Tunnistusapua ilmavoimien merkille.
Tunnistusapua ilmavoimien merkille.
Tietääkö kukaan mikä merkki tämä on? Potkurin korkeus 35mm, lyöty hyvin massivisesti paksusta levystä ja kullattu, keskusta emaloitu. Tämän merkin takana on satiaiskiinnityksen 4 piikkiä mutta olen nähnyt tällaisen myös hakaneulakiinnityksellä.
- Attachments
-
- propelli.jpg
- (51.25 KiB) Downloaded 227 times
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Tunnistusapua ilmavoimien merkille.
Tuohan on lentäjien juhlapuvun neula ?
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Missähän näitä oli listattu - jossain näillä sivuilla? Muistini mukaan tämä on jonkin kurssin "asevelimerkki".
Näkemissäni kurssimerkeissä yleensä on ollut jotain kurssiin viittaavia tunnuksia mutta tässä ei mitään. Hakaneulallisen version vielä ymmärtäisin kurssi/rintamerkiksi mutta kun tässä on satiaispiikkikiinnitys
Pysyn ajatuksessani, kun tuossa uskossa olen elänyt, mutta heitän väliin, onko ilmavoimien merkeistä kukaan laatinut mitään kirjaa ?
- j o n i -
- j o n i -
Ekmanin sivuilla on niitten huutokauppaluetteloita & kuvia muutamilta vuosilta ja muistaakseni yhdessä oli myös tämä ja nimettynä. Samassa huutiksessa oli paljon muitakin ilmavoimien merkkilöitä.
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...
Näitä on vuosien saatossa joitakin näkynyt myynnissä mutta ei todellakaan niin monia että se yleisempään käyttöön viittaisi. Tätä on tunnettujen merkkigurujen kanssa jo vuosia yhdessä pähkäilty mutta ei olla vielä viisastuttu. Löytäisi edes yhden valokuvan missä merkki näkyy
Finnmedals JT kertoi nähneensä kuvia missä tuo merkki on 1920-1930 luvulla takissa,
olkapäässä ja jopa koppalakissa ?
Kukaan ei tiedä varmaksi.
Ehkä tässä on paikka uudelle Anskalle SL leima asiassa, minä olen sitten sitä mieltä....
...mystistä tämä sotilashistoria...
Täytyy oma vitriini korjata, että kyseessä on ilmavoimienmerkki nyt siinä taitaa lukea ehdottamani asia
olkapäässä ja jopa koppalakissa ?
Kukaan ei tiedä varmaksi.
Ehkä tässä on paikka uudelle Anskalle SL leima asiassa, minä olen sitten sitä mieltä....
...mystistä tämä sotilashistoria...
Täytyy oma vitriini korjata, että kyseessä on ilmavoimienmerkki nyt siinä taitaa lukea ehdottamani asia
No varmuutta tähän emme siis ilmeisesti saa, ellei joku -20 luvulta tule kertomaan !!!
Tässä toinen versio merkistä
Solki on Ilmavoimien joukko-osastotunnus 1920-luvun alkupuolelta. Tätä merkkiä käyttivät ainakin ohjaajat ja tähystäjät. Alkuperäisen merkin siivet ja potkuri ovat kullattu ja potkurin napa ja hakaristi emaloitu. Merkki kiinnitettiin olkaimeen neulalla tai käännettävillä väkäsillä. Merkin valmistaja oli SKOY.
Oma mallini on tuo neula, kun sinun merkki on väkäsillä ?
- j o n i -
Tässä toinen versio merkistä
Solki on Ilmavoimien joukko-osastotunnus 1920-luvun alkupuolelta. Tätä merkkiä käyttivät ainakin ohjaajat ja tähystäjät. Alkuperäisen merkin siivet ja potkuri ovat kullattu ja potkurin napa ja hakaristi emaloitu. Merkki kiinnitettiin olkaimeen neulalla tai käännettävillä väkäsillä. Merkin valmistaja oli SKOY.
Oma mallini on tuo neula, kun sinun merkki on väkäsillä ?
- j o n i -
Tässä oma merkkini taustapuolelta.
Ilmavoimien joukko-osastomerkeistä on selvät ohjesääntötiedot joihin tämä "luxusmerkki" ei sovi.
Kuvassa vasemmalta M/19, M/20 ja M/22 joka hieman valmistajan mukaan vaihtelevina versioina oli käytössä 1967 asti. Miehistön tunnuksethan olivat olkapolettiin maalatut varsin pitkään.
Ilmavoimien joukko-osastomerkeistä on selvät ohjesääntötiedot joihin tämä "luxusmerkki" ei sovi.
Kuvassa vasemmalta M/19, M/20 ja M/22 joka hieman valmistajan mukaan vaihtelevina versioina oli käytössä 1967 asti. Miehistön tunnuksethan olivat olkapolettiin maalatut varsin pitkään.
- Attachments
-
- propelli-2.jpg
- (52.76 KiB) Downloaded 1702 times
-
- Ilmavoimat.jpg
- (41.68 KiB) Downloaded 206 times
Aika erikoiset on nuo piikit tuossa merkissä ? näyttävät jäykiltä, sen verran paksuja, ovatko ne sen näköisiä että niitä ulkoisesti taivutettu ? Itselläni on tosiaan sellainen neulakiinnitteinen ?
Minä en henk. koht usko tuohon joukko-osasto teoriaan, seison juhlaneulan takana...
kunnes totuus punnitaan
- j o n i -
Minä en henk. koht usko tuohon joukko-osasto teoriaan, seison juhlaneulan takana...
kunnes totuus punnitaan
- j o n i -
Piikit näyttävät kuvakulmasta johtuen paksummilta kuin ovat. Ne ovat pehmeät ja selvästi olleet taivutettuina.
Kyse voisi siis olla keräysmerkistä? Ainakin 1928 oli valtakunnalinen keräys, jonka tuotolla hankittiin Suojeluskunnalle Fokker C V kone. Varmaan keräyksiä on ollut enemmänkin.
Hyvä ajatus, toisaalta kyseinen merkki on varsin huolella ja kalliisti tehty ollakseen rahankeräystarkoitukseen myyty. Ja jos olisi niin niitä pitäisi varmaan ollut tehtynä ja markkinoilla paljon enemmän
"Mannerheimin Valkoisen Armeijan Sotilaspuvut" sivulla 234 näkyy hihanauhaan painettuna varsin saman tyyppinen siipipropelli. Mahtaisiko merkki olla ilmavoimien satiaiseksi 1918-19 ajateltu ennenkuin M/1919 ohjesäännössä määrättiin lentokonekuvio