Page 1 of 1

Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Thu Mar 08, 2012 7:32
by hope
Mikä nauha ? Suurruhtinaskunnan aikainen paraatinauha, ehkä noin -17 tai -18 ajoilta, Mutta mikä on toi vihreä lehvä ?

Olisiko jokin suunnittelun aikainen proto tyyppi... ja sittemmin virallisesta jätetty tuo lehvä osa pois...

Onko kukaan nähnyt livenä tai kuvissa koskaan vastaavaa tunnusta..

Image

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Sun Mar 11, 2012 1:07
by MAT
no eipä ole lehvällistä ennen tullut vastaan... nuo kruunulla varustetutkin ovat jo tarpeeksi harvinaisia!

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Sun Mar 11, 2012 19:07
by hope
Tosiaan, ilmeisesti varsin harvinainen nauha. Olen näyttänyt nauhaa useille alan koville tuntijoille. Kukaan ei ole aiemmin nähnyt. Tosin villejä arvailuja on heitetty, aina nauhasta Suomen kuninkaalle / prototyyppi viralliseksi käsivarsinauhalle tai ensimmäiselle pressalle, Stålbergille suunniteltu nauha... :miettii: :miettii: Tietysti saattaahan todellisuus sitten olla paljon arkisempikin. 8) No toivottavasti asia selviää joskus....
Minkälainen se pressan auton rekisteriklpi oli. Oliko siinä leijonan päällä kruunu, no jos on niin ei siinäkään muistaaksen ollu tuota lehvää... :miettii:

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Mon Mar 12, 2012 0:58
by 1st Sergeant
Mikä muuten on ensimmäinen presidentin käytössä ollut virka-auto? Oliko siinä jo muka leijonakilpi?

Mikä oli Rudolf Waldenin auto vuonna 1919? Silloin olisi ainakin selvillä se, millä autolla on ensimmäisen kerran Suomen Tasavallan presidenttiä kuljetettu. Lainaus:

"Seuraavana päivänä (26.7.1919) Ståhlberg antoi eduskunnassa juhlallisen vakuutuksensa, jonka alkajaisiksi hän vaatimattomaan tapaansa totesi: "Suomen kansaneduskunnan perustuslain mukaan tekemää päätöstä on minun noudatettava. Minun on ryhdyttävä Suomen tasavallan presidentin vastuunalaiseen toimeen." Sitkeästi elänyt anekdootti kertoo, että Ståhlberg joutui kävelemään kotiinsa eduskunnasta (Heimolan talosta), mutta tosiasiassa autokyytiä rakastanut Ståhlberg sai ajaa kotiinsa sotaministeri (->) Rudolf Waldenin tarjoamalla autolla, kun Ruotsin lähettiläs oli napannut häntä varten varatun auton."

Valtionhoitaja Mannerheimillä oli kulkineenaan vuosimallin 1915 Rolss Royce Silver Ghost 40/50 Alpine Eagle (7,4 litrainen suora kuutonen, joka tuotti 33 hv tehon jo 1000 kierrosminuutilla ja oli aikanaan varsin nopea ja hulppea vaunu) , joka sittemmin ja nykyäänkin kulkee rekisteritunnuksella SA-1, siis on armeijan kilvissä. Tosin ymmärtääkseni tuohon aikaan ei tainnut mitään kilpiä autoissa olla, vaan ne tulivat vasta 1920-luvun alussa. Tuota SA-1 tunnusta taisi olla parhaimmillaan käytössä neljässä autossa yhtäaikaa, mutta sinänsä se ei aiheuttanut sekaantumisvaaraa, koskapa kaikki autot olivat Mannerheimin käytössä. Muillahan ei SA-1 tunnusta koskaan ole ollutkaan. SA-2 oli varattu aikoinaan puolustusministerille. (Siis siihen aikaan kun puolustusministerit vielä olivat miehiä joille moisen soi, nyt voisi olla parempi antaa SA-kilvitetty vanha polkupyörä ministerille....). Kuva autosta http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=60659

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Mon Mar 12, 2012 21:54
by suppo1
1st Sergeant wrote: ...joka sittemmin ja nykyäänkin kulkee rekisteritunnuksella SA-1, siis on armeijan kilvissä. Tosin ymmärtääkseni tuohon aikaan ei tainnut mitään kilpiä autoissa olla, vaan ne tulivat vasta 1920-luvun alussa. Tuota SA-1 tunnusta taisi olla parhaimmillaan käytössä neljässä autossa yhtäaikaa, mutta sinänsä se ei aiheuttanut sekaantumisvaaraa, koskapa kaikki autot olivat Mannerheimin käytössä. Muillahan ei SA-1 tunnusta koskaan ole ollutkaan. SA-2 oli varattu aikoinaan puolustusministerille. (Siis siihen aikaan kun puolustusministerit vielä olivat miehiä joille moisen soi, nyt voisi olla parempi antaa SA-kilvitetty vanha polkupyörä ministerille....). Kuva autosta http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=60659
Nykyisissä keltaisissa armeijan kilvissä ei käytetä kirjaimia kuin perävaunuissa, heittimissä, keittimissä jne. SA-2:sta joku on näköjään pulittanut 900-1000 eur http://kilvet.com/galleria.cgi?kilpi=S
Muistelen myös tänä vuonna nähneeni SA-I -kilvenkin mustapohjaisena ja valkoreunaisena... :miettii:
Ja SA-kilvitetty fillari olisi aivan liikaa ministerille

