RUK:n puukko
RUK:n puukko
Tietääkö kukaan millä aikavälillä on kyseinen RUK:n puukko ollut käytössä ja missä yksikoissä?
- Attachments
-
- RUK 009.JPG
- (63.83 KiB) Downloaded 2037 times
Re: RUK:n puukko
En valitettavasti osaa antaa tarkempaa pointteria, mutta eikös RUK:un puukkojen perähelassa ole kurssin numero? Tällä saisit haarukoitua ajankohtaa. Puukon kahva näyttää kuvassa aika pulskalta verrattuna muihin näkemiini.
Ylähela on valitettavasti kadonnut,mutta edellinenomistaja on käynyt RUK:n joskus 60-luvun alkupuolella.Sitä vaan että milloin hevospääpuukko on vaihtunut kyseiseen "pulleakahvaiseen" jossa tupen logosta ollaan montaa mieltä,että mitä se tarkoittannee?
- Attachments
-
- hevospää ruk 001.JPG
- (56.4 KiB) Downloaded 1969 times
Isäni kävi RUK:un juurikin 60-luvun alkupuolella ja hänellä on tuon ensimmäisen kuvan mukainen puukko. Logo tuo ainakin minulle mieleen vain ja ainoastaan Pystykorvakiväärin asiakaspuolen näkymän.
Lisäksi meillä Pioneereilla on oma jakonumeroitu kurssipuukko
...Taas on niin huono muisti, mutta muistelen joskus lueskelleni sen historiasta, jossa oli myös nimetty sen suunnittelija, että puukko olisi peräisin vuodelta -44 tai -45, joku parempi muistinen voisi tämän vahvistaa tai ampua alas !
- j o n i -
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
...Taas on niin huono muisti, mutta muistelen joskus lueskelleni sen historiasta, jossa oli myös nimetty sen suunnittelija, että puukko olisi peräisin vuodelta -44 tai -45, joku parempi muistinen voisi tämän vahvistaa tai ampua alas !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Rokka tarkoittanee kuvassa vasemmalla olevaa puukon helasssa pieneerimerkki ja tupessa RUK-risti? Kuvattu Kemppisen Puukot kirjasta.
- Attachments
-
- 003.JPG
- (67.14 KiB) Downloaded 1768 times
Minulla oli juuri samanlainen puukko joka oli kurssilta 122. Kyseinen kurssi oli 19.08.1966 - 25.11.1966.
Kahvaosa oli luonnollisesti erilainen , koska tuossa kysymyksen puukossa se on tehty uudelleen.
Kahvaosa oli luonnollisesti erilainen , koska tuossa kysymyksen puukossa se on tehty uudelleen.
Si vis pacem, parabellum...
![Image](http://kuvapilvi.fi/k/t/yIKC.gif)
Kyllä kyllä, tuo vasemman puoleinen puukko tuppineen, onko kirjassa puukon historiaa ?
- j o n i -
- j o n i -
Tuo caporalin puukko taitaa olla ns. yleis-RUK puukko, vaikka tupessa oleva symbooli kuvaakin kovin kiväärilinjaa pystykorvan tähtäimellä ?
Tuonhan sai ostaa kaikki halukkaat ! Harmi kun en ostanut, mutta silloin en arvannut rupeavani keräilemään kaikkea tarpeetonta
- j o n i -
Tuonhan sai ostaa kaikki halukkaat ! Harmi kun en ostanut, mutta silloin en arvannut rupeavani keräilemään kaikkea tarpeetonta
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
- j o n i -
Ei ole mitään muuta kun kuva Kemppisen Puukot-kirjassa tuosta Pioneerien RUK-puukosta.Ehkäpä Korialla käyneet tietävät?
Käsittääkseni tuokin olisi ns. yleispuukko, ainakin tuollaisia on ollut ilman aselajitunnusta. Ja mitä ilmeisimmin ennen -44 valmistettuna.caporal wrote:Rokka tarkoittanee kuvassa vasemmalla olevaa puukon helasssa pieneerimerkki ja tupessa RUK-risti? Kuvattu Kemppisen Puukot kirjasta.
Si vis pacem, parabellum...
Oletko caporal tutkinut tupen metallipannan tarkkaan ettei siinä ole mitään kaiverrusta ? Meillä tuossa pannassa lukee ko. kurssin nimi, tuolla kertaa "Kornetti", no. 175.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Tupessa on tosiaan saattanut olla kirjoitusta mutta en saa edes luupilla selvää.Kahva on alkuperäisen joskin siittä on ylähela pudonnut.Tässä netissä poimimassa kuvassa on kaiverrus tupessa.
- Attachments
-
- thumbnail.jpg
- (12.56 KiB) Downloaded 1695 times
Pioneeri RUK-puukko ,kurssi :4120.Miltä vuodelta?
- Attachments
-
- pioneeri ruk.jpg
- (36.02 KiB) Downloaded 1709 times
Onko ihan puhtaasti noin ? Muistelen, että puukolla oli suunnittelija, reservinpioneeri upseeri möttönen joku...Spieß wrote:Käsittääkseni tuokin olisi ns. yleispuukko, ainakin tuollaisia on ollut ilman aselajitunnusta. Ja mitä ilmeisimmin ennen -44 valmistettuna.
Haarukoidahan tuota numeroa voi, mutta puukko on myönnetty PionRUK:n suorittaneille. Paljonkos PionK:ssa palvellee kerralla, 40-50 ? En muista ? vielä -90 luvun lopullehan oli keskimäärin 3 kurssia/vuosi ? Taisi muuten olla about kurssi 60 vuonna 1945 ? Omani Murros kurssilta puukon numero on muistaakseni jotain 6800... eli 45oppilastax140kurssia = 6300puukkoa ?
- j o n i -