Pistimen tunnistus ja hintarvio M27?,28?,29?,35?
Pistimen tunnistus ja hintarvio M27?,28?,29?,35?
Pistin M27/28/29/M35? Fiskars, ruodossa no. 20014. Kunto: käyttämätön ja teroittamaton. Terä on vielä suojarasvassa ja täysin kiiltävä. "Pyöreä" veriura. Kahvapuut on niitatut (kanta koholla) ja petsattu/öljytty tummanruskeaksi. Tupessa (urallinen ja sinistetty) loiva lommo ja hieman ruostetta "varjopuolella". Sinistykset (kahva? ja tuppi) n.99%. Åströmin (Poron kuva ja teksti Oulu) liki virheetön ja käyttämätön kannike.
Re: Pistimen tunnistus ja hintarvio M27?,28?,29?,35?
Äkkiseltään sanoisin että M/27. Onko ns roskareikää?
Roskareikää ei ole. Onko kahvaosa ja väistin ollut aina kiilloitettu vai onko ollut myös sinistettyjä versioita? Sinistys vaikuttaa alkuperäiseltä.
Minulla on pari lähes pakasta vedettyä M/27 ja niissä kummassakin on kahvaosa sekä väistin sinistetty, terä kirkas.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
OK. Eli näillä tunnisteilla kyse on M/27 Fiskars pistimestä.HL/A wrote:Minulla on pari lähes pakasta vedettyä M/27 ja niissä kummassakin on kahvaosa sekä väistin sinistetty, terä kirkas.
Niin olisikin mukava kuulla veli HL/A:n kertovan, mistä erottaa mallit 27 ja 29.Jäger61 wrote:OK. Eli näillä tunnisteilla kyse on M/27 Fiskars pistimestä.HL/A wrote:Minulla on pari lähes pakasta vedettyä M/27 ja niissä kummassakin on kahvaosa sekä väistin sinistetty, terä kirkas.
Sama kaiku on askelten.
- Ned Flanders
- kenr
Dremel? Vai onko noissa joku nippeli juttu.pjotr47 wrote:Niin olisikin mukava kuulla veli HL/A:n kertovan, mistä erottaa mallit 27 ja 29.Jäger61 wrote:OK. Eli näillä tunnisteilla kyse on M/27 Fiskars pistimestä.HL/A wrote:Minulla on pari lähes pakasta vedettyä M/27 ja niissä kummassakin on kahvaosa sekä väistin sinistetty, terä kirkas.
Kokoonpano on erilainen. M/27 :" Teräosa jatkui kahvan ruotona taaksepäin 8 cm ja kiinnitettiin erilliseen peräkappaleeseen kahdella niitillä. Tätä ennen väistötanko pujotettiin kahvaruodon ympärille ja lukittiin terän olkapäitä vasten kahdella sen taakse jäävällä salpatapilla. Kahvan puiset peitelevyt kiinnitettiin kahvaruodon sivuille kahdella kupukantaniitillä".
M/29:" ..kahva tehtiin yhdeksi kappaleekse hitsaamalla väistötanko ja peräkappale kiinni kahvaruotoon. Erillinen terä puolestaan niittattiin noin 7 cm mittaisesta tukiliuskastaan kahvaruodon keskiosaan. Kiinnitystä lujittivat vielä kummankin liitoskappaleen lävitse lyödyt puulevyjen niitit,joiden kannat oli jätetty pienistä aluslevyistä ukoneviksi osien ehjinä purkamisen helpottamiseksi.".
Palokangas II, s 132-133
M/29:" ..kahva tehtiin yhdeksi kappaleekse hitsaamalla väistötanko ja peräkappale kiinni kahvaruotoon. Erillinen terä puolestaan niittattiin noin 7 cm mittaisesta tukiliuskastaan kahvaruodon keskiosaan. Kiinnitystä lujittivat vielä kummankin liitoskappaleen lävitse lyödyt puulevyjen niitit,joiden kannat oli jätetty pienistä aluslevyistä ukoneviksi osien ehjinä purkamisen helpottamiseksi.".
Palokangas II, s 132-133
Onko kenellä M/27 pistintä jossa väistötankoa ei ole hitsattu takapuoleltaan kahvan ruotoon?
Korjauksena aikaisempaan lausuntooni, olen mielessäni pitänyt aina sekä M/27 että M/29 vain M/27 variaatioina joka tarkasti ottaen on virhe.
Korjauksena aikaisempaan lausuntooni, olen mielessäni pitänyt aina sekä M/27 että M/29 vain M/27 variaatioina joka tarkasti ottaen on virhe.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Eli tämä on sittenkin M/29, päätellen tuosta hitsaamalla liittämisestä. Väistimen tyven kahvanpuolelta näkee hitsaussaumat, joita on hiomalla/viilaamalla siistitty.M/29:" ..kahva tehtiin yhdeksi kappaleekse hitsaamalla väistötanko ja peräkappale kiinni kahvaruotoon. Erillinen terä puolestaan niittattiin noin 7 cm mittaisesta tukiliuskastaan kahvaruodon keskiosaan. Kiinnitystä lujittivat vielä kummankin liitoskappaleen lävitse lyödyt puulevyjen niitit,joiden kannat oli jätetty pienistä aluslevyistä ukoneviksi osien ehjinä purkamisen helpottamiseksi.".
N. hinta-arvio?