Satiaisia ?

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: Satiaisia ?

Post by leon »

Savonprikaatissa -89 oli komeat satiaiset 3 erillisessä viestikomppaniassa,molemmilla olkapäillä oli kolme merkkiä -numero kolmonen,viestisalamat,ja savonprikaatin joukkoosasto merkki. Ja kun vielä kaulauslaatoissa oli pohjaväri violetti niin menestys lomilla naistenkanssa oli taattu... :D :moshaa

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Kyllä tuollaisia epävirallisia virityksiä käytettiin. Itse olin Hämeen Lennostossa 1966 pienellä AU-kurssilla joka tilanpuutteen takia majaili Ilmavoimien Viestipataljoonan tiloissa. Pistimme heti poletteihin ilmavoimien siipi-propelli satiaisen alle viestin salaman ja pidimme kunnes ylhäältä kävi käsky ottaa ne pois. Pelkkää komeilun hakua :oops:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by leon »

HL/A wrote:Kyllä tuollaisia epävirallisia virityksiä käytettiin. Itse olin Hämeen Lennostossa 1966 pienellä AU-kurssilla joka tilanpuutteen takia majaili Ilmavoimien Viestipataljoonan tiloissa. Pistimme heti poletteihin ilmavoimien siipi-propelli satiaisen alle viestin salaman ja pidimme kunnes ylhäältä kävi käsky ottaa ne pois. Pelkkää komeilun hakua :oops:
Jos tämä liittyi tuohon minun kirjoitukseen niin se oli kyllä ihan tosi kolme merkkiä per olkapää, ja ihan virallinen juttu.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Se liittyi lähinnä tuohon Esson baari heittoon. :D Sikäli kun virkapukuohjesääntöjä olen lukenut niin tämäntapaiset usean merkin yhdistelmät eivät ehkä täysin ohjesäännön mukaisia ole olleet :miettii:

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Varusveijareilla on aina ollut hinku kiiltävän perään. Rähinäremmimerkkejä oli ainakin vielä 70-luvun lopussa myynnissä ja niitä sitten koettiin välillä laittaa johonkin taskun päälle killumaan kunnes ankara ukaasi palautti ne lompsan somisteiksi.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Kyllä niitä laiteltiin keskelle rintataskua vielä -80 -luvun alkupuolellakin. :D
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

-85 sai laittaa rintataskun keskelle ihan luvan kanssa, ainakin SalpItPsto ja Hyrylän ItR.
Si vis pacem, parabellum...
Image

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Käytäntö lienee vaihteleva. Ollessani Tikkakoskella tuolla aiemmin mainitsemallani kurssilla teetimme kurssimerkin jota saimme Lennoston komentajan luvalla pitää rintataskun keskellä. Mutta kun siiryimme jatkokurssille Ilmasotakouluun Kauhavalle käskettiin se ottaa pois. :cry:

leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by leon »

HL/A wrote:Se liittyi lähinnä tuohon Esson baari heittoon. :D Sikäli kun virkapukuohjesääntöjä olen lukenut niin tämäntapaiset usean merkin yhdistelmät eivät ehkä täysin ohjesäännön mukaisia ole olleet :miettii:

No joka tapauksessa se meitä ennen olleella porukalla,meillä ja seuraavallakin porukalla käytössä+taisipa olla 3.ERVK:n henkilökunnallakin . Eikä sitä silloin kukaan kyseenalaistanut missään vaiheessa, no perus jääkäreitä tietenkin itutti kun niillä ei ollut kuin SAVPR:n merkki olkalaatassa. Nykyisinhän koko 3.ERVK:ta ei ole edes olemassa. :(

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

HL/A wrote:Käytäntö lienee vaihteleva. Ollessani Tikkakoskella tuolla aiemmin mainitsemallani kurssilla teetimme kurssimerkin jota saimme Lennoston komentajan luvalla pitää rintataskun keskellä. Mutta kun siiryimme jatkokurssille Ilmasotakouluun Kauhavalle käskettiin se ottaa pois. :cry:
...ei kuvaa teettämästänne merkistä olis tänne laittaa??? Paha pala kurssimerkkien kerääjille :) !
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

MAT wrote:...ei kuvaa teettämästänne merkistä olis tänne laittaa??? Paha pala kurssimerkkien kerääjille :) !
Tässähän tuo. Siihen liittyi myös oheinen jäsenkortti.
Nyt en puhu varmaa tietoa mutta muistaakseni oppilaskunta perustettiin kesäkuun -66 saapumiserän aikana johon itse kuuluin. AU-kursseilla Tikkakoskella meitä oli silloin parikymmentä apumekaanikko-oppilasta ja ehkä saman verran Ilmavoimien ryhmänjohtajakoulutuksessa olleita. Varsinainen apumekaanikkokurssi koulutettiin alusta lähtien Kauhavalla jonne mekin puolikurssin jälkeen muutimme.
Jollakulla ikäluokasta oli suhteita Hopeajaloste oy'hyn joka teki merkit ja työkalut edullisesti. En tiedä teettikö Lokakuun -66 ikäluokka enää näitä, myöhemmistä vuosista puhumattakaan. Olen toisinaan nähnyt näitä merkkejä kaupan mutta kaikki 1966-vuosiluvulla. Mahdollisesti jos merkkejä on tehtykin myöhemmin niissä ehkä on säilynyt perustamisvuosi 1966 sillä uuden työkalun tekeminen ei liene aivan halpaa jollei e.m. suhteita ole :miettii:
Attachments
merkki.jpg
(58.53 KiB) Downloaded 1048 times
kortti.jpg
(21.43 KiB) Downloaded 1059 times

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hieno, mutta olisiko ollut osanaan muutamat symboolit, joita merkkiin on upotettu, kielteiseen asenteeseen ilmasotakoulussa ? ( vanha ilmavoimien swastika satiainen ja rautaristi ? )

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Tuohon aikaan kyseinen Ilmavoimien satiainen oli vielä käytössä ( meillä kevääseen 1967 asti ). Saman vuoden satiaisuudistuksessa hakaristi tuli Ilmavoimien Esikunnan uuteen satiaiseen. Tuo "rautaristi" on suoraan AUK-merkistä joka taitaa vielä nykyäänkin olla käytössä.
Hedaldisesti tässä merkissä on aivan liikaa tavaraa päällekkäin.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

:) Joo, heraldiikasta en tiedä tuon taivaallista, hienohan se on. Näin taisi saitiaisenkin kanssa olla ja onhan risti malli ihan normaalisti käytössä muuallakin, laskin suustani ne ajatukset, jotka sieltä ensin tuli, lähtien hakarististä, sillä on kumma vaikutus ajatusten jountajana !

Kai se on ihan normaali käytäntö, että ei palveluspuvuissa käytetä kuin hyväksyttyjä joukko-osasto merkkejä ja kuntoisuusmerkkejä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Virkapukuohjesäännöthän varsin selvästi (?) sanovat millaisia kokoonpanoja saa käyttää mutta kuten tämän palstan topiceissa toisaalla on käsitelty niin itse pukujakin käytettiin vanhojen valokuvien perusteella varsin kirjavina yhdistelminä. Mutta jos virallista totuutta etsii niin kai se on sitten vain ohjesääntöjä uskottava.

Post Reply

Return to “Muut merkit”