan kiinnityksen tulisi olla tuollainen siisti ja viimeisteltyn näköinen.
Jossain vaiheessa sotaa myönnettiin merkkiä missä oli tuon keskustan kiinnitys piikit näkyivät käännettynä takapuolelle. Mutta käännetyt piikit olivat lyhkäset.
Sodan jälkeisissä merkeissä mitä on koottu markkinoille on nuo piikit pitkät ja taivutettu vain takapuolelle tai kiinnitys muuten kehnonlainen ja viimeistelemätön.
Näin olen asian kuullut ja ymmärtänyt.
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)
Pitäisiköhän tätä pitää sitten referenssinä kopiosta, meinaan mielestäni aika erilainen emalointi, tosin voi johtua kuvasta ja tuo sundqistin ruuvi näyttää aika uudelta, tässä taas on nuo emalikiinnityksen "nepparit" päälekkäin ? Kuva on muuten joltain netistä löytyneestä WW2 ilmailumuseon sivulta
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Kyllä pistit pahan rastin.
Olen kyllä pitänyt tätä omaani vatrmuudella aitona merkkinä.
Eroavaisuuksia näyttää olevan. Ainakin tuon sinisen emalin osalta ja tuon kiinnityksen osalta.
Patina näyttää olevan ihan O.K.
Keskustan emalissa ei ole naarmun naarmua
Ja tuo ruuvi näyttää tosiaan uudelta.
No toisaalta ruuvi ei välttämättä tee merkistä aitoa tai kopiota. Ruuvei saattaa hävitä ja tilalle otetaan jostian sopiva..
Voihan se olla tuon emalin osalta, että eroja on, koska merkkiä tehtiin 1918-1944
Ja tarkemmin ajateltuna, tehtiinkö merkkejä eri valmistajilla.??
Merkki näyttää työn osalta varsin siistiltä.
Ainakin tuossa SLM-matrikkelissa mainitaan vuoden -18 kohdalla että Sporring teki tarjouksen hopeisen ja tompakki merkin valmistuksesta.
Näin yks. kaks ajateltuna pitäisin kuitenkin molempia aitoina.
Olen kyllä pitänyt tätä omaani vatrmuudella aitona merkkinä.
Eroavaisuuksia näyttää olevan. Ainakin tuon sinisen emalin osalta ja tuon kiinnityksen osalta.
Patina näyttää olevan ihan O.K.
Keskustan emalissa ei ole naarmun naarmua
Ja tuo ruuvi näyttää tosiaan uudelta.
No toisaalta ruuvi ei välttämättä tee merkistä aitoa tai kopiota. Ruuvei saattaa hävitä ja tilalle otetaan jostian sopiva..
Voihan se olla tuon emalin osalta, että eroja on, koska merkkiä tehtiin 1918-1944
Ja tarkemmin ajateltuna, tehtiinkö merkkejä eri valmistajilla.??
Merkki näyttää työn osalta varsin siistiltä.
Ainakin tuossa SLM-matrikkelissa mainitaan vuoden -18 kohdalla että Sporring teki tarjouksen hopeisen ja tompakki merkin valmistuksesta.
Näin yks. kaks ajateltuna pitäisin kuitenkin molempia aitoina.
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)
Re: Lentomerkki
Tällaista tarjottiin Lisäämmekö tämän referenssiksi kopiosta ? Mielestäni ! Virheet merkistä puuttuu lätkän kiinnistyspinnit ? Emalointi (tosin kuva on huono)
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re:
Aikoinaan eräs kauppias kanniskeli "korjattuja" merkkejä muutaman viikon housuntaskussa kolikoiden ja avainnipun seassa. Ja kas kummaa, niihin ilmestyi varsin aidon oloista käytönjälkeähope wrote:
On tietysti myös hyvä muistaa, että merkkin tulisi olla patinoitunut tasaisesti ja mahdollisesti käytön jäljiltä merkin emalissa voi olla pieniä näärmujakin.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Lentomerkki
Joo-o, alkaa olla samantapaista toimintaa kuin kultahiekan ampuminen ehtyneen kaivoksen seinään haulikolla.. Huijareilla on aina konstinsa. SLM on niin upea ja kysyntääkin on, että varmasti houkuttelee epärehellisiä..