Mauser K98k
Re: Mauser K98k
Nitromors lakan/maalinpoisto kamalla kannattaa kokeilla. Pääsee "pikkasen" paljon vähemmällä hiomisella, varsinkin jos lakkaa vähääkään paksummalti.
- Santisgrad
- kers
- Posts: 151
- Joined: Thu May 29, 2008 6:57
- Location: Unabhängig Finnland
Re: Mauser K98k
[quote="Vertti"]Kiitos tiedoista
Aseessa on punaruskea lakka pinnassa. Tässä on käynyt mielessä jotta alkaisin poistaan sen, mutta olisko hyvää neuvoa millä sen lakan ottaisi pois vai kannattaako edes yrittää? Muut K98k joita minulla on niissä ei ole lakattua tukkia aron pojat varmaan lakanneet(oletan). Toi aseen remmin pitää värjätä hommasin jo mustaa väri ainetta jolla saa värjätä remmin. Minulla on tossa pieni sarja numero 376 eikä kirjainta silloinhan sen pitäisiolla ihan alkupäästä vuonna 1943 tehdyistä? Jos olen ymmärtänyt oikein. Aseessa on myöskin leima WaA77 piipussa.
Tuossa olisi vielä yksi kuva ja tollainen sarjanumero piipussa (ch 93 225), (44) ja (6) mitä tuo mahtaa tarkoittaa
ch Belgian tehtailla kierrettyä piippua ja onko ase 44? sota kun kävivät niin piiput vaihtuivat kuten kotimaisissakin, mulla yksi jossa myös piippu vaihtunut lähtenyt oberdorffista elintilaa rakentamaan ja siinä matkalla donin mutkaan käynyt asekorjaamolla nyt ei kuvia mukana täällä möksällä leimoista. Tossa edellisessä muutama koodi.
Pitää tota (6)sta hutkia ja tutkia vähän mitä merkintöjä belgialaiset käytti vai oliko saksalaisten toimesta, mulla ei ole kuin välysmerkinnät lukkonkehyksen etupuolella ylhäällä kanttauksessa.
Kyllä näin on alkupuolen tuotantoa, joskin vääntivät todella isoja määriä pitää laittaa lukuja joku kerta jos jotain kiinnostaa, Mauserit ei sinänsä mitään harvinaisia niitä tuli tehtaalta jonkin verran paljon ja myös sopimustoimittajilta.
Mutta mukavaan puuhaa niitä tutkiskella ja tietysti historiaa selvittää missä seikkailut, sääli vaan että paljon hioneet puista merkkejä pois, joilla saisi selvitettyä missä mennyt merivoimaa, ilmavoimaa, jalkaväkeä, tykistöä jne....
Mutta tukin lakan poistosta, älä missään tapauksessa tarjoa mitään hiomapaperia siihen.
Hommaa maalinpoistoainetta kokeile ensin laimeammalla esim. biltemasta saat, sitä tarpeeksi monta kertaa pintaa ja sitten elä raappaa millään teräaseella lakkaa tee puulasta tai muovista. Jos tarvii kovempaa ainetta sitten nitromorsea ja kuumailma puhallin unohda täysin kärsivällisyttä kyllä se lakka lähtee kovaa on mutta sitten kiitos lopussa seisoo.
Jos tukissa on öljyn aiheuttamia tummentumia pese ne fairylla mäntysuovalla, ja tarvittaessa rasvan poistajalla pehmeällä kynsiharjalla laminaatin suuntaisesti
Kun lakka on pesty pois anna kuivua esim(saunaa) todella hyvin ennen käsittelyä, tämä resepti toimii hyvin.
Todennäköisesti hikoilee vanhaa öljyä pois mutta pese se pois kuumana kuumalla vedellä.
Kuivaus siis todella rauhassa sen jälkeen pellavaöljyä ja jos tarvii sävyttää ripaus jotain vaaleaa sekaan, tämä hiero pintaan ja anna imeytyä mieluummin siinä 60asteisessa saunassa niin monta kertaa kuin alkaa näyttää hyvältä ja ei enään imeydy menee taas aikaa.