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Tue Mar 13, 2012 12:07
by 1st Sergeant
Tuo linkki ei nyt minulla auennut, mutta AKE:n kilvissähän nyt voi olla mitä vaan kirjain-/numerosarjoja kun niistä maksaa. Puhuin nimenomaan armeijan omista reristerikilvistä ja kyllä; Marskin Rolls Royce on yhä samoilla SA-1 kilvillä. Eikä toi RR ihan soppatykiltä näytä...? Kilvet on "jäädytetty" ja auton omistaa Sotamuseo, autoa voi käydä ihailemassa Kangasalla Mobilia auto- ja tieliikennemuseossa. Hieno museo muutenkin (jossa aivan erinomainen keittiö!).

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Tue Mar 13, 2012 16:16
by Berlioz
Jospa palataan sitten taas aiheeseen...

Eikö tuo voisi olla Karjalan Kaartin Rykmentin käsivarsinauha? Nykyisessä KARPRn lipussa on kruunattu vaakuna jota ympyröi tammenlehvät.

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Tue Mar 13, 2012 17:15
by smokeball
Lehvät näyttävät minun silmiini enemmän kuusenkerkiltä. Mietin yhteyttä Tampereen valtaukseen, mutta ei oikein tunnu uskottavalta. Tuo suuriruhtinaskunnan kruunu säilyi jonkin aikaa itsenäistymisen jälkeenkin. :miettii:

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Tue Mar 13, 2012 17:49
by HL/A
1919 vahvistetussa KKR'n lipussa on kruunupäisen leijonakilven ympärillä laakeriseppele. Hihanauhassa taas kuusenoksaseppele, jollainen löytyy esimerkiksi maanpuolustusopiston lipusta ja joistakin muista. Rohkenisin epäillä ettei ole samasta joukko-osastosta kyse.

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Wed Mar 14, 2012 15:26
by Berlioz
HL/A wrote:1919 vahvistetussa KKR'n lipussa on kruunupäisen leijonakilven ympärillä laakeriseppele. Hihanauhassa taas kuusenoksaseppele, jollainen löytyy esimerkiksi maanpuolustusopiston lipusta ja joistakin muista. Rohkenisin epäillä ettei ole samasta joukko-osastosta kyse.
Voi hyvin olla. Tuli kuitenkin tässä (ja tästä) mieleen, että KKR taidettiin joukko-osastona perustaa aika lailla heti vapaussodan jälkeen. Olisiko ko. käsivarsinauha voinut olla joukko-osaston upseerien käytössä ennen virallisen lipun vahvistamista, joka lienee tapahtunut vasta joskus kesällä 1919? Kuusenoksat on hyvin voinut vaihtua laakeriseppeleeseen virallistamisen yhteydessä.

Asia varmaan selviäisi Karjalan Kaartin Rykmentti 1918-1939 teoksesta, mutta en omista moista. Onko joku muu onnellisemmassa asemassa?

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Thu Mar 15, 2012 20:05
by hope
Kiitos kannanotoista tuo KKR ihan varteen otettava vaihtoehto.. :miettii: Mutta se varma tieto jää näköjään vieläkin pimentoon... :cry:

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Wed Oct 31, 2012 16:08
by 1st Sergeant
Olkaa niin hövelit ja lukekaa ketjun (asiaan kuulumaton) autokeskustelu. Olisikos kellekään tullut mieleen mitään vastausta esittämiini kysymyksiin?

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Sun Nov 25, 2012 14:40
by 1st Sergeant
Ei taida kukaan tietää?

Re: Tunnistusta käsivarsinauhaan

Posted: Wed Nov 28, 2012 14:15
by hope
Hmm. Tuli tuossa mielen kysymys :miettii: Onko kellään tietoa tai arvausta siitä, käytettikö upseerit virallisissa valtiollisissa hautajaisissa käsivarsinauhaa (presidentit / Mannerheim). Ja jos käyttivät, niin poikkesiko se normi nauhasta ?- Meinaan vaan kun tuo lehvä tosiaan on enemmän seppeleen muotoinen kuin lehvän :miettii: