Spiess wrote:Ei, ei, tuo alipäällystön kilven reunusväri meni tehtävän mukaan...en nyt muista kirjallisuus toisaalla...
Roudasmaa-Suojeluskuntapuvut wrote:Yliesikunnan upseerit ja piiripäälliköt käyttivät sotaväen pukua arvomerkkeineen ja heillä oli kookas sininen kilpi, joissa samoin kuin S-kirjaimessa oli kultareunus. Ylipäälliköllä oli hieman kookkaampi kilpi, joissa oli lisäksi kullanvärinen tähti. Muulla päällystöllä ja valittujen esikuntien jäsenillä oli keskikokoinen kilpi ja siinä, samoin kuin S-kirjaimessa oli hopeareunus. Alipäällystön ja miehistön pienikokoisissa kilvissä oli tumma reunus ja niissä arvon mukainen pieni kokoero. Alipäällystön kilven S-kirjaimessa oli lisäksi hopeareunus. Vuonna 1920 karsittiin valikoimaa kahteen kilpikokoon, mutta variaatioita jäi vielä neljä.
No kun tämä ei ole niin tuttua, niin kerrataan vielä ? kun olen luullut väärin ? Käsittääkseni tuon oikean puoleisen kilven pitäisiä olla alipäällystöön kuuluvan kilven, mutta se onkin siis miehistökilpi, kilven historia on kuitenkin tuttu ? Mittojen mukaan se sopisi alipäällystökilveksi 50x75 mm (1919 määräysten mukaan) mutta kun S-kirjain ei olekkaan hopean värinen, vaan kuten kilpikin ?
Mitäs sitten nuo kaksi muuta ovat, kuten Roudasmaa sanoo 1920 karsittiin kilpikoot kahteen, variaatioiden jäädessä neljään ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."