Nyt kun olet saanut sen öljytyä niin mehiläisvahaa sitä pintaa nyt voit sitten ottaa 00-teräsvillaa ja hieroa sitä laminaatin suuntaisesti pintaan, parikertaa, siinä se rautojen puhdistus varastorasvat ym. pois ja kasaan metalliosat voi hiasta jollain hienolla mutta varo että harakat ym. ei lähde pois ja ei jää hionnan jälkiä.
Siinä se ja aika-ajoin kun käyttää radalla ym. kekkereissä sipaisee mehiläisvahaa pintaa ja rätillä kiilottaa säilyy sen jälkeen ikuisesti ja jos pystyssä säilytät laita puhdistystulppa patruun pesään niin jos ölyä "lorahtaa" ei mustaa tukkin selkää.
Puu erästä johtuen ovat vaaleampia tai tummempia, sekä tietysti miten öljyssä uitettu, sodassa ei paljon ollut puunhoito tuotteita jampoilla mukana, meinaan maukat on laminaatti tukkisina todella hyvännäköisiä ja tietysti koko pähkinänä kanssa.
Sitten varusteet kasaan joita ei paljon kotimaasta kannata ostaa ovat älyttömissä hinnoissa tavara joita on miljoonia pöräämässä maailmalla, itse tilaan ulkomailta jos hinta karkaa kotimaassa käsistä, ihan samaa kamaa.
Tässä pesty ja kuivausta vajaa sekä sitten öljyäminen ei ole kuvissa olevan tukki tämä olikin todella paha paksu varastorasva oli ajettu koko härpäkkeesseen mutta sai pois.
Aseessa on punaruskea lakka pinnassa. Tässä on käynyt mielessä jotta alkaisin poistaan sen, mutta olisko hyvää neuvoa millä sen lakan ottaisi pois vai kannattaako edes yrittää? Muut K98k joita minulla on niissä ei ole lakattua tukkia aron pojat varmaan lakanneet(oletan). Toi aseen remmin pitää värjätä hommasin jo mustaa väri ainetta jolla saa värjätä remmin. Minulla on tossa pieni sarja numero 376 eikä kirjainta silloinhan sen pitäisiolla ihan alkupäästä vuonna 1943 tehdyistä? Jos olen ymmärtänyt oikein. Aseessa on myöskin leima WaA77 piipussa.
Tuossa olisi vielä yksi kuva ja tollainen sarjanumero piipussa (ch 93 225), (44) ja (6) mitä tuo mahtaa tarkoittaa
ch Belgian tehtailla kierrettyä piippua ja onko ase 44? sota kun kävivät niin piiput vaihtuivat kuten kotimaisissakin, mulla yksi jossa myös piippu vaihtunut lähtenyt oberdorffista elintilaa rakentamaan ja siinä matkalla donin mutkaan käynyt asekorjaamolla nyt ei kuvia mukana täällä möksällä leimoista. Tossa edellisessä muutama koodi.
Pitää tota (6)sta hutkia ja tutkia vähän mitä merkintöjä belgialaiset käytti vai oliko saksalaisten toimesta, mulla ei ole kuin välysmerkinnät lukkonkehyksen etupuolella ylhäällä kanttauksessa.
Kyllä näin on alkupuolen tuotantoa, joskin vääntivät todella isoja määriä pitää laittaa lukuja joku kerta jos jotain kiinnostaa, Mauserit ei sinänsä mitään harvinaisia niitä tuli tehtaalta jonkin verran paljon ja myös sopimustoimittajilta.
Mutta mukavaan puuhaa niitä tutkiskella ja tietysti historiaa selvittää missä seikkailut, sääli vaan että paljon hioneet puista merkkejä pois, joilla saisi selvitettyä missä mennyt merivoimaa, ilmavoimaa, jalkaväkeä, tykistöä jne....
Mutta tukin lakan poistosta, älä missään tapauksessa tarjoa mitään hiomapaperia siihen.
Hommaa maalinpoistoainetta kokeile ensin laimeammalla esim. biltemasta saat, sitä tarpeeksi monta kertaa pintaa ja sitten elä raappaa millään teräaseella lakkaa tee puulasta tai muovista. Jos tarvii kovempaa ainetta sitten nitromorsea ja kuumailma puhallin unohda täysin kärsivällisyttä kyllä se lakka lähtee kovaa on mutta sitten kiitos lopussa seisoo.
Jos tukissa on öljyn aiheuttamia tummentumia pese ne fairylla mäntysuovalla, ja tarvittaessa rasvan poistajalla pehmeällä kynsiharjalla laminaatin suuntaisesti
Kun lakka on pesty pois anna kuivua esim(saunaa) todella hyvin ennen käsittelyä, tämä resepti toimii hyvin.
Todennäköisesti hikoilee vanhaa öljyä pois mutta pese se pois kuumana kuumalla vedellä.
Kuivaus siis todella rauhassa sen jälkeen pellavaöljyä ja jos tarvii sävyttää ripaus jotain vaaleaa sekaan, tämä hiero pintaan ja anna imeytyä mieluummin siinä 60asteisessa saunassa niin monta kertaa kuin alkaa näyttää hyvältä ja ei enään imeydy menee taas aikaa.
Nyt kun olet saanut sen öljytyä niin mehiläisvahaa sitä pintaa nyt voit sitten ottaa 00-teräsvillaa ja hieroa sitä laminaatin suuntaisesti pintaan, parikertaa, siinä se rautojen puhdistus varastorasvat ym. pois ja kasaan metalliosat voi hiasta jollain hienolla mutta varo että harakat ym. ei lähde pois ja ei jää hionnan jälkiä.
Siinä se ja aika-ajoin kun käyttää radalla ym. kekkereissä sipaisee mehiläisvahaa pintaa ja rätillä kiilottaa säilyy sen jälkeen ikuisesti ja jos pystyssä säilytät laita puhdistystulppa patruun pesään niin jos ölyä "lorahtaa" ei mustaa tukkin selkää.
Puu erästä johtuen ovat vaaleampia tai tummempia, sekä tietysti miten öljyssä uitettu, sodassa ei paljon ollut puunhoito tuotteita jampoilla mukana, meinaan maukat on laminaatti tukkisina todella hyvännäköisiä ja tietysti koko pähkinänä kanssa.
Sitten varusteet kasaan joita ei paljon kotimaasta kannata ostaa ovat älyttömissä hinnoissa tavara joita on miljoonia pöräämässä maailmalla, itse tilaan ulkomailta jos hinta karkaa kotimaassa käsistä, ihan samaa kamaa.
Tässä pesty ja kuivausta vajaa sekä sitten öljyäminen ei ole kuvissa olevan tukki tämä olikin todella paha paksu varastorasva oli ajettu koko härpäkkeesseen mutta sai pois.
"Ersten rein und Letzten raus!"
Re: Mauser K98k
Kas kas. Ei siis kannata soveltaa samaa menetelmää kuin piironkiin. Kiitokset hyvästä ohjeesta.
Re: Mauser K98k
Nyt viimeinkin reissusta kotiin ja tänne foorumille. Taas voi todeta että tietoa ja neuvoja on tullut kiitos siitä.
BNZ on tehty 1943. Raudoissa on samat sarja numerot niin piipussa kuin lukossa ja laukaisu koneistossa. Nämä numerot (44, 6) olivat piipussa alapuolella.
Eli Belgiassa tehty ch=(Sächsische Gusssstahlwerkke Dohlen, AG, Stahlwerke Fretel/Sachsen Spandau) tehtaalla?
Tää on niin moni mutkaista
Jos sulla on jotain tietoa noista valmistus määristä niin laita tänne tietoa, ainakin minua kiinostaa. Jos vain kerkiät.
Mauserin tutkimiseen jää koukkuun ja sille ei vain voi mitään ainakaan mun tapauksessa
En ole kerennyt tehdä mitään tolle tukille, hyvä niin
Tuon lääkkeen minkä (Santisgrad) neuvoi. Tulen sen tässä tekemään kunhan kerkiän pitää laittaa sitten kuvia kun se on valmis.
Tuo tukki jonka olet kunnostanut on hyvän näköinen jospa itse onnistuisi tuolla tavalla.
BNZ on tehty 1943. Raudoissa on samat sarja numerot niin piipussa kuin lukossa ja laukaisu koneistossa. Nämä numerot (44, 6) olivat piipussa alapuolella.
Eli Belgiassa tehty ch=(Sächsische Gusssstahlwerkke Dohlen, AG, Stahlwerke Fretel/Sachsen Spandau) tehtaalla?
Tää on niin moni mutkaista
Jos sulla on jotain tietoa noista valmistus määristä niin laita tänne tietoa, ainakin minua kiinostaa. Jos vain kerkiät.
Mauserin tutkimiseen jää koukkuun ja sille ei vain voi mitään ainakaan mun tapauksessa
En ole kerennyt tehdä mitään tolle tukille, hyvä niin
Tuon lääkkeen minkä (Santisgrad) neuvoi. Tulen sen tässä tekemään kunhan kerkiän pitää laittaa sitten kuvia kun se on valmis.
Tuo tukki jonka olet kunnostanut on hyvän näköinen jospa itse onnistuisi tuolla tavalla.
- Santisgrad
- kers
- Posts: 151
- Joined: Thu May 29, 2008 6:57
- Location: Unabhängig Finnland
Re: Mauser K98k
Homma on helppo kunhan muistaa tehdä rauhassa, ja jättää kaikki työstökoneet ja materiaalit rauhaan, pienemmät klommot tulee ylös ja ei tule tällä tavalla uuden näköinen, mutta siisti.
Kuvasta näkyy että on aika karu puhdistettuna ja varmasti tekee mieli sitä hiomapaperia tarjota mutta malta anna kuivaa/kuivata sauna on paras jos mahdollista mutta kuumailmapuhaltimella voi saada aikaan lähtemättömän vahingon ja sitten vaan pellavaöljyä se on toiminut, vaikka parempaakin tukin käsittely öljyä on olemassa.
Tossa kohta työn alla numero tarkka m28 muuten hieno raudoiltaan sekä piipultaan mutta tukki vähän karussa kunnossa lakkauksen osalta.Pitää tutkiskella mistä vastaavaa lakkaa löytyy tai sitten sävyttää.
Näitä kun on huono paikka lakata.
Ei se arvo tipahda eikä juurikaan nouse, jos sitä ulkonäköä parantaa tukeissa.Mukavampi vaan katella ja käyttää siistiä aikalaista, eri asia jos jonkun hampaat sattuu tukissa olemaan
Kuvasta näkyy että on aika karu puhdistettuna ja varmasti tekee mieli sitä hiomapaperia tarjota mutta malta anna kuivaa/kuivata sauna on paras jos mahdollista mutta kuumailmapuhaltimella voi saada aikaan lähtemättömän vahingon ja sitten vaan pellavaöljyä se on toiminut, vaikka parempaakin tukin käsittely öljyä on olemassa.
Tossa kohta työn alla numero tarkka m28 muuten hieno raudoiltaan sekä piipultaan mutta tukki vähän karussa kunnossa lakkauksen osalta.Pitää tutkiskella mistä vastaavaa lakkaa löytyy tai sitten sävyttää.
Näitä kun on huono paikka lakata.
Ei se arvo tipahda eikä juurikaan nouse, jos sitä ulkonäköä parantaa tukeissa.Mukavampi vaan katella ja käyttää siistiä aikalaista, eri asia jos jonkun hampaat sattuu tukissa olemaan
"Ersten rein und Letzten raus!"
Re: Mauser K98k
Minkälainen vahinko on uhkana kuumailmapuhaltimella? Yleensähän sitä suositellaan kaikkeen tuollaiseen maalin/lakan poistoon.
Itse olen yhden vanhan haulikon perän ja etutukin kunnostanut hiomalla (penkkikoneella) vanhat lakat pois ja sitten hienommalla paperilla käsin loput, karhennusurat puhtaaksi sähkömeisselin nokalla ja sitten vain kämmenellä pellavaöljyä niin paljon kuin imi. Muutaman päivän kuluttua yli hikoillut öljy hienolla hiomapaperilla pois, pyyhkiminen kankaalla pölyttömäksi ja sitten pellavaöljyyn kastellulla kätösellä käpälöintiä, jolloin kuivuttuaan muodostuu ohut pintakalvo.
Tuohon projektiin en käyttänyt kuumailmapuhallinta, kun sellaisia ei tuolloin vielä ollut.
Itse olen yhden vanhan haulikon perän ja etutukin kunnostanut hiomalla (penkkikoneella) vanhat lakat pois ja sitten hienommalla paperilla käsin loput, karhennusurat puhtaaksi sähkömeisselin nokalla ja sitten vain kämmenellä pellavaöljyä niin paljon kuin imi. Muutaman päivän kuluttua yli hikoillut öljy hienolla hiomapaperilla pois, pyyhkiminen kankaalla pölyttömäksi ja sitten pellavaöljyyn kastellulla kätösellä käpälöintiä, jolloin kuivuttuaan muodostuu ohut pintakalvo.
Tuohon projektiin en käyttänyt kuumailmapuhallinta, kun sellaisia ei tuolloin vielä ollut.
Re: Mauser K98k
Mitäs sanotte tällaisesta mauserista? 660 valmistama (Steyr-Daimler-Puch) jossa ei ole puolan kotkaa, mutta kuitenkin lukkorungossa on 29/40 merkintä. Mulla olisi taskussa lupa 98K ostoon, mutta viitsisikö sitä tuohon käyttää
Mites härmässä näiden 660 arvo on verrattuna "aitoon saksalaiseen 98K"? Täällä tämä on huomattavasti halvempi mitä alkuperäiset saksalaiset maksaa. Ase on nro.tarkka ja ilman norjalaisia ym ylimääräisiä leimoja.
Mites härmässä näiden 660 arvo on verrattuna "aitoon saksalaiseen 98K"? Täällä tämä on huomattavasti halvempi mitä alkuperäiset saksalaiset maksaa. Ase on nro.tarkka ja ilman norjalaisia ym ylimääräisiä leimoja.
- Attachments
-
- Mauser 29-40 660.jpg
- (32.45 KiB) Downloaded 3163 times
-
- Mauser 29-40.jpg
- (23.79 KiB) Downloaded 3114 times
Re: Mauser K98k
Sanoisin 300-400 , muutama vuosi sitten myin Norjan kust. art. leimoilla olleen 300 €, kai pientä korotusta voi laskea.
Si vis pacem, parabellum...
Re: Mauser K98k
Joo tuon hintapyyntö tämänpäivän kurssinmukaan olisi 381 euroa. Täytyy vähän mietiskellä mitä tässä tekeeSpieß wrote:Sanoisin 300-400
Mutta toisaalta alkuperäisiä saksalaisia 98K on tosi vaikeata täältä löytää, ja jos löytää niin hinta on huima. Saksalaisia 98K on pilvinpimein täällä myytävänä, mutta liki kaikki on piiputettu 30-06 Ne maksaa 60-120 euroa kipale.
Re: Mauser K98k
Missä hinnoissa ovat alkuperäiskuntoiset, numerotarkat saksalaiset 98k Mauserit? Nämä ovat itselle vieraita vehkeitä ja hinnosita ei mitään tietoa.
Re: Mauser K98k
Olisi kierroksessa yksi K98k, joka kuvien perusteella saattaisi olla sodan loppuvaiheessa valmistukseen tullut Kriegsmodell. Ehtikö näitä tulla käyttöön Suomessa olleille saksalaisjoukoille?
-
- kers
- Posts: 128
- Joined: Mon Mar 01, 2010 16:30
- Location: Lapin lääni
Re: Mauser K98k
Numerotarkka k98k Portugalin vaakunalla vm-41. Valmistaja Mauser Werke Oberndorf am Neckar.
Silti WaA-leimat ja tukista löytyy myös H-leima. Onko muilla tullut vastaan? Aseen historia jäi kysymättä tarkemmin ja nyt se on jo myöhäistä.
Silti WaA-leimat ja tukista löytyy myös H-leima. Onko muilla tullut vastaan? Aseen historia jäi kysymättä tarkemmin ja nyt se on jo myöhäistä.