Tunnistusapua ilmavoimien merkille.

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
hope
erikmest
erikmest

Re: Tunnistusapua ilmavoimien merkille.

Post by hope »

Tuossa näkyy ilmavoimien vanhojen satiaisen eroa. Tuo vasemman puoleinen ei ole kullattu ja propelli on puolet paksumpi sekä satiainen on puolet korkeampi, kun keskellä ja oikealla olevat.

Image
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)

maiske
kers
kers

Post by maiske »

Erään sotaveteraani tuttavani isä oli Utissa vuonna 1920 suorittamassa varusmiespalvelustaan, ja toi sieltä k.o merkin tullessaan siviiliin. On alunperin ollut "satiais"-kiinnitteinen ja jossain vaiheessa tehty kellon peräksi!

Itselläni on tuo hakaneulakiinnityksellä oleva versio.

Olen näyttänyt k.o merkkiä Keski-Suomen ilmailumuseolla sekä Suomen ilmailumuseolla Vantaalla, mutta kummassakaan paikassa ei ole merkkiä tunnistettu. Olen myöskin näyttänyt merkkiä muutamalle tunnetulle merkkikauppiaalle, mutta varmaa tunnistusta en ole saanut keneltäkään.

Olen tutkinut ilmavoimien valokuvia 1920-luvulta, mutta eipä tuota merkkiä näy vaatteisiin tai päähineeseen kiinnitettynä.

Jos tuo on satiainen, niin uskoisin niitä säilyneen enemmän, ilmavoimien 1920-lukuisia peltisiä satiaisia liikkuu vielä jonkin verran keräilymarkkinoilla. Itse olen nähnyt tuota merkkiä tasan 2kpl, joista toisen ostin itselleni.

Mutta kyllä tämä vielä varmistuu...?
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Tukisi ajatusta että tämä olisi ollut epävirallinen satiaisajatus 1918-1919 ja sen jälkeen käytetty jäljelläolevat muihin tarkoituksiin.
1919 ja 1920 ohjesäännöissä on vahvistettu lentokoneen näköiset satiaiset ja 1922 -1967 olivat käytössä normaalin tekotavan mukaiset siipi-propelli-hakaristisatiaiset eri valmistajaversioinaan.
M/19 ja M/20 lentokonesatiaisia liikkuu lähes yhtä harvoin kuin noita aiheena oleviakaan.
Itsellä on yksi pari satiaispiikeillä olevia ja yhden neulakiinnityksellisen olen muinoin nähnyt kokoelmassa Naantalissa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

jckcollector
sotvm4
sotvm4

Post by jckcollector »

HL/A wrote:Tukisi ajatusta että tämä olisi ollut epävirallinen satiaisajatus 1918-1919 ja sen jälkeen käytetty jäljelläolevat muihin tarkoituksiin.
Sain tänään vahvistuksen Arjen antiikista Seppo Orpanalta, että kyseessä on 1919 aikainen ilmavoimien merkki, jota on käytetty olkapoletissa ja myös hatussa. Seppo, jos joku tietää ilmavoimien merkkihistorian :D
Pirua ja Ryssää vastaan!

Post Reply

Return to “Muut merkit